• marissan

kan äggen ta slut..?

Hejsan!
    Jag har kanske en konstig fråga, men jag har ingen aning.. Om man får sånna sprutor som framkallar ägglossning och det blir väldigt många ägg.. Kan då äggen ta slut? Alltså till nästa tillfälle då man ska ha ägglossning?

Jag har varit förskonad att inte behöva göra detta själv (då jaghar 3 barn) men en nära bekant har gjort det..
    Jätetacksam för svar!

• Svar på tråden kan äggen ta slut..?
  • k girl

Alltså... Vi har ju ett begränsat antal ägg under vår livstid. Det är ju därför vi hamnar i klimakteriet.

• Pimpinellan

Nej,de kan de inte. Man har många tusen ägganlag i äggstockarna,men vanligtvis mognar och släpper bara runt 400 under ens fertila period så slut tar de inte. De är inte slut ens när man hamnar i klimakteriet,men hormonerna som framkallar äl är slut. Det finns forskning som visar att det är ett speciellt protein som slutligen avgör om äggblåsan mognar och släpper ägg och kan de framställa det proteinet syntetiskt så skulle det vara en enorm hjälp för de som hamnat i för tidigt klimakterium och vill ha barn.

• k girl

...men jag tror inte att det spelar någon större roll för antalet ägg när man får sådana sprutor som gör att flera ägg mognar samtidigt.

• Pimpinellan

Nej,när man gör IVF så är det bara det antal äggblåsor som är på g den månaden man tar och de hade ju annars bara skrumpnat och försvunnit. Nästa månads äggblåsor finns ju där.

• marissan

Ok för hon försökte med det, i ett annat land.. Dom framkallade en massa ägg, om man nu kan det? Dom befruktade äggen och och befruktade henne.. Kallas det IVF när man sätter in embryo? Nåja, dom satte tydligen in det, men det tog sig inte.. Nu säger hon att läkaren där sagt att eftersomman framkallade så många ägg så är dom slut? Och först i april nån gång så kan hon åter igen försöka? Låter inte det konstigt?
    Tack för svar

• Pimpinellan

Det är IVF hon gjort ja. Man kan inte göra IVF varje månad för det är för stor påfrestning på kroppen och skulle inte ge önskat resultat heller. Men att säga att äggen är slut är ju antingen ren lögn eller missförstånd (p.g.a språket?). Varannan månad kan man göra ett nytt IVF-försök.

• marissan

ok... tycker mycket av det hon gjort verkar märkligt?! men antagligen är jag bara okunning.. Hon gjorde detta i december, och fick då missfall i slutet på december början på januari, nu har hon inte fåttmens, den är nästan en vecka för sent?! Är det vanligt attmensen uteblir efter ett sånt försök?

• Pimpinellan

Var det verkligen missfall hon fick då så det inte bara var ett misslyckat IVF-försök? Hade hon testat plus? Mensen kan bli lite konstig efter IVF-försök så det är inte ovanligt. Men sen finns kanske chansen att hon är spontant gravid? Händer ju ibland.

• marissan

alltså jag vet inte riktigt om hon testat plus det tror jag inte.. när man gör sånt IVF i Sverige, hur många embryo sätter man in då?

• guldplutt

I de allra flesta fall sätter man numera bara in ett ägg, pga risken för flerbörd annars.

Svar på tråden kan äggen ta slut..?