• purskis

Hur länge med avbrutet innan ni blev gravida?

Ja, jag undrar hur länge ni körde med avbrutet samlag (där killen faktiskt hade koll) innan ni blev gravida?

• Svar på tråden Hur länge med avbrutet innan ni blev gravida?
  • Summerchild

Mmm funderar på avbrutet ikväll eftersom jag har äl

;)

• Smurre
    Summerchild skrev 2018-09-14 00:04:06 följande:

Mmm funderar på avbrutet ikväll eftersom jag har äl

;)

Det är väl lite omvänd säkerhets tänk???
  • Summerchild
    Smurre skrev 2018-09-14 00:07:27 följande:

Det är väl lite omvänd säkerhets tänk???

Det funkade bra för mannen :)
  • 2barnsmorsan

Jag har kört avbrutet i princip hela mitt sexuella liv. Iaf ca 15 år. Har aldrig blivit gravid med den metoden. Har killen koll och man inte har sex två gånger på raken så är det en säker metod.

(Jag har fö blivit planerat gravid två gånger. En gång på första försöket med andra på andra försöket.)

• 2barnsmorsan

Har förövrigt 2 vänner som blivit gravida med spiral, en med pessar och min egen mor på p-piller. Fast känner ingen som blivit gravid med avbrutet.

Obs om man ALLTID kör avbrutet! Inte säkra perioder. Säkra perioder är bara säkra om man både vet exakt äl-dag och inte kommer inuti med fyra dagars marginal bakåt + två dagar marginal framåt. Och det går i princip inte att räkna ut marginalen bakåt i förväg eftersom man inte vet när den marginalen skulle förren på äl.

• Smurre
    2barnsmorsan skrev 2018-09-25 21:50:43 följande:

Har förövrigt 2 vänner som blivit gravida med spiral, en med pessar och min egen mor på p-piller. Fast känner ingen som blivit gravid med avbrutet.

Obs om man ALLTID kör avbrutet! Inte säkra perioder. Säkra perioder är bara säkra om man både vet exakt äl-dag och inte kommer inuti med fyra dagars marginal bakåt + två dagar marginal framåt. Och det går i princip inte att räkna ut marginalen bakåt i förväg eftersom man inte vet när den marginalen skulle förren på äl.

Jag och tjejen kombinerade avbrutet med säkra perioder.
  • 2barnsmorsan
    Smurre skrev 2018-10-04 23:23:19 följande:

Jag och tjejen kombinerade avbrutet med säkra perioder.

Kan man såklart göra. Men det gör det mindre säkert eftersom det för in ännu ett moment i ekvationen- att både veta exakt när ägglossning är (vilket ibland är nästintill omöjligt) samt se till att ha en tillräckligt lång buffert mellan sex med utlösning i och ägglossning. Såklart mer säkert ju längre buffert man lägger in.
  • Smurre
    2barnsmorsan skrev 2018-10-05 07:57:46 följande:
    Kan man såklart göra. Men det gör det mindre säkert eftersom det för in ännu ett moment i ekvationen- att både veta exakt när ägglossning är (vilket ibland är nästintill omöjligt) samt se till att ha en tillräckligt lång buffert mellan sex med utlösning i och ägglossning. Såklart mer säkert ju längre buffert man lägger in.
    Vi hade extra säkerhets dagar och tjejen hade koll på sina dagar fungerade jätte bra
  • 2barnsmorsan
    Smurre skrev 2018-10-05 20:42:41 följande:

Vi hade extra säkerhets dagar och tjejen hade koll på sina dagar fungerade jätte bra

Ja jag säger inte att det kan funka. Det funkar ju så länge man är helt säker på när ägglossningen är. Men i de fall då folk ändå blir gravida är det när de varvar avbrutet med att komma i vid säkra perioder. För om ägglossningen råkar komma tidigare eller senare än vanligt så blir uträkningen fel. Alltid lite större risk än att aldrig komma i.
  • Ejjami

Blev gravid första gången vi körde avbrutet samlag. Hade kondom i vanliga fall och orkade inte köra med kondom just den gången. Måste ha funnits spermier i försatsen för gravid blev jag. Nu är vårt barn 2 år :) jag rekommenderar inte avbrutna samlag som preventivmedel. Hahaha!

