• marissan

kan äggen ta slut..?

Hejsan!
    Jag har kanske en konstig fråga, men jag har ingen aning.. Om man får sånna sprutor som framkallar ägglossning och det blir väldigt många ägg.. Kan då äggen ta slut? Alltså till nästa tillfälle då man ska ha ägglossning?

Jag har varit förskonad att inte behöva göra detta själv (då jaghar 3 barn) men en nära bekant har gjort det..
    Jätetacksam för svar!

• Svar på tråden kan äggen ta slut..?
  • marissan

En fråga till , närman gjort ett sånt ivf försök och det inte fäster.. Vad beror det på då? finns där många olika anledningar? I så fall finns där något man kan göra åt det?

• marissan

Ok för dom satte in HELA 6 ägg på henne, men inget tog??

• guldplutt

missfall är det ju bara om hon vet att hon blivit gravid, dvs att ägget fastnat i livmoderslemhinnan. man är inte säkert gravid bara för att man gör IVF, det är inte säkert att ägget fäster. Om det fäster så är man gravid, det får man fastställd mha graviditetstest eller blodprov. Har hon inte gjort det så är hon antingen gravid ändå, eller så var det bara ett misslyckat IVF. Man kan inte få missfall om man inte varit säkert gravid först.

• guldplutt

marissan skrev 2009-02-04 13:19:46 följande:

Ok för dom satte in HELA 6 ägg på henne, men inget tog??
    MMmm, det gör de fortfarande i vissa länder, tex USA, tror jag.
    Nej, så kan det vara ibland. Otur, helt enkelt...
  • marissan

Finns där någon anledning till det?
    Något fel så att säga?

• guldplutt

marissan skrev 2009-02-04 13:22:09 följande:

Finns där någon anledning till det?Något fel så att säga?
    vad menar du? anledning till vad?
  • guldplutt

tjaä, det är svårt att svara på, det är väldigt individuellt. slemhinnan kan vara för tunn, äggen kan ha för "hårt" skal eller ngt annat. Eller så är det bara otur. Så är det ju när man försöker bli gravid på naturlig väg också.

• marissan

Jo det har du rätt i.. hon ska försöka igen säger hon, då inte i Sverige.. Men det kan ta några ivf försök då innanman verkligen blir gravid?

• guldplutt

ja, tyvärr är det så. det är inte alla som lyckas vid IVF heller, utan förblir barnlösa eller väljer att adoptera istället.

• marissan

Om inte ivf funkar vad finns där egentligen för alternativ då?

• guldplutt

marissan skrev 2009-02-04 14:28:01 följande:

Om inte ivf funkar vad finns där egentligen för alternativ då?
    inga, såvitt jag känner till... Förutom adoption.
    det är nog sista anhalt för många.
Svar på tråden kan äggen ta slut..?