Svenskar i Tyskland??
Jag och min man funderar på Tyskland som ett alternativ för ett par år framåt (vi bor just nu i Spanien så det skulle bli närmare hem). Min enda erfarenhet av detta land är en underbar Julmarknad
>> Julmarknaderna är helt underbara, liksom alla fester och festivaler från försommarn inpå hösten.
Nu undrar jag, hur bra klarar man sig med bara engelskan?
>> Det beror nog på var du bor och i vilka sammanhang, i en storstad tex är chansen större, men räkna inte med att du blir betjänt på engelska på ett bageri, tex. Yngre människor talar snarare engelska än äldre. Har orten ni väljer tex haft amerikanska soldater stationerade, så är chansen nog rätt stor att klara sig bra på engelskan.
Hur är maten i jämförelse med Sverige? Går det att få tag på liknande varor i affärerna?
>> Mycket korv och fläskkött, grovt osötat bröd. Det kan kännas främmande ibland med den tyska maten, men skillnaden är inte jättestor. Du kommer nog sakna den spanska maten mer! Min räddning är IKEA, som har en "Sweden-shop" där man får tag på köttbullar, pyttipanna, svensk ost och tunnbröd, bla, och en hel drös med godsaker och kakor.
En knäpp fråga kanske..Ha ha...men dubbar de fortfarande på biograferna? Älskar att gå på bio...
Oh yes, they do, unfortunately... Men det finns alltid någon film som går i "orginalljud", dvs odubbad och oftast utan undertitel. Vi har övergått till dvd och hemmabio, vilket ändå är det enklare valet när man har barn (man behöver ingen barnvakt).
Hur är tyskarna i jämförelse med svenskar? (jag är gift med en Amerikan)
Oj, det är en jättekomplex fråga. Det beror nog lite på var du bor och i vilket sammanhang du träffar dom. Det skulle ta upp för mycket plats att svara på här.
Finns det svenska föreningar/skolor? Förstår ju att det givetvis beror på vart man hamnar...
Kolla upp om svenska kyrkan har en förening i närheten, eller swea.org