• Plockhönan

ÄD och regler...

Hej...

Jag har fått klartecken med äggdonation på Sahlgrenska... Är det någon som har lite koll på regler när det gäller hur många försök man får?

Jag har gjort två IVF försök då de konstaterade att mina ägg inte fungerade...

Hur många försök får man med donerade ägg?

Kram

• Svar på tråden ÄD och regler...
  • Gurlie

Alltså som jag förstått har man tre "gratis" försök och sen få man ansöka om hjälp i sitt eget landsting.

Jag och min sambo har fått tre "gratis" försök, vi bestämde själva att betala all medicin, resor sjukbesök själva men att "få" insättningen.

Nu på vårt fjärde försök har vårt landsting godkänt vår ansökan, men ff betalar vi medicin, resor & sjukbesök själva.

Önskar dig all lycka till

/Gurlie

• sosobaby

Gurlie har ni gjort 3 misslyckade äd eller ivf?
    jag frågar för jag nyficken på ÄD hyrmycket % man har chans?

• Gurlie

3 misslyckade äd

kan inte pröva ivf

• Irma1

sosobaby: Jag va hos läkaren igår o diskuterade äggdonation o jag frågade just den frågan o hon sa att det är ca 50-55% chans att det lyckas.. Det är större chans att det lyckas med äggdonation än med vanlig Ivf..

• plupp06

Gurlie: Du skriver att ni betalar resor, medicin mm men får gratis insättning, är det utomlands ni gör era försök?

• Gurlie

Nej Sverige, Huddinge närmare bestämt. Men vi har valt att betala resor medecin mm själva...

• Plockhönan

Hej.
    Är det 50 - 52 % chans på en gång eller tre gånger?
    Kram

• Coulis

Gurlie, jag förstår inte. Hur kan det komma sig att ni fått göra fyra försök på Huddinge och varför har ni valt att betala själva om ni inte måste? Vad jag vet så får man två försök gratis i Stockholms län och att det inte finns någon möjlighet att betala själva för ÄD på Huddinge.

• Irma1

Plockhönan: Det vet jag faktiskt inte.. Har du fått något datum än för preliminär insättning??

• Gurlie

Vi har fått tre "gratis" på Huddinge, fjärde fick vi ansöka om i vårat landsting.

Vi har valt att betala medecin, resor m.m själva för att slippa höra från andra att vi fått allt gratis. Men jag förstår dom som inte gö så här, detta är av personliga själ vi gjort så här.

• Plockhönan

Gurlie: Hur kommer det sig att ni valde att betala medicin, resor och så själva (om ni fick det betalt)? Jag trodde man alltid fick göra det.... visste inte att man kunde få det betalt..

Kram

• plupp06

Jag känner mig lite förvirrad kring alla regler, men vart kan man ansöka om ytterligare försök? Så som det ser ut nu på Huddinge verkar man bara få 1 försök.

• Gurlie

Estra... det är ditt eget landsting som bestämmer hur många gratis försök du får. Ser nu jag nog varit otydlig med det, ber om ursäkt.

I mitt landsting får man 3 gratis iaf...(Nyköping)

• plupp06

Ok jag förstår. Men då det bara är några universitetssjukhus i Sverige som utför äggdonationer trodde jag att det var just det sjukhusets regler som gäller beroende på tillgång av donatorer mm och inte vilket landsting man tillhör.

• Irma1

Gurlie: Medicin o kostnad för läkarbesök gör väl alla?? Men sen så kommer man ju upp till en viss summa o får frikort.. som man kommer upp i väldigt fort iallafall när det gäller medicin..

• Gurlie

Ja det gör alla, och vi har valt att inte skicka in kvitto.

Medecinen tar tid men besök går på tre ggr så har du frikort.

Finns säkert fler trådar ni kan fråga i om ni missförstår mig.

• Irma1

Gurlie: Jag förstår dig med frikortet i att om man inte sparar kvitton så får man ju inget frikort..

Ang medicin så går det automatiskt för mig när jag hämtar ut o är redan uppe i 50% rabatt.. Hämta en spray med suprecur nu o den kosta ju 1100 så det ramlar på..

Ni hade ju personliga skäl till att ni betalar själva o man får ju göra som man vill men det är ju bra att det finns frikort o rabatter.. Ha en bra dag..

• Okara

Tyvärr är det olika regler i olika landsting. I Dalarna får man 3 gratisförsök och sedan är det upp till en själv om man vill använda dessa till IVF eller äggdonation. Om man till exempel gör två misslyckade IVFer i landstingets regi har man bara ett gratisförsök kvar till äggdonation. Å andra sidan har Uppsala (dit Dalarna hör då det gäller äggdonation) sådan brist på äggdonatorer att man ändå bara får ett försök (ett färskförsök + frysförsök om det finns ägg kvar - får donatorn 8 ägg eller fler delas det upp på två kvinnor annars går samtliga ägg till samma kvinna) oavsett hur mycket finansiering man har kvar.

Svar på tråden ÄD och regler...