• Copkat

Pregnyl?!

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap och ett ma. Var på kontroll idag och då sa läkaren att jag kunde testa Trombyl och Pregnyl vid nästa ev graviditet. Trombyl har jag läst om men är det någon som testat Pregnyl? Har försökt hitta information men inte lyckats.

• Svar på tråden Pregnyl?!
  • Copkat

Reborn: Jag har också läst att man använder det så. Men min läkare har rekommenderat att använda vid en ev graviditet, så snart jag vet att jag är gravid och fram till vecka 14. Får väl leta vidare och se om någon har blivit ordinerad det på samma sätt som jag.

• Copkat

Om jag förstod det rätt skulle jag få börja ta det så fort jag fick reda på att jag var gravid och sen skulle jag ta en spruta var tredje dag fram till vecka 14. Jag får helt enkelt fråga den dagen det blir aktuellt. Vad jag förstod det som så innehöll det samma som progesteron.

• Copkat

Detta svar fick jag från personal på www.fass.se:

"Hej!Pregnyl innehåller ett speciellt könshormon (gonadotropinhormon) och används vid ofruktsamhet.Pregnyl tillhör en grupp av läkemedel som heter gonadotropiner. Dessa behövs för normal utveckling av mogna ägg. Progesteron fullbordar tillväxten av endometriet så att ett befruktat ägg kan tas emot. De innehåller alltså inte samma versksamma substans."

Jag blir inte riktigt klok på svaret. Då borde man ju få både och INNAN man blir gravid. Jag ska beställa mina journalanteckningar och se vad där står.

Svar på tråden Pregnyl?!