Hur länge med avbrutet innan ni blev gravida?
Ja, jag undrar hur länge ni körde med avbrutet samlag (där killen faktiskt hade koll) innan ni blev gravida?
Ja, jag undrar hur länge ni körde med avbrutet samlag (där killen faktiskt hade koll) innan ni blev gravida?
Mmm funderar på avbrutet ikväll eftersom jag har äl
;)
Mmm funderar på avbrutet ikväll eftersom jag har äl
;)
Det är väl lite omvänd säkerhets tänk???
Jag har kört avbrutet i princip hela mitt sexuella liv. Iaf ca 15 år. Har aldrig blivit gravid med den metoden. Har killen koll och man inte har sex två gånger på raken så är det en säker metod.
(Jag har fö blivit planerat gravid två gånger. En gång på första försöket med andra på andra försöket.)
Har förövrigt 2 vänner som blivit gravida med spiral, en med pessar och min egen mor på p-piller. Fast känner ingen som blivit gravid med avbrutet.
Obs om man ALLTID kör avbrutet! Inte säkra perioder. Säkra perioder är bara säkra om man både vet exakt äl-dag och inte kommer inuti med fyra dagars marginal bakåt + två dagar marginal framåt. Och det går i princip inte att räkna ut marginalen bakåt i förväg eftersom man inte vet när den marginalen skulle förren på äl.
Har förövrigt 2 vänner som blivit gravida med spiral, en med pessar och min egen mor på p-piller. Fast känner ingen som blivit gravid med avbrutet.
Obs om man ALLTID kör avbrutet! Inte säkra perioder. Säkra perioder är bara säkra om man både vet exakt äl-dag och inte kommer inuti med fyra dagars marginal bakåt + två dagar marginal framåt. Och det går i princip inte att räkna ut marginalen bakåt i förväg eftersom man inte vet när den marginalen skulle förren på äl.
Jag och tjejen kombinerade avbrutet med säkra perioder.
Vi hade extra säkerhets dagar och tjejen hade koll på sina dagar fungerade jätte bra
Blev gravid första gången vi körde avbrutet samlag. Hade kondom i vanliga fall och orkade inte köra med kondom just den gången. Måste ha funnits spermier i försatsen för gravid blev jag. Nu är vårt barn 2 år :) jag rekommenderar inte avbrutna samlag som preventivmedel. Hahaha!
Blev gravid första gången vi körde avbrutet samlag. Hade kondom i vanliga fall och orkade inte köra med kondom just den gången. Måste ha funnits spermier i försatsen för gravid blev jag. Nu är vårt barn 2 år :) jag rekommenderar inte avbrutna samlag som preventivmedel. Hahaha!
Vi har kört avbrutet i 7 år ungefär, ingen graviditet än så länge (varken planerad eller oplanerad).
Det finns inte spermier i försats. Däremot kan spermier finnas kvar från tidigare utlösningar om mannen har kommit innan samlaget. Så det funkar inte om man har sex flera gånger eller om mannen kommit på nåt annat sätt innan.
Man kan varva med kondom vid mycket sex. Och så gäller ju extra försiktighetspricipen när det är nära ägglossning.
Jag tror det är ovanligt att bli gravid med försats.
Kört avbrutet i 10 år utan att bli gravid. 3 barn vid önskad graviditet under dessa 10 år.
Kört avbrutet i 10 år utan att bli gravid. 3 barn vid önskad graviditet under dessa 10 år.
Typ exakt Detsamma för mig. Har kört avbrutet som enda preventivmedelsmetod i väldigt många år utan att bli gravid. Men har fått två planerade barn väldigt snabbt och lätt.
Tror mycket handlar om ifall mannen har koll på att dra ut i tid och att man inte kör metoden flera gånger efter varandra då det kan finnas sperma kvar. Nu efter 10 år blir det ändå aldrig mer än 1 gång på raken! Haha..men i början kunde det ju bli men blev som tur ändå inte gravid. Har också blivit gravid snabbt när vi velat så har inte svårt eller så som skulle vara anledning till utebliven graviditet.
Det tror jag med man måste dra ut i tid det är ju därför det heter avbrutet