Inlägg från: Smurre |Visa alla inlägg
  • Smurre

Hur länge med avbrutet innan ni blev gravida?

Körde på i 3,5 år utan missöden men var noga med kondom om vi druckit och vid ÄL

• Smurre
    Summerchild skrev 2018-09-14 00:04:06 följande:

Mmm funderar på avbrutet ikväll eftersom jag har äl

;)

Det är väl lite omvänd säkerhets tänk???
  • Smurre
    2barnsmorsan skrev 2018-09-25 21:50:43 följande:

Har förövrigt 2 vänner som blivit gravida med spiral, en med pessar och min egen mor på p-piller. Fast känner ingen som blivit gravid med avbrutet.

Obs om man ALLTID kör avbrutet! Inte säkra perioder. Säkra perioder är bara säkra om man både vet exakt äl-dag och inte kommer inuti med fyra dagars marginal bakåt + två dagar marginal framåt. Och det går i princip inte att räkna ut marginalen bakåt i förväg eftersom man inte vet när den marginalen skulle förren på äl.

Jag och tjejen kombinerade avbrutet med säkra perioder.
  • Smurre
    2barnsmorsan skrev 2018-10-05 07:57:46 följande:
    Kan man såklart göra. Men det gör det mindre säkert eftersom det för in ännu ett moment i ekvationen- att både veta exakt när ägglossning är (vilket ibland är nästintill omöjligt) samt se till att ha en tillräckligt lång buffert mellan sex med utlösning i och ägglossning. Såklart mer säkert ju längre buffert man lägger in.
    Vi hade extra säkerhets dagar och tjejen hade koll på sina dagar fungerade jätte bra
  • Smurre
    Zoegazz skrev 2018-10-07 20:53:40 följande:
    Tror mycket handlar om ifall mannen har koll på att dra ut i tid och att man inte kör metoden flera gånger efter varandra då det kan finnas sperma kvar. Nu efter 10 år blir det ändå aldrig mer än 1 gång på raken! Haha..men i början kunde det ju bli men blev som tur ändå inte gravid. Har också blivit gravid snabbt när vi velat så har inte svårt eller så som skulle vara anledning till utebliven graviditet.
    Det tror jag med man måste dra ut i tid det är ju därför det heter avbrutet 
Svar på tråden Hur länge med avbrutet innan ni blev gravida?