• Reborn

Pregnyl?!

Jag har testat Pregnyl. Det är helt enkelt en ägglossningsspruta. Fungerar på samma sätt som Ovitrelle som är ett ungefär lika vanligt preparat av samma slag.
    Pregnyl gör helt enkelt att man får bättre kontroll över den exakta tidpunkten när ägget släpper, så det förbättrar oddsen för att bli gravid.

• Reborn

Aha.. jag förstår! Jo, det har jag också varit med om en gång, i samband med IVF. Men då fick jag bara en halv spruta ett visst antal dagar efter äggåterinsättningen. Det var alltså ingen medicinering jag stod på under flera dagar. Är du säker på att din gynekolog menade det...? Har aldrig hört talas om det. Det var inte Progesteron och Trombyl då.....?

• Reborn

Ägglossningssprutan innehåller helt helt hCG (dvs graviditetshormon). Att det används som ägglossnings-utlösare beror på att det liknar LH. Man kan också använda hCG efter en eventuell beruktning för att öka på kroppens/(fostrets?) egen produktion. Men som sagt, jag har inte hört om någon som fått pregnyl upprepade gånger vid graviditet...
    Vilket ju så klart inte betyder att det inte är bra

• Reborn

Låter intressant, och som sagt, okänt för mig. Möjligen har progesteron och pregnyl samma effekt i tidig graviditet, men det innehåller inte samma hormon... Uppdatera gärna när du kollat vidare kring detta. Jag tycker det är intressant!

Svar på tråden Pregnyl?!