Vad kan man baka utan smör?
Är så himla sugen på en kaka eller nåt annat gott men har inget smör hemma..vad kan man baka då?
Är så himla sugen på en kaka eller nåt annat gott men har inget smör hemma..vad kan man baka då?
Om du har kesella hemma kan man byta ut smöret mot det i många bakverk.
skånetös78.
Ja, visst är det gott! Baka själv rulltårta igår. Bara såååååå gott!
Man kan ju ersätta smöret med margarin...
Jag vet, inte lika gott, men ändå.
Foodlover: Blev rulltårta med hallonsylt, supergott!
MBert: Nja, margarin förekommer inte i vårt hem om du menar Milda och liknande, och det vi har på mackor är oftast lätta och det funkar inte att baka med! Men tack iallafall!
Hm. Alldeles för många drar smör och margarin över en kam. Men det är ju bra att ni inte vill ha margarin som är processat och artificiellt. MEN Lätta är margarin! Börja ersätt även bordsmargarin...
I många bakverk kan man ersätta fast fett med olja. Prova med det'
Morotskaka brukar jag alltid göra med olja
skånetös78.
Det lät gott! Blev själv lite sugen på att baka rulltårta men jag har precis baka semmelbullar och har nu inne en plåt med potatisbröd så det får räcka för idag.
Mums!
Men Bregott som innehåller smör och rapsolja smakar ju inte rent smör...
Nån som vet hur man kan göra goda muffins UTAN smör???
Ersätt fettet med olja.
Vad för olja?? SKa man i så fall ta lika mkt olja som det skulle vart smör?
En kallpressad rapsolja är smakneutral och funkar bra att baka på. Nej, jag tror inte du behöver ha lika mycket olja som smör.
Jag har ett jättegott recept på morotskaka utan smör.
Morotskaka utan smör
smet
4 dl vetemjöl
2 tsk bikabonat
1 tsk ingefära
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma, mald
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
0,5 dl russin
0,5 dl valnötter, i grova bitar
4 st ägg
4 dl strösocker
1,75 dl matolja (neutral)
6 dl morot, finriven
Gör så här
1. Blanda ingr. from vetemjöl tom valnötter i en skål. 2. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt. 3. Rör ned mjölblandningen i smeten. 4. Rör i oljan och morötterna. 5. Då det lätt rinner över i ugnen om man försöker grädda all smeten i en vanlig springform finns ett par alternativ: A: Fördela smeten i ett par rejäla muffinsformar och en smord och bröad springform. B: Använd bakplåtspappersklädd långpanna. C: Enbart muffinsformar. 6. 175 grader, nedre, 25-40+ min, prova m lång sticka!
Glasyr Nedanstående mängd blir lagom att täcka ovansidan på en rund kaka eller även sidorna på en halv. 100 g mager philadelphiaost 0,5 dl florsocker 0,5 tsk vaniljsocker citron, ekologisk: rivet skal + saft efter smak och konsistens Blanda ingredienserna och bred på kakan när den kallnat. Garnera gärna med tex valnätter, syltat apelsinskal eller citronskal rivet med cisileringsjärn. Kakan går bra att frysa med eller utan glasyr.
Vill också gärna ha recept på muffins utan smör i, så jag kan se hur mkt olja jag ska istället för smöret.
Kan man använda Bregott att baka med om man är desperat som jag är nu?
Så sötsugen och det är lördag och allt men jag har endast 6kr i plånboken tills på tisdag
Har extrasaltat bregott.