• Ninja05

13 år och pappa!!

Läste om lilla Alfie som blivit pappa, han är 13 år !!

Jag kände direkt "oj, det var tidigt" men när jag såg bilden såg det nästan obehagligt ut. Han satt och höll sin nyfödda dotter och såg nästintill livrädd ut.

Mamman till barnet var 15 år, och bara att se dem tillsammans var lite obehagligt tycker jag..

Vad säger ni om det här?

• Svar på tråden 13 år och pappa!!
  • Ninja05

Jo men han jag menar var pappa. Och det ser man på lilla bebisen, dom var superlika
    Jag var iofs 17 och blev mamma. Det tycker jag är väldigt ungt, och man fick ta mycket smällar för det. Men 13 och 17 är en skillnad tycker jag..

Disela skrev 2009-02-15 11:06:31 följande:
    Nu visste de ju inte helt klart om det verkligen var han som var pappan.. Men hur som helst, den äldsta kandidaten var 16 år tror jag.. Att vara 13-16 år och vara förälder tycker jag är lite skrämmande. 13 år, herregud, då är man faktiskt ett barn. Man är inte mogen att kunna ta hand om ett barn då. Kalla mig gammalmodig, men jag tycker inte det. Livet är så långt att man kan skaffa barn 10 år senare och fortfarande räknas som ung. Jag kan ju bara utgå från mig själv som jag var som 13-åring.. Och jag skulle inte passat för att ha barn då. Ja visst, man mognar och växer in i sin uppgift. Men att få barn så tidigt och inte få uppleva sin barndom och ungdom klart är inte rätt.
  • Ninja05

Jo han såg ut som en 9-10 åring, och tjejen som var 15 såg äldre ut, eller så var det bara för han såg så liten ut..
    sandra 1986 skrev 2009-02-15 11:09:14 följande:

jag blev lite chockad när jag såg framsidan på tidningen.. för han såg så ung ut.. såg ut som han var 9-10 år... ja jag håller med dig, det såg riktigt hemskt ut....
  • Ninja05

Oj, när jag såg bilderna var jag HELT säker på att han var pappan, dem var ju så lika :-O

Men nu blev jag chockad, vad har den stackars 15 åriga flickan hållt på med isåfall? Hoppas det bara är skvaller..:-S
    Klant och Fjant skrev 2009-02-15 11:20:56 följande:

• Ninja05

Jo det är hemskt.. men tycker det värsta är mamman till barnet som alltså måste blivit gravid när Alfie var 12 !! Det är faktiskt lite varningstecken tycker jag!?? Iallafall låter det inte normalt...

lillvilda skrev 2009-02-15 11:32:18 följande:
    jag tycker att det är sorgligt att behöva bli pappa vid 13 års ålder. Även om jag ser mina barn som otroliga gåvor så tror jag inte det är fullt samma lycka när man är 13 år. Jag har svårt att tro att han verkligen kan se vad det kommer innebära att han blivit pappa och att de får ett normalt pappa- dotter förhållande.  Jag hoppas mina barn forfarande ska få vara just barn vid 13 år och slippa ta ansvar för en annan individ på det viset som det blir när man får barn. Det finns tid att bli föräldrar oxå, som sagt de kan vänta ca 10 år och fortfarande bli unga föräldrar.
  • Ninja05

Ja herregud, som flera skrivit, vad hände med sexualundervisningen?

Och sen är det ofta killarna som blir svartmålade om en tjej blir gravid, men det finns ju faktiskt tjejer som bär stort ansvar i det också.. Och det är ju egentligen inte deras fel heller när det glappar så i infon om "blommor och bin"

• Ninja05

Men va? 5 år och blev gravid?
    Mens vid åtta månader!?
    Hm...kan man verkligen tro på det?

baraguldlock skrev 2009-02-15 15:24:03 följande:
    vinniefred.blogspot.com/2008/02/vrldens-yngst... hoppar in lite granna här, har länge funderat på de här med extremt unga föräldrar och kolla in denna stackars tjejen då, var i och för sig några år sen nu men ändå.
  • Ninja05

Nej det är sant, dem kan bli utmärkta föräldrar.
    Men det verkar ju lite som att dem bara "bestämde" att dem skulle behålla barnet och att inte många sa emot. Eller ja , skolan föräldrar och så kan ju ha varit väldigt emot det, det vet man ju inte..
    Jag tycker bara synd om Lilla Alfie som faktiskt skulle varit barn själv i många år till om detta inte skulle hänt.
    Och antar att mamman säger att dem bestämde det tillsammans, men vad vågar en 13 åring säga emot en tjej som man haft sex med och blivit gravid?

Pysselgalningen skrev 2009-02-16 12:13:34 följande:
    MichaelaRehn skrev 2009-02-16 11:35:22 följande:
    varför ska det få omhändertas? det står i the sun att tjejens föräldrar hjälper till och att Alfie bor där mer eller mindre. Dom kan bli utmärka föräldrar, det vet vi inte än. Detta har redan skett mer eller mindre i sverige en gång redan, inte allt för lpångt ifrån mig och dom klarade sig.
  • Ninja05

Jo, det jag reagerade på också..

Usch jag börjar tänka på alla stackars barn som blir våldtagna i afrika och andra länder i småbarnsåldern, och så har dem sex utav okunskap och blir gravida..

Hade en klasskompis som kom från Guinea Bissau ( stavning) som var adopterad hit till Sverige. Hon kom till genom en våldtäckt då hennes mamma var 11 år.. hon var tolv när hon födde.. det är så hemskt..

Reglementet skrev 2009-02-16 14:42:05 följande:
    Tja, det kanske inte är hans ens en gång, tjejen verkade ju knulla runt.
  • Ninja05

Nja kanske inte. Men det är hemskt båda två, fast här handlar det om okunskap...

Reglementet skrev 2009-02-16 14:58:01 följande:
    Fast, det har ju inte riktigt med det här att göra?
  • Ninja05

Jag blev mamma som 17. Men krävde ingen hjälp av mina föräldrar, ordnade boende arbete och studerade samtidigt.
    Det jag reagerar på mest är nog tjejen som haft sex med en 12 åring.
    Jennie med ie skrev 2009-02-16 15:29:52 följande:

Var går gränsen? Många som fick barn när de var 15 spyr galla över alla som ens andas att det är för tidigt..... men klankar själva ner som fasen på nån som blivit förälder när de var 13. Hur var det nu? Åldern har ingen betydelse, eller gäller det vara er själva?
  • Ninja05

Oj, han ser verkligen liten ut..

Men ja, egentligen är det varken tjejens eller killens "fel". Och dessutom är det inte "fel" nu när barnet är fött..

Sommarkatten skrev 2009-02-16 16:13:16 följande:

• Ninja05

Det där håller jag nog inte med om..
    Så har jag sett MÅNGA mammor göra, oavsett ålder..

MichaelaRehn skrev 2009-02-17 15:27:01 följande:
    MichelleS skrev 2009-02-16 21:54:09 följande:
    Jag håller med om detta. Tycker det såg hemskt ut.. Det är skillnad om man hjälper barn att se till att de inte sätter i halsen då de spyr osv, men hon gör ju detta bara helt plötsligt. Ser lite brutalt ut tycker jag. Det ser ut som om hon inte har några medkänslor för barnet. Men det är bara vad jag tycker att det ser ut som, det behöver ju inte vara så. Pojken, Alfie, verkar ju inte förstå någonting. Han är ju ett BARN, han kan inte ta hand om och uppfostra ett barn. Det kan visst vara skillnad om man får barn och är 13 eller 17 år. Mycket hinner hända på 4 år! Dessutom hör man mest om unga tjejer som får barn, och då måste man tänka på att flickor utvecklas tidigare än pojkar.
  • Ninja05

jo det är faktiskt sant. Det löser sig ju nästan alltid till det bästa.

Flikkzz skrev 2009-02-18 15:57:25 följande:
    Visst dom är båda unga. Men man ska inte glömma att det är deras eget val. jag tror att dom kommer få mycket hjälp av sina egna föräldrar. Sen kan ju alla tycka vad dom vill
  • Ninja05

Jo fast tror ju att dem ordnar ekonomin på något sätt..
    Särskilt när deras föräldrar är "med" på grejen..

• Ninja05

Undrar också, men jag skulle bli förvånad om han INTE var det, tycker han och barnet är grymt lika..

levina skrev 2009-02-28 15:45:22 följande:
    Någon som vet hur det har gått? Är han pappan?
Svar på tråden 13 år och pappa!!