• Eima

Roliga saker som ditt barn har sagt...

Min dotter på 2½ brukar leka att hon "ska på ica maxi och handla". Nu har hon börjat med att efter en stund säga "oj, jag glömde börsen!"
    Undrar var hon fått deeet ifrån, för jag glömmer ju aaaaldrig börsen hemma
    Hon brukar också påminna mej när vi är på väg någonstans: "mamma har du glömt börsen?"....

Kanske inte så roligt men, det är verkligen tydligt hur bra dom är på att snappa upp saker man säger!

Kul tråd förresten, måste börja skriva ner alla roligheter, man glömmer fort!

• Eima

De hade haft skidskola på dagis och tydligen hade Bamse varit där, och vi pratade en del om det efteråt. Satt i bilen och dottern berättade att Lille Skutt var med också. Och Katten Jansson. Jag var mitt i en rondell och fokuserad på vägen så jag svarade lite frånvarande "..jaha, katten jansson...det var värst..."
    Dottern var tyst en stund, sen utbrast hon "Nää, katten jansson är inte värst!"

• Eima

Efter middagen hos mormor och morfar ropade mormor från köket och frågade om nån ville ha ice cream. Jag sa till dottern att hon kunde säga till mormor att hon ville ha. Så hon sprang in i köket och skrek: Jag vill ha bajs lim!

Hon har börjat fundera en del på skillnader mellan pojkar och flickor. Hon vet att flickor har snippa, men vad pojkar har är det lite sådär med..
    Jag sa: Du och jag är flickor, och vi har snippa. Men vad har pappa då?
    Hon funderade en stund, och svarade: Skägg!

Sen har det utvecklats till att "pojkar har svansar"..

Vi var på H&M en dag. Jag provade och dottern satt i vagnen, lite uttråkad antagligen. Sa att hon var kissnödig, och jag svarade att vi skulle gå så fort jag hade klätt på mej igen. Då säger hon högt och tydligt: Jag vill ha en annan mamma!
    Mer pinsamt än roligt kanske, men jag skrattade bara..

• Eima

Min dotter sitter bredvid och leker med soffkuddarna, drar upp dragkedjan. Nyss kunde hon inte stänga själv och sa med väldigt bestämd röst: "Du måste stänga!...lilla vän"
    Det sista passade inte riktigt in med tonfallet och hennes min
    En stund senare, när hon hade samma problem, sa hon: "Du måste stänga den också! ...Lilla gumman"

• Eima

Och nu ligger hon och säger att hon är kissnödig, varpå jag svarar att hon måste gå på toa. Hennes svar blev: "Nej, för jag har inga tår, dom är borta"
    Ja då är det förstås inte så lätt att gå kanske

• Eima

Min dotter ville inte riktigt gå och sova. Kom hela tiden springande till soffan (där jag sover) så jag sa att hon var tvungen att gå till sin säng, och "du får komma hit imorgon när du har vaknat".
    Då tittade hon lite förvånat på mej och sa "men mamma, jag är ju redan vaken!"

• Eima

Vi satt ute och gungade när dottern (2½) fick höra en moped, varpå hon säger "var det en snopp?"

Jag hade väl kallat det moppe nån gång, men det var visst svårt att uttala

• Eima

Min dotter har lite svårt att uttala Maxi, så hon säger istället att vi ska på Ica Maski. Hon tycker själv det är jätteroligt och kan få världens skrattattacker när hon väl börjat säga det..

Idag när vi var på väg ditt satt hon återigen och sa "ica maski, ica maski, ica maski.." och la sen till "ica maski rumpan"

Min tankar gick direkt till köttfärsskandalen för nåt år sen... (dålig köttfärs - mask i magen - ...)

Svar på tråden Roliga saker som ditt barn har sagt...