• julmusten

Varför är så många tjejer ihop med idioter??

Jag forstar varfor tjejer som redan ar i "toxic" forhallanden stannar. Det ar val ratt sa logiskt egentligen; deras forhallande ar som en drog pa nagot satt. Nar det ar bra, sa ar man pa topp, men nar det inte ar sa sa ar det jattejobbigt. Dock sitter man och tanker pa nar det var bra och vill ha tillbaka den tiden, (i kombonation med allt det dar andra ni redan har diskuterat i traden!!).

Vad jag inte kan forsta ar de tjejer som vet med sig att de ar i ett forhallande som KAN spara ur, och inte gor nagot at saken.

Det finns ju massor med tradar fran, (de ar val de som puss sa eloquently kallade for vap), dar tjejerna inte mar bra och anda stannar. De kanske inte blir kallade for subbor, eller blir slagna, men de far ju inte ut vad de vill ha av forhallandet, (en kille som ar hemma pa kvallarna, en kille som stadar ibland etc. etc.), och jag kan inte forsta varfor man stannar i ett sant forhallande??? What's the point liksom????

Jag tror att de har lite av densamma dynamik som kvinnor som ar mer uppenbart misshandlade, de har bara inte gatt sa langt annu. Sa vap skulle jag inte kalla dem, men osakra, och ensamma kanske????

• julmusten

Anonyn, (en som vet). Sa folk till dig att du skulle dumpa din kille och sant?? I sadana fall hur kandes det??? Jag blir namligen alltid lite illa til mods nar jag ser allas svar har som alltid sager att man skall dumpa sa fort som det bara gar.

Jag forstar att tjejerna inte mar bra och sa, men jag har svart att tro att "ga darifran", "dumpa honom", och "gor slut" ar sa lyckade saker att saga. Man vet val oftast om att man inte borde vara dar och behover hitta styrka att komma ur forhallandet, inte bara styrka att ga darifran???

Ville bara veta om jag har helt fel, (kan ju vara bra i framtiden att veta hur man kan bemota folk).

• julmusten

Det ar precis sa jag tanker med, sa skont att hora att jag inte var helt fel ute.

Skammen tror jag ar en stor del varfor manga stannar med. Om man ger upp och gor slut sa maste man helt plotsligt ut i riktiga varlden och mota alla dessa manniskor som har sagt att killen ar knapp. Tank att ha en hel omvarld som bara sager "Told you so" runt i kring sig. Usch sa skrammande!!!! Nu har jag i och for sig svart att tro att folk skulle reagear sa, ( de skulle nog i stallet vara impade och glada for att nagon har varit stark och kommit ur ett daligt forhallande), men det ar nog sa det kanns!!!

Vad fick dig att lamna, (om du inte har nagot i mot att jag fragar??).

• julmusten

Anonym, Gud sa bra for dig!!!! Det kommer ga jattebra skall du se. Jag ar ledsen att din omgivning inte var sa forstaende, men glad for att du har kommit darifran och verkligen har fattat hur det star till. Du verkar dessutom vara ratt sa realistisk och forsta att du fortfarande kan alska honom, samtidigt som du vet att det inte ar bra for dig!!!

Jag tror att folk har jattesvart att forsta hur man kan alska nagon som gor en illa, sa jag ar glad att du forstar dina kanslor och ar forsiktig. Lycka till i framtiden!!!!

• julmusten

Lamilla, du ar for go, som man sager i Goteborg!!!

Jag skulle aldrig kunna vara shrink, men jag skulle sjalv aldrig vilja hora att jag har gjort fel val av man i livet, sa da tycker jag inte att det ar min plats att tala om det for nagon annan!!!!

Bubbelubb, Du far det att lata sa enkelt att ga ifran ett daligt forhallande, men det kan det ju inte vara, for om det skulle vara latt sa skulle ju inte det finnas kassa forhallnden, eller hur????

Alla har vi nagot i livet som vi vet att det har borde jag inte gora, men man kan inte sluta, (for mig ar det att ata godis. Det later ju javligt trivialt, men med tanke pa att jag har gatt upp nastan 8 kilo det senaste aret sa kanske det inte ar sa trivialt anda!!!). Tank pa det du vet med dig att du borde andra pa dig sjalv med, och sa latsas du att det ar din man som ar det som bara inte gar att ta sig ifran. Kan du forsta da hur himla jobbigt det ar att bara ga ifran??? Att alska nagon ar ju jattestort, tank att saga att man skall sluta alska nagon, speciellt i ett liv da alla andra som man far karlek av har forsvunnit. Na, fy sa jobbigt. Jag ar sa otroligt imponerad over folk som har overkommit svarigheter vad det an ar for jag tror arligt talat inte att jag skulle klara av det, (jag kan ju inte ens sluta ata godis!!!! )

• julmusten

Danabla, bra fraga!!!!

Fru Sjostrom, att kompisar sager "ga" ar val en grej, de kanner en och vill en val. Har pa FL stor det mig mycket att folk sager "ga" och "dumpa". Oftast sa vet man ju inte ens vem det ar som har skrivit inlagget och anda sa ar det bara att kora pa som varsta angvalten med "klokheterna".

Om jag skulle ha en kompis som madde daligt skulle jag fraga henne varfor hon stannar om hon mar daligt tror jag, (eller nat i den stilen). Jag har bara en gang i livet talat om for nagon vad jag tycker om hennes pojkvan, och det vart inte sa lyckat, (for de ar fortfarande tillsammans och hon vet nu att jag tycker han ar dryg!! Det kanns ju javligt kul att umgas med dem bara for att jag sa vad jag tankte under en period da de inte var tillsammans!!!), sa pa nagot vanster skulle jag nog forsoka att fa personen i fraga att tanka pa varfor de ar i forhallandet som de ar i, (sa att det inte ar jag som sager at dem att gora nagot, utan de som kommer fram till det sjalva over en tid). Forhoppningsvis sa hjalper det lite till att inse kanske att de aldrig har haft normala forhallanden och sa, och att de kanske behover lite egentid dar de bara ar ensamma och jobbar pa sig sjalva!!! Men jag vet inte. Jag har aldrig kannt nagon, (tror jag i alla fall), som har matt daligt i ett forhallande. Jag har kant jattemanga som har atit konstigt och de ar jag ratt sa bra pa att umgas med och radge, men det ar val min mesta psyktraning. Skulle garna vilja fa svar pa danablas fraga.

• julmusten

Danbala menar jag ju saklart!!! Sorry, jag har blivit lite dyslexisk pa aldre dar!!!

• julmusten

desiderata, jag tror ocksa pa det du sa sist.

Har man inte den kanslomassiga grund att sta pa som behovs for att leva i tvasamhet sa kommer det inte funka. Det ar val inte sa cyniskt????

Forr i varlden sa sket man i det och stannade i hop anda, (for att skilja sig var ju inte nagot att rekomendera), nufortiden sa skiljs de till hoger och vanster sa fort det ar nagot litet fel, sa det har gatt till den helt andra sidan av spektrumet. Tror att man maste hitta nagon bra middleground, och det ar helt omojligt om man inte har baserna for hur man skall alska, hur man blir alskad, eller hur man visar medkansla.

• julmusten

Mjukisvicki, som manga har sagt tidigare i traden sa borjar folk oftast inte bli grymma, eller valdsamma med en gang; valdet, och den psykiska terrorn kommer forst efter manader och ar av manipulativ nedbrytning. Det borjar kanske med att han vill att man skall gora sig fin for bara honom for han alskar ju en sa himla mycket. Som nykar tycker man sakert det ar jattecharmigt. Sedan visar det sig att han helst inte vill att man skall ga ut for han vill bara ha en for sig sjalv, for han alskar ju dig sa mycket, och sa tappar man kontakten med kompisar och slakt. Sedan sa borjar kraven komma sakta, sakta. Middag pa bordet, rent i huset, sex nar han vill, annars sa ar man kass. Vid det har laget sa har det gatt sa langt att man inte ser att det ar ett felaktigt beteende att krava sant, (och vem vill inte gora den man alskar glad???). Alla de som var dar i livet som en sorts reality check ar forsvunna; den enda verkligeheten just nu ar det som forsigar i ens forhallande. Far man da hora att man ar en nolla, slyna, subba, sa tror man pa det och later mannen hallas. Tillsut sla blir man bara en skugga av den man en gang var, och nar det har gatt sa langt sa tror jag inte att det bara ar att ga.

Det later ju sa himla latt for oss som har OK forhallanden att bara ga darifran, men har man blivit beroende av nagon sa ar det skitsvart, no matter hur daligt den personen far en att ma. Det ar samma med droger, eller nagot beroende over huvud taget. Man vet att det inte ar bra for en, men man kan inte klara sig utan det!!!! (tror man).

Jag ar ledsen att jag utgick fran att den som blev misshandlad ar kvinna och misshandlaren ar en man, det finns sakert en massa forhallanden som ar tvartom, men for att jag inte skulle lyckas att konfundera er for mycket blev det som det blev!!!

Kanske skall tillagga att jag inte sjalv har varit i ett daligt forhallande, men kan kanske tanka mig hur det ar. Lite inlevelseformaga och empati racker lange. Ratta mig om jag har fel alla ni som verkligen vet hur det ar.

• julmusten

Anonym (filosofen).

Varfor ar du anonym??

Det var en massa fragor som jag faktiskt tycker har blivit besvarade pa ett eller annat satt. Kanslomassig grund att sta ar allt det dar som man tar med sig in i ett forhallande. Det som ens foraldrar, kompisar, och omvarlden har lart en fram tills den dagen da man bestammer sig for att inga i tvasamhet. (saledes lar man sig nagot hela livet och utvecklas, eftersom varlden runt i kring en forandras hela tiden; det finns alltsa hopp for de som for tio arsedan kanske inte var mogna for ett forhallande).

Manniskor som misshandlar har absolut inte en ordentlig grund, sa det handlar inte enbart om "offret". Ar du en mannsika som inte kan ge av dig sjalv i samma man som du forvantar dig att mannsikan du ar tillsammans med sa skulle jag vilja pasta att man inte har den dar grunden. Det ar valdigt trivialiserat, jag vet och det finns manga variationer pa hur man kan vara incomplete, men nar det kommer till kritan sa byggs ordentliga forhallanden pa ordentliga manniskor som litar pa och alskar varann.

• julmusten

Jag ar forbluffad over att folