• elims

Hey Jude! Del 13.

Hej hej!

Här är det ingen förändring vad gäller sömnen! Vi har fortfarande katastrofnätter och sliter vårt hår för att komma på vad som kan vara orsaken. Jag hoppas att det "bara" är en fas och att det snart går över...

Vill passa på att önska alla en Purim sameach!!
    Purim börjar imorgon kväll och det är en mitzvah för både män och kvinnor att lyssna till läsningen av megilat Ester (Esters bok), skicka mishloach manot (matgåvor) till varandra samt ge matanot la'evyonim (pengar till fattiga).

Purim-kul för barn:
    www.kulovajude.se/purimmain.html
    www.akhlah.com/holidays/purim/purim.php
    www.torahtots.com/holidays/purim/purcolr.htm

Och för de lite äldre...
    www.aish.com/purimmitzvot/

• elims

israels hjältar låter svårt, välj katten tycker jag!

Borde passa på och gå och lägga mig redan nu egentligen, man vet ju aldrig när den lilla terroristen vaknar igen
    Inatt sov jag mellan 22.30-01.30, resten av natten är en enda stor dvala...

Har iaf haft mina föräldrar här idag och fått lite avlastning - de har vagnat och lekt med sonen hela dagen, städat, diskat, lagat mat och gjort storkok med barnmat. Jag har världens bästa föräldrar!

• elims

vad gullig du är! Ja, jag försöker tänka en dag i taget och så positivt jag bara kan. Fast ibland känns allt bara svart, som häromdagen när jag skrev mitt inlägg

Vi har blivit rekommenderade att påbörja alla möjliga (och omöjliga) sorters sömnmetoder för att få bukt med det här sömntrasslet. För detfunkar ju inte att bara få 3-4 timmars sömn per natt.
    Men jag vet inte...vill bara att det ska gå över och bli bättre av sig själv, vill inte utsätta honom för något om jag i slutänden inte vet till 100% att det fungerar.

Har tänkt att det kan vara någon slags separationsfas faktiskt. Hur var er son då?

Katter är söta!

• elims

Han är 7,5 månad.
    Har inte uteslutit någonting egentligen, känns som att det kan vara allt och inget på samma gång.

Senaste veckan har han börjat småkräkas/hulka/rapa flera gånger om dagen, ibland så länge som 1,5 timme efter maten. lite idissla typ.
    Lite oroväckande faktiskt.
    Fick rådet av sjukvårdsupplysningen igår att sova bredvid honom på natten och ha koll på andningen - gjorde såklart att vi fick ÄNNu mindre sömn inatt, han ligger ju och stökar runt i sömnen var 10:e minut så man tror att han är påväg att vakna...

• elims

jag skulle ju gå och lägga mig

Var förresten inne hos honom för en stund sen eftersom han vaknade och grät...efter bara 40 min sömn! Tog upp honom och direkt så rapade högt två gånger. sen fick jag bära runt honom lite tills han somnade om. stackars liten...jag har 7-månaders sömnbrist, men det har ju han också

• elims

Tack för alla stöttande ord

När man inte trodde det kunde bli sämre så har vi haft den jobbigaste natten hittills. Uppvak varje timme i stort sätt samt en vakenperiod på 2 timmar mitt i natten!

Har en jättegnällig och kinkig son här hemma om dagarna nuförtiden, tycker så himla synd om honom.

nyb
    På BVC igår sa barnläkaren ang hans rapningar/småkräkningar som han fått allt mer med den senaste veckan att det förmodligen bara är nåt han fått för sig att göra, som ett hyss (hon kallade det faktiskt hyss!) och att jag inte skulle göra sådan stora scener å miner när det väl händer. Men det gör jag ju inte! Dumma tant.
    När jag sen frågade om det kanske inte är bra att amma honom på natten i samband med detta, att han kanske ligger och får upp det och därför sover dåligt, så tittade hon på mig och skrattade lite och sa "men du, han behöver faktiskt inte amma på natten, han är ju över 7 månader!"
    Nej det vet jag väl, men alternativet är ju att han ligger och är ledsen i flera timmar så valet är inte så svårt just nu känns det som. Då undrade hon om det stör mig att han skriker på natten (?!!) Hon tyckte att vi skulle låta honom skrika tills han somnade i princip.
    Suck, nu när han är såhär orolig så är det förmodligen det sista han behöver, att känna sig övergiven av oss...

• elims

fajga
    verkligen på tiden!

Såg någon debatt igår kväll?

Jag hade en bra natt inatt - för jag sov hos svärmor och maken tog sonen!
    Fast sonen hade faktiskt en helt ok natt också inatt - den första på 2 veckor.
    Längsta sovpasset blev på 6 timmar

Shabbat shalom allihopa!

• elims

wow nyb vad spännande!
    Inga känningar alls alltså...?

Här hemma är det inte så kul just nu. Jag är lite orolig...
    Sonens småkräkningar som han hade i veckan övergick i rikliga sådana + diaréer på shabbes. Var inne på barnakuten, de konstaterade rotavirus (var alltså inget hyss han hade fått för sig! ) och de övervägde faktiskt dropp men vi lyckades vända det med vätskeersätting. Blev lite bättre, men nu är det sämre igen. Måste få i honom minst 1200ml vätska detta dygn, och han har knappt fått i sig 200ml nu på förmiddagen! Har ammat säkert 6 gånger inatt, fick väcka honom för att amma. Nu sover han en stund, stackaren.

• elims

Var inne en sväng till på barnakuten eftersom kräkningarna och diaréerna fortsatte under dagen. Har förhoppningsvis lyckats vända det ännu en gång, vi fick jättebra hjälp även om det tog tid. Nu sover han för natten, måste väcka honom om ca 3 timmar för att mata, så jag ska passa på att sova lite nu.

fajga- tänker faktiskt höra av mig dit och säga vad jag tycker. Blir så ledsen när jag tänker på det, läkaren insinuerade ju faktiskt att det var jag som framkallat hans kräkningar. Det var ju bla därför det tog så lång tid för oss innan vi hann reagera på att det kunde vara nåt annat. Han kräktes på och vi skulle liksom inte tycka det var konstigt... Inte så lätt att veta allt som förstagångsförälder

• elims

baby på G??

Jag tycker inte att det går framåt tillräckligt fort här hemma med sonens vätskeintag. Efter 4 dygn klarar han fortfarande bara att ta vätska teskedsvis med några minuters mellanrum, och bara vätskeersättning. Får han bara lite lite mer åt gången och i tex flaska så kommer det upp/ut.
    Han är ju inte akutsjuk (han har börjat kissa igen, tack å lov!), till bvc får man inte ta sjuka barn och på sjukvårdsupplysningen ger de bara olika råd hela tiden. Vet inte vad jag ska göra.

Svar på tråden Hey Jude! Del 13.