min son vill inte prata engelska med mig
Nu kan man inte helt fullt ut jämföra "mitt fall" med ditt, TS, men jag är uppväxt på ett ställe där man pratar ett mål som inte är så lätt att förstå för personer utifrån.
Jag lärde mig målet innan jag började skolan och i skolan fick vi inte prata mål men jag kunde ju inte svenska...
När jag gick i 2:an började vi flytta runt, gud så det där lät då! Vad jag menar är att vi flyttat till några olika ställen, bland annat Karlstad, Helsingborg och Falun. Under de åren pratade jag ju bara mål med mina föräldrar och när jag pratade med personer från min släkt.
Jag kan inte prata mål med en person som pratar svenska med mig och jag kan inte prata svenska med en person som jag är van att prata mål med. Det går bara inte.
Jag växlar direkt mellan svenska och mål beroende på vem jag pratar med. Känner mig riktigt hemsk om det är personer med som inte kan mål och brukar försöka be om ursäkt över att jag inte kan prata svenska t ex med mina kusiner när andra är med.
Det kanske är så att din son tycker att det är svenkan som är förknippad med dig och engelska är pappa.
Brukar han prata med pappa i telefon eller så? Har du märkt att han "tappar" engelskan?
Skaffa sagor och sånger på engelska eller filmer med engelskt tal så han kan lyssna/titta på det.