Inlägg från: Nixx |Visa alla inlägg
  • Nixx

Hur får jag bra bild på TV:n

Om även bilden från digital-tv:n är dålig är det kanske dags att köpa nya sladdar.

• Nixx
    Svar på #14
    Pappa Pu skrev 2009-03-03 13:27:35 följande:
    Det är de kablar som följde med när jag köpte TVn. Inget direkt märke alltså. Jag har en vanlig antennsladd på ca. 12 meter, spelar det någon roll?
    Dålig antennsladd är ett vanligt problem, längden har stor betydelse för bildkvalitén och en längre sladd ställer högre krav på ett det är en bra sladd från början.

Scart-kontakter är snällare, och jag skulle nöja mig med att köpa någon guldpläterad på kjell o company. Det kan hända att de även har ok antennsladdar.

Undvik Clas Ohlsson's sladdar då de enligt mig håller en mycket låg kvalité.
  • Nixx
    Pedero skrev 2009-03-04 13:03:08 följande:
    Nej längden är av mindre betydelse. En antennsladd är en helt vanlog koax och bär utan problem signal 100m utan att tappa kvalitet. Däremot gör skarvningar och trasiga sladdar sitt till. Guldpläterat är absolut inte ett måste för de flesta svenssons, men det skadar inte på något sätt. Läs då hellre om antalet trädar/tjocklek, syrefasthet och avskärmning på de kablar du/ni köper.
    Om coax kabeln håller hög kvalité, vilket få antennkablar gör.

Bemödar man sig att köpa en scart som är guldpläterad är det även troligare att kablarna inuti håller en högre kvalité, även om själva guldpläteringen inte gör så stor skillnad.
  • Nixx
    Mylagos skrev 2009-03-06 15:06:52 följande:
    Den som tror att guldplätterade kablar har någonting med bildkvalitet att göra är klart lurade. Skillnaden är inte märkbar med det mänskliga ögat. Sorry om någon tar åt sig av detta men det är bättre att ni får reda på det nu än efter ni lagt ut stålar på lyxkablar ^^ LCD-skärmar är extremt kassa på att spela upp icke-HD material, så är det bara. Vissa är bättre än andra men om du jämför men en tjock-tv kommer du bli besviken.
    Läste du inlägget ordentligt?
Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n