• AlvaMari

Själv adopterad fr Korea - bra att adoptera fr Korea?

Är adopterad från Sydkorea och försöker bli med barn. Vi är oförklarligt barnlösa; det kommer bli IVF och om det inte fungerar adoption. OM vi adopterar - bör man då välja samma land? Jag vill instinktivt adoptera från Sydkorea vilket jag tror är logiskt men samtidigt lite inskränkt.

-Är det en linje man bör gå på sett från barnets synvinkel?

-Hur ser handläggarna som prövar om man får adoptera i Sverige o Sydkorea på att man själv är adopterad - är det positivt eller negativt?

Kan tillägga att var tillbaka i Sydkorea för några år sedan och det var ett jättecoolt land. Däremot möttes jag av tystnad när jag glatt sa att jag var adopterad - inte säker på om det var mina eller sina egna känslor de ville bespara. Tolkade det dock som att om man ville småprata med koreaner så var det inte det första man tog upp.

• Svar på tråden Själv adopterad fr Korea - bra att adoptera fr Korea?
  • morgonsolan

Helt OT detta nu, men avrundar innan jag går och lägger mig med att verkligen be dig: Du behöver inte kommentera personliga saker i helt nya trådar, som handlar om att vi inte håller med varandra t, ex. . Det är onödigt, det ger inget för någon av oss och det är helt irrelevant för de andra i tråden. Ok? God natt!

mammamys06 skrev 2009-02-06 23:32:30 följande:
    HÅller faktiskt med dig i DENNA frågan Dock så kan jag förstå vad som menas om att inte smälta in i gatulivet. Jag har inte varit i Ecuador som jag är född i men jag har varit i Brasilien. När jag var där så smälte jag in bland folk på gatan utseendemässigt men det var allt. Jag har aldrig känt mig så svensk som jag gjorde när jag var där. Jag kunde inte språket, kroppspråket var typiskt svenskt osv. Jag längtade hem till Sverige Har hört många adopterade som upplevt det så, min man var tillbaka i Korea och han kände likadant. Men visst är det häftigt att åka tillbaka och upptäcka sitt födelseland! Jag hoppas kunna åka till Ecuador någon dag men just nu känns det mer lockande att åka tillbaka till Vietnam där sonen är ifrån, längtar tillbaka dit så in i bomben!
  • AlvaMari
    Svar på #6
    kul. visste inte att det var vanligt. har faktiskt inte träffat på ngn familj som jag vet om som är intenationellt adopterade i 2 generationer. Grattis till FN-familjen.
  • mammamys06
    morgonsolan skrev 2009-02-06 23:40:53 följande:
    Helt OT detta nu, men avrundar innan jag går och lägger mig med att verkligen be dig: Du behöver inte kommentera personliga saker i helt nya trådar, som handlar om att vi inte håller med varandra t, ex. . Det är onödigt, det ger inget för någon av oss och det är helt irrelevant för de andra i tråden. Ok? God natt!
    Du, jag försökte vara trevlig, ingen humor märker jag, ok....jag känner inte dig och har inte skrivit något personligt om dig här, anmäl i så fall då....Jag lovar att inte tilltala dig med här på fl, jisses!
    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • mammamys06
    AlvaMari skrev 2009-02-07 00:50:41 följande:
    Svar på #6kul. visste inte att det var vanligt. har faktiskt inte träffat på ngn familj som jag vet om som är intenationellt adopterade i 2 generationer. Grattis till FN-familjen.
    hihihi, nä,vi må vara annorlunda i den bemärkelsen men inte så länge till tror jag, fler och fler adopterade börjar själva bilda familj nu och då tror jag också att många av dem kommer välja adoption. Sedan så är det kanske inte lika vanligt att man  är två adopterade som lever tillsammans kanske, för att adopterade adopterar (att en av föräldrarna är adopterade) är absolut inte ovanligt idag Ja, det är lite roligt att vi representerar många världsdelar men det är inget jag tänker på mycket alls, nästan bara när jag föreläser om adoption. Vi är ju egentligen en alldeles vanlig familj som vem som helst
  • allfrida

Tror det inte spelar ngn roll vilket land man adopterar från om man själv är det. Man delar ju samma "bakgrund" endå och har större förståelse för hur man som adopterad känner sig.

• Kloss

AlvaMari:
    Det är trots allt enklare att skaffa biologiska barn men det hindrar ju inte dej att även adoptera från Korea ändå?

Då får du och barnet ett gemensamt intresse av Korea från samma utgångspunkt och kan besöka landet senare och ha stort utbyte av detta..!!

Ditt biologiska barn har ju även intresse av samma land eftersom det även blir det biologiska barnets bakgrund..?

Det var så jag menade.

I Korea kanske det trots allt finns större acceptans för dej att få adoptera då du har ditt ursprung därifrån samt är ett levande bevis på att adopterade barn trots allt inte har sämre möjligheter än andra att få ett bra liv.

Ur deras synvinkel kanske de vill adoptera inom landet men inför alternativet att adoptera bort barnet internationellt borde ju du som delar barnets ursprung och bakgrund vara bättre lämpad att få adoptera än andra?

• AlvaMari

Jag hoppas att om vi vill adoptera fr Korea så är det positivt sett från Sydkoreas sida. tyckte först att det var självklart. Fast sedan kom jag på att det kanske inte alls var självklart - Sydkorea kanske bara vill adoptera internationellt till genuint icke-koreanska. Hm, jag får nog försöka läsa på om det blir aktuellt. Det är väl lite som att skriva sin CV; gäller att veta vad man ska framhäva.

• Kloss
    Svar på #16
    morgonsolan skrev 2009-02-06 23:28:27 följande:
    Men.. Skulle TS påminna Koreanerna om ett "mörkt kapitel i dess historia"? Jag tror verkligen inte det. Det finns inget fult eller skamfullt över internationella adoptioner. Internationell adoption är i dag noga kontrollerad av världsomfattande myndigheter, och i Korea blir de nog bara väldigt glada och hedrade av att en person som är född i Korea vill ta del av landet och kulturen!Att gå på gatan och inte riktigt smälta in i gatuvimlet.. jag vet inte ens riktigt hur du menar där om jag ska vara ärlig? Då skulle ju inte jag kunna åka någonstans i norden eller norra Europa.. eller USA.. eller Australien eller någonstans. Jag är ju lång, smal och blåögd, det är de ju i t, ex Holland med? Det är inget jätteproblem för mig att bli tilltalad där.. Dessutom så är det i oerhört vanligt att alla adopterade har någon sorts relation i dag med landet de fötts i. Det är positivt för de allra flesta!
    Du pratar ju om nåt helt annat.*SUCK*

Alvamari förstod ju direkt vad jag menade.
  • mammamys06
    AlvaMari skrev 2009-02-06 23:39:39 följande:
    Hoppsan, här hade hänt en del medan jag satt o skrev mitt tidigare inlägg.Först detta med biologiskt barn i första hand: Jag får erkänna att om jag får välja så vill jag ha biologiska barn (tror det var så Kloss menade) - för mig är adoption ett andrahandsval. Om jag sedan adopterar så kommer jag älska det barnet lika mkt som ett biologiskt. Det vet jag att min mamma har gjort med mig. Nu till orsaken varför internationella adoptioner fr Korea. Jag är inte helt säker men har snappat upp en del under åren. Det är väldigt viktigt med just blodsband i Korea precis som Mammamys skriver. Därför adopterar man inte nationellt så mkt. fast jag tror det kommer förändras - även Korea måste väl få problemet med att det föds för lite barn. Sedan är det tyvärr också så att pojkar är väldigt viktigt. Flickor väljs bort - det är nog ingen tillfällighet att åtminstone förr var de flesta adopterade barn fr Korea flickor. Sydkorea har faktiskt en ratio flickor/pojkar som är lik den i Indien och Kina. Jag har läst en utredning där det rapporterades om att det förekom att en familj med 2 flickor som fick en pojke adopterar bort yngsta flickan för att de inte har råd att ta båda genom det dyra utbildningssystemet. Detta är faktiskt inte ngt jag hört talas om i Sverige utan det var när jag läste en bok av en indisk forskare som det kom upp. Mot detta talar dock att det inte är så många äldre barn som adopteras bort.
    Bara du inte uttrycker dig så i en hemutredning bara, för din egen skull. Att du önskar dig ett biobarn i första hand är ju inte konstigt, de flesta som adopterat har ju försökt få till ett barn sängvägen eller genom medicinsk hjälp innan de gick till adoption men det får inte vara ett andrahandsval när man väl sitter och ska påbörja sin adoptionsprocess. Lycka till att få ett biobarn!
  • mammamys06
    mammamys06 skrev 2009-02-08 08:40:29 följande:
    Bara du inte uttrycker dig så i en hemutredning bara, för din egen skull.
    ja, för det ditt ev kommande a-barn också så klart!
  • Snowflake88

Hej! Jag är också från Korea, dock inte adopterad men jag var född här i Sverige. Jag kände igen mig det du skrev, angående att man trivdes i folkvimlet eftersom man var ju en korean, jag besökte landet för några år sedan... Det var jätte häftigt att umgås med koreaner även om man inte kunde prata flytande koreanska, endast bara ett fåtal koreanska ord och jag skämdes oerhört! Efter att ha besökt Korea så är jag mer än villig att lära mig mitt hemspråk, är väldigt stolt numera som jag inte var innan. Det hjälper verkligen att besöka sina rötter...

• AlvaMari

När jag hade varit i Korea köpte jag ljudband för att lära mig koreanska. tyckte det skulle vara så kul om man kunde några fraser om folk började prata med en. Fast naturligtvis så har jag aldrig ens brutit förpackningen. Jag är också stolt över Sydkorea fastän jag är adopterad o inte har släkt mm där. Den resan det landet gjort på 30 år är helt fantastiskt. Sedan var Seoul också en väldigt häftig stad i mina "svenska" ögon. Älskade maten på gatan och att köpa makirullar (minns inte vad de hette) utan fisk till frukost! Jag kommer åka tillbaka.

• Snowflake88

Hehe samma här, fast jag köpte aldrig ljudband utan en bok som lärde ut koreanska för nybörjare :P. Jag har dock fördel då mina föräldrar pratar koreanska där hemma och kan säkerligen lära mig språket utan några problem. Jag lyssnar mycket på koreanska dagligen också, tittar mycket på Starcraft VOD's på youtube där koreanerna underhåller oss, om du inte visste om det så är koreanerna överlägsna i det spelet i hela världen som gör mig stolt :D. Oh ja jag älskade maten och åt mycket på olika restauranger, det var en mycket trevlig och häftig upplevelse. Hmm, jag har aldrig hört talas om makirullar men är det typ som vårrullar? Hur som helst så saknar jag maten och framför allt människorna. Jag hoppas verkligen att jag kan besöka landet igen inom en snar framtid, känner mig faktist mer bekväm där än här om jag ska vara helt ärlig, jag ser ju ut som en korean :D. Men kan du typ skicka ett meddelande till mig(privat) och berätta hur du känns att bo i Sverige som en adopterad korean, både dåliga och bra upplevelser? Jag kan också berätta min historia :).

• AlvaMari

Makirullar är säkert fel namn men jag menar sådana där rullar med sjögräs runt. Skillnaden mellan de som man får på japanska restauranger o de jag åt i Korea upplevde jag vara bristen på rå fisk och att det istället var ngn inlagd grönsak i.
    Snowflake, mailar dig gärna privat o utbyter lite erfarenheter. bara säg hur jag ska göra.

• Snowflake88

Jag vet nu vad du menar! Vi brukar göra sådana sushi-rullar där hemma och det är verkligen gott! Det heter gimbap och är en traditionell koreansk rätt. Om du söker efter gimbap på google så finns det säkert recept på hur man gör det, är inte så svårt att laga till det :D. Om du vill skicka ett meddelande så klickar du på mitt användarnamn och under den vänstra spalten "min sida" trycker du på skicka meddelande, glöm inte min signatur! Annars kan du skicka ett mail till min temporära email: roxorloopz88@hotmail.com

Svar på tråden Själv adopterad fr Korea - bra att adoptera fr Korea?