• Peyman

Roliga saker som ditt barn har sagt...

Min son har på sistone pratat väldigt mycket om cigaretter och rökning. Både jag och hans styvpappa är rökare.

En dag lät det såhär "Mamma! Vi ska åka till Lappland och där ska jag fiska upp en skattkista och köpa cigaretter till dig för alla pengarna."
    Jag tyckte att jag vill sluta röka så han kan köpa godis och leksaker till sig själv istället.
    "Men mamma! Jag vill göra dig glad!"
    Jag skäms fortfarande... Men han var ju bra go!

I måndags var vi på väg till några vänner till oss.
    Sonen "Mamma, ska du och N röka? Är det därför vi ska dit?"
    Jag "Nej, N har slutat röka. Vi går dit för att du ska få leka med K och jag ska få umgås med N.
    Sonen "Har N slutat? Oj, vad himlans duktig hon är! Nu är jag stolt!"
    Sonen börjar fundera och säger sedan "Mamma, om jag köper godis till dig så kan du äta det en dag. Då kanske du glömmer bort att du älskar dina cigaretter!"
    Behöver jag nämna att jag skäms över det också...

Men jag slutade röka samma dag, vill inte att min son ska behöva ha såna tankar om mig. Ikväll har jag varit rökfri i 5 dygn!

• Peyman

Min son ska sova hos oss inatt då vi fick oväntat besök. Så han tyckte precis "Jag vill sova bredvid pappa för han är så stilig och varm!".

• Peyman

Jag var ut med sonen i pulkabacken igår, han lyckades göra en riktig vurpa så han slog i läppen och började blöda. Så på hemvägen fick han sitta i pulkan en bit.
    Så säger han: När vi kommer hem ska jag spela playstation 2.
    Jag: Det ska du inte alls, du har redan spelat idag.
    Sonen (med glittrande ögon och busleende): Näääää, nu skojar du mamma!
    Jag: Det gör jag inte alls, du får leka när vi kommer hem.
    Sonen (ser helt förfärad och chockad ut): Men nu är du inte snäll mot mig!

Han anser att när han har gjort illa sig att alla ska göra exakt som han vill. Han tycker samma sak när han har gråtit. Då kommer han efter han torkat bort tårarna "Ser du inte att jag har gråtit? Då måste man vara snäll mot mig!"

• Peyman

Här kan man ju skriva dagligen. Det hoppar alltid ut roliga saker ur sonens mun.

Imorse väcktes jag av honom med orden Mamma! Har du snö på ögonen?
    Mmm,
    säger jag och nickar lite... Helt väck.
    Va, säger du ja eller? fortsätter sonen.
    Mmm, fortsätter jag.
    Sonen låter mycket förtvivlad Men, hur ska vi torka bort snönen då?
    DÅ vaknar jag till och inser att sonen har drömt en mardröm. Han var så oroad. Å jag hade svårt att inte skratta. Känner mig lite elak.

Nyss gjorde jag bort mig som vanligt. Koppla in våffeljärnet ist för smörgåsjärnet (heter det så?) Så jag skratta åt mig själv och berättade för sonen varför. Han asgarvar och tycker Du är så rolig mamma! Jag börjar gotta mig lite, min son tycker iaf att jag är rolig. Men det gör inget... säger han då. Jaha, här var det inte positivt att vara rolig. {#lang_emotions_undecided} Ungar kan verkligen konsten att få ner en på jorden igen, med ett brak!

Salama wa Dominic حبّ
  • Peyman
    7Marshmallows skrev 2009-03-17 12:20:35 följande:
    Min pojke på 4 år frågar pappa i söndags på morgonen: Fenix: Pappa, är det en annan dag idag? Pappa: ... Jaa... (fundersamt) Fenix: Jaa! Jag hade rätt! Mamma sa igår att vi kunde äta godis en annan dag!
    *ASG* Smart kille!
    Salama wa Dominic حبّ
  • Peyman

Min son vägrar gå hem från dagis, man måste bära hem honom om man ska få med honom.
    Idag gick jag och maken dit tillsammans, sonen vägrade avsluta det han höll på med så jag tog av honom saxen och plockade ihop. Han stirrar på mig och sedan på fröken och säger i lugn ton "Gud, vad sur jag blir!" Sprang sedan iväg... Vi två gapskrattade...

• Peyman

Det är bara att inse, jag kommer tvåa på min sons lista.

Idag upptäckte sonen att hans styvpappa kommit längre på tvspelet.
    Sonen: Wow, du har kommit långt. How have you come så långt?
    Karln tittar på mig och småskrattar.
    Jag: Meh, det var ju jag som gjorde det! Lyckades på första försöket.
    Sonen säger ingenting...
    Jag känner ju sonen så jag frågar:
    Du tror mig väl?
    Sonen: Nej, det var pappa som gjorde det!!!
    Karln håller vid det här laget på att dö av skratt, så jag annonserar att jag går ut i strejk tills de lär sig uppskatta mig.
    Sonen: Mamma, besanna dig! Å springer in på sitt rum för att leka...

• Peyman

Jag sa åt femåringen igår att han skulle gå och tvätta av sig efter att ha bakat chokladbollar. "Så att jag blir ren och blank?" frågar han då. Visst, tyckte jag och undrade lite över vart blank kom in.
    Så ropar han på mig att jag ska komma och kolla om han är blank och fin. Å jag fortsätter fundera.

Då säger han men mamma nu måste jag putsa spegeln igen. Den är ju inte blank och fin.

Förklaringen kom ju där.

Svar på tråden Roliga saker som ditt barn har sagt...