Min kille är lika intresserad av bröstet som alltid innan. Jag började med smakisar när han var 7 mån, 4 mån korr. Och jag ångrar det, dvs att jag började så tidigt. För han fick förstoppning och hade problem hela den månaden. Sedan gjorde jag uppehåll och återgick till att endast amma och duttade bara på lite med smakisar i 1-2 månad. Först nu sedan några veckor så funkar det jättebra. Nu äter han två grötmål och två lagade mosmål per dag ungefär och ammar minst en gång mitt på dagen (oftast mer) samt på morgon, kväll och natt.
Men, som sagt, trots att de säger att man kan börja med smakisar efter faktisk ålder och att man alltså inte behöver korrigera åldern för smakisar så tror jag att det ändå inte stämmer för alla. Min sons tarmsystem var uppenbart INTE redo för smakisar när han bara var 4 mån korr, 7 mån faktisk ålder. (OBS jag gav broccoli, blomkål, palsternacka, sötpotatis och lite potatis men inget stoppande som kokt morot eller banan eller så, men det fungerade inte ändå. DÅ alltså. Nu går det finemang. Nu är han 7,5 mån korr.
SophiaLa skrev 2009-02-15 20:05:56 följande:
jag har bestämt mig att vänta en månad till med smakportioner, tills hon är 5 mån korr. Har läst runt lite en del barn verkar rata mjölken när dom väl börjat med mat. Jag vill verkligen helamma henne ett tag till, nån annan som har erfarenhet av det. Eller stämmer inte det? Har era barn ökat mer i vikt sen ni började med maten?