• SophiaLa

Fråga ang smakportioner

Hej på er alla!

Min dotter är snart 5 mån okorr och jag börjar fundera på detta ang smakportioner. När började ni, vilken mat har ni gett, köper ni i affären eller gör ni egen, om ni gör egen vad gör ni då för mat? Har era barn gått upp i vikt eller ner av smakportioner. Som ni märker MÅNGA frågor. Snälla hjälp!

• Svar på tråden Fråga ang smakportioner
  • Friyaz

Hej!

vi började med smakiskar redan vid fyra månader. Vi började att ge henne hemmalagat. potatis först. men burkarna blev inblandade ganske fort :) lite blandat. Vår dotter fortsatte gå upp i vikt i ungefär samma takt som tidigare. ta det lugnt o låt barnet få smaka, det gör inget om dom spottar ut, det viktiga är att få smaken i munnen, tillslut vänjer dom sig o lär sig svälja o inse att det är gott o mättande. samma smak fler dagar.

• mamma2ggr

Vår dotter är nio månader okorr och vi har nyss börjat ge smakportioner. Det går sådär, men man ser ju i blöjan att inte allt hamnade på haklappen :) även om det ofta känns så. Det viktigaste är att hon går upp i vikt och är glad över att få sitta vid barnet och prova olika smaker.

Jag köper barnmatsburkarna med majs för skalen är så väldigt hårdsmälta och gör jag det själv känns det som om det blir mycket skalbitar och gränsen går vid att köra det genom vitlökspressen! Annars kokar jag t ex palsernacka som är favoriten, morötter, ärtor där skalen visserligen är tuffa, broccoli och sparris. Sedan går det alldeles utmärkt att göra fruktpureer av det mesta inkl torkade aprikoser uppblandar med äpple.

Dottern har inte hunnit prova allt med jag har ju en sedan tidigare så man har ju vanan inne att laga maten själv.

• Friyaz

majsen köpte jag också på burk...

• Mammassaga

Jag har börjat med smakisar väldigt tidigt med alla mina tre barn. eftersom man bara ger smakportioner och kompletterar det med ersättning, bröstmjölk eller vad man nu ger så har iaf inte jag märkt att dom gått ner något i vikt. snarare att dom gått upp lite när dom börjat äta gröt regelbundet osv. Jag har både köpt och gjort egen. Göra egen är super lätt, koka de grönsaker du vill använda och pressa genom en vitlökspress (oanvänd) eller mosa fint med gaffel, tillsätt lite smör och rör ut i ersättning om det behöver bli tunnare.

SophiaLa skrev 2009-02-07 15:31:59 följande:
    Hej på er alla! Min dotter är snart 5 mån okorr och jag börjar fundera på detta ang smakportioner. När började ni, vilken mat har ni gett, köper ni i affären eller gör ni egen, om ni gör egen vad gör ni då för mat? Har era barn gått upp i vikt eller ner av smakportioner. Som ni märker MÅNGA frågor. Snälla hjälp!
  • Blåklockan79

Majsen silade jag efter mixning genom en finmaskig metallsil, blev hur bra som helst

• Stora Havet

Hej,

Min son är 7 mån (5 mån korr) och jag har nyss börjat med smakisar. Vi började med palsternacka (en favorit), sedan morot (jodå, det funkar också) och nu blandar vi palsternacka och potatis. Jag gör egen mat (men kan absolut tänka mig att använda barnmatsburkar när vi är på besök hos andra eller på café) - verkligen superenkelt, jag blandar med ersättning.

Det jag tycker är trixigt att veta är - när ökar man dosen mat? Och när ersätter man ett helt mål med mat? Hittills är det ju ca 1 tsk som är smakis. Läste att 2 msk är ett helt mål för en bebis - kör ni så också? Jag brukar köra ca 4 dagar/ny smak.

Det är så spännande med smakisar tycker både jag och sonen. Jag har ännu inte bytt ut något mål helt mot mat.

• Pallas

Vi väntade helt enkelt tills de själva visade intresse och tog mat från våra tallrikar. De har ätit samma mat som vi från dag ett, men vi har givetvis barnanpassat lite, dvs inte så mycket stekt mat, salta på tallriken osv. Vi har heller inte puréat eller ens knapp mosat maten. De har vat 7 och 8 månader när de började intressera sig för maten.

• Puff 2008

Vi har haft problem med att få dottern gå upp i vikt med ersättningen och hon har också krånglat mycket med flaskan, så vi började med en gång vid fyra månader. Smakisarna funkar jättebra och har gjort från början. Hon har aldrig spottat ut nåt kors i taket, äter broccoli, morot, blomkol, majs, potatis..., och så ett par msk gröt på morgonen med någon frukt på (banan, päron..men mango är favvisen). När det gäller rotfrukter är hemlagat sötpotatis favoriten, med en klick smör...

När det gäller alla smakerna så har vi börjat med en tsk kanske och så testa samma smak i ett par dagar och ökat succesivt. Nu äter hon kanske ett par msk pure/mos till lunch. (Är lite drygt fem mån)

• Tobben

Vi började med gröt när han var nästa fem månader okorrigerat (född 31+5)eftersom han gick upp lite dåligt i vikt. Nu en månad senare äter han en hel portion gröt på kvällen och har nu börjat med smakportioner av annan mat till lunchen. Enligt vår bvc-sköterska kan man räkna åldern okorr när det gäller mat eftersom tarmarna ju började arbeta med en gång när de föddes.

• SophiaLa

jag har bestämt mig att vänta en månad till med smakportioner, tills hon är 5 mån korr. Har läst runt lite en del barn verkar rata mjölken när dom väl börjat med mat. Jag vill verkligen helamma henne ett tag till, nån annan som har erfarenhet av det. Eller stämmer inte det? Har era barn ökat mer i vikt sen ni började med maten?

• Mylingen

Min mjölkproduktion har gått ner rätt snabbt efter att jag börjat med smakisar, det gäller alla mina tre barn. Alla har varit matglada och de två äldsta två har några månader efter första smakis ratat bröstet. Jag gissar på att det bl a berott på att det inte funnits så mkt. Jag tänkte därför som du i ditt sista inlägg ang min prematura dotter. Försökte helamma henne så länge som jag orkade. Nu har hon börjat med annan mat och mönstret går igen.

• 2 ska bli 3 är nu 4

Vi började med smakisar vid 4 mån. Hon tyckte det va lite konstigt men spännande.Gick över förväntan. Både köpte & mosade eget.. efter nån vecka började jag smaksätta moset lite Med bla örter, muskot, paprikapulver, parmesan osv. Uppskattades verkligen. Rätt snart ersattes lunch ammningen med mos. erbjöd dock alltid bröstet efter maten men blev oftast bara en liten "sängfösare"..

Vid 6 månader började hon smaka gröt och snart åt hon en port gröt innan sängdags.

Vid 7½-8 månader hade hon helt tappat intresset för amningen så då slutade jag och kvällsgröten ersattes med välling.

• Tualisa

vi började med smakisar när alva var 4 månader korrigerat och 6 månader okorrigerat. Hon åt inte så mycket första veckorna, sen blev det mest gröt. Nu får hon burkmat, hon vill bara ha en sort.. pasta med broccoli. Så jag ger yoghurt, smörgåsrån med leverpastej och smör och sen gröt.

Lilla Alva är här 080514
  • Bliglin

Min kille är lika intresserad av bröstet som alltid innan. Jag började med smakisar när han var 7 mån, 4 mån korr. Och jag ångrar det, dvs att jag började så tidigt. För han fick förstoppning och hade problem hela den månaden. Sedan gjorde jag uppehåll och återgick till att endast amma och duttade bara på lite med smakisar i 1-2 månad. Först nu sedan några veckor så funkar det jättebra. Nu äter han två grötmål och två lagade mosmål per dag ungefär och ammar minst en gång mitt på dagen (oftast mer) samt på morgon, kväll och natt.

Men, som sagt, trots att de säger att man kan börja med smakisar efter faktisk ålder och att man alltså inte behöver korrigera åldern för smakisar så tror jag att det ändå inte stämmer för alla. Min sons tarmsystem var uppenbart INTE redo för smakisar när han bara var 4 mån korr, 7 mån faktisk ålder. (OBS jag gav broccoli, blomkål, palsternacka, sötpotatis och lite potatis men inget stoppande som kokt morot eller banan eller så, men det fungerade inte ändå. DÅ alltså. Nu går det finemang. Nu är han 7,5 mån korr.

SophiaLa skrev 2009-02-15 20:05:56 följande:
    jag har bestämt mig att vänta en månad till med smakportioner, tills hon är 5 mån korr. Har läst runt lite en del barn verkar rata mjölken när dom väl börjat med mat. Jag vill verkligen helamma henne ett tag till, nån annan som har erfarenhet av det. Eller stämmer inte det? Har era barn ökat mer i vikt sen ni började med maten?
  • Bliglin

Glömde skriva att jag lagar all mat själv.

• Heahog

Min son var ca 4 månader okorr, dvs 2½ månad korr. Bvc sa på mamma gruppen att om de verkade intresserade osv, så skulle man börja & jag gjorde det, vilket han älskade.

Vet inte om det var dumt av mig. Han bajsar aldrig korvar, utan är lös i magen. Inte rinnig eller så, men sällan fast.

• Ell

Dottern är 6.5 månad, 4 korrigerat och vi har just börjat. Hon äter så himla dåligt på flaska så vi var nästan tvungna för att komma ifrån sonden. Nu först ökar hon i vikt på egen hand trots att det bara handlar om 6-8 tsk per dygn + ersättning i lika liten mängd som innan. Vi började med gröt och har nu gått vidare till potatis, på måndag blir det lite majs också!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Anna med 3 trollungar

Min son var 3 mån när jag började med smakportion. Han visade ett stort intresse med mat så nu är han 4 mån och 1 vecka och äter en hel (liten) burk mat om dagen och 2 grötportioner om dagen.

Jag var tvungen att börja med mat tidigt eftersom han totalvägrade ersättningen och jag hade ingen mjölk kvar.

Han började med morotspuré och sen potatis. Broccoli var de enda han vägrade och majsen fick han jätte ont i magen av. Och får fortfarande

Svar på tråden Fråga ang smakportioner