• 2barnsmorsan
    Ejjami skrev 2018-10-06 08:05:15 följande:

Blev gravid första gången vi körde avbrutet samlag. Hade kondom i vanliga fall och orkade inte köra med kondom just den gången. Måste ha funnits spermier i försatsen för gravid blev jag. Nu är vårt barn 2 år :) jag rekommenderar inte avbrutna samlag som preventivmedel. Hahaha!

Det finns inte spermier i försats. Däremot kan spermier finnas kvar från tidigare utlösningar om mannen har kommit innan samlaget. Så det funkar inte om man har sex flera gånger eller om mannen kommit på nåt annat sätt innan.

Man kan varva med kondom vid mycket sex. Och så gäller ju extra försiktighetspricipen när det är nära ägglossning.
  • Yoker

Vi har kört avbrutet i 7 år ungefär, ingen graviditet än så länge (varken planerad eller oplanerad).

• Ejjami
    2barnsmorsan skrev 2018-10-06 10:31:05 följande:

Det finns inte spermier i försats. Däremot kan spermier finnas kvar från tidigare utlösningar om mannen har kommit innan samlaget. Så det funkar inte om man har sex flera gånger eller om mannen kommit på nåt annat sätt innan.

Man kan varva med kondom vid mycket sex. Och så gäller ju extra försiktighetspricipen när det är nära ägglossning.

Det finns visst spermier i försats. Om du inte tror mig så kan du ju kolla på 1177-hemsida. Där står det klart och tydligt att det kan finnas spermier i försats. Mitt barn är ett starkt bevis också. Hahaha!
  • Summerchild

Jag tror det är ovanligt att bli gravid med försats.

• Zoegazz

Kört avbrutet i 10 år utan att bli gravid. 3 barn vid önskad graviditet under dessa 10 år.

• 2barnsmorsan
    Zoegazz skrev 2018-10-06 22:46:58 följande:

Kört avbrutet i 10 år utan att bli gravid. 3 barn vid önskad graviditet under dessa 10 år.

Typ exakt Detsamma för mig. Har kört avbrutet som enda preventivmedelsmetod i väldigt många år utan att bli gravid. Men har fått två planerade barn väldigt snabbt och lätt.
  • Zoegazz
    2barnsmorsan skrev 2018-10-07 12:52:35 följande:

Typ exakt Detsamma för mig. Har kört avbrutet som enda preventivmedelsmetod i väldigt många år utan att bli gravid. Men har fått två planerade barn väldigt snabbt och lätt.

Tror mycket handlar om ifall mannen har koll på att dra ut i tid och att man inte kör metoden flera gånger efter varandra då det kan finnas sperma kvar. Nu efter 10 år blir det ändå aldrig mer än 1 gång på raken! Haha..men i början kunde det ju bli men blev som tur ändå inte gravid. Har också blivit gravid snabbt när vi velat så har inte svårt eller så som skulle vara anledning till utebliven graviditet.
  • Smurre
    Zoegazz skrev 2018-10-07 20:53:40 följande:
    Tror mycket handlar om ifall mannen har koll på att dra ut i tid och att man inte kör metoden flera gånger efter varandra då det kan finnas sperma kvar. Nu efter 10 år blir det ändå aldrig mer än 1 gång på raken! Haha..men i början kunde det ju bli men blev som tur ändå inte gravid. Har också blivit gravid snabbt när vi velat så har inte svårt eller så som skulle vara anledning till utebliven graviditet.
    Det tror jag med man måste dra ut i tid det är ju därför det heter avbrutet 
  • 2barnsmorsan
    Zoegazz skrev 2018-10-07 20:53:40 följande:

Ja precis. Är man väl medveten om riskerna med metoden så kan man avvärja dem. Jag har under samma tid flera vänner som blivit gravida med mer traditionella preventivmedel (två med spiral och en med pessar) så det är ju ändå inte 100% vad man än gör.
  • Zoegazz
    Smurre skrev 2018-10-07 21:52:48 följande:

Det tror jag med man måste dra ut i tid det är ju därför det heter avbrutet 

Jo, men vissa väntar för länge innan de drar ut så hinner det kanske komma sperma och hoppsan så blev man gravid. Är ju ganska många som blir gravida med metoden så måste bero på b.la detta.
Svar på tråden Hur länge med avbrutet innan ni blev gravida?