Inlägg från: Mrs Jörling |Visa alla inlägg
  • Mrs Jörling

Svenskar i Tyskland??

Hej Hej!

Jag och min man funderar på Tyskland som ett alternativ för ett par år framåt (vi bor just nu i Spanien så det skulle bli närmare hem). Min enda erfarenhet av detta land är en underbar Julmarknad

Nu undrar jag, hur bra klarar man sig med bara engelskan?

Hur är maten i jämförelse med Sverige? Går det att få tag på liknande varor i affärerna?

En knäpp fråga kanske..Ha ha...men dubbar de fortfarande på biograferna? Älskar att gå på bio...

Hur är tyskarna i jämförelse med svenskar? (jag är gift med en Amerikan)

Finns det svenska föreningar/skolor? Förstår ju att det givetvis beror på vart man hamnar...

Snälla berätta

Kram

• Svar på tråden Svenskar i Tyskland??
  • Mrs Jörling

Tusen Tack Ossie Kan ju säga att jag absolut inte skulle sakna den spanska maten..ha ha..åh nej inte alls!! Allt smakar och luktar samma!! Vi bor intill en amerikansk bas nu (min man arbetar där) så jag handlar våran mat där, förutom ett par saker som jag kan få tag på i den Spanska livsmedels affären. OCH vi kör en likadan variant av IKEA som du, tack Gode Gud för att det finns här och där

När vi gjorde den där Julmarknads trippen innan sist Jul, så fashinerades vi av att det fanns ett så stort utbud av matställen från olika kulturer. Vi älskar Grekisk och Lebanesisk mat, så vi frossade en hel del...den tyska maten kom vi inte direkt i kontakt med mer än frukost buffén på hotellet och alla underbara godsaker på marknaden

Hur är det med standard varor? Mjölk, steksmör, grädde, fil och yoghurt och sånt?

Vart bor du någonstanns? Kanske kan jag kika in på din sida

Tusen Tack!!

Svar på tråden Svenskar i Tyskland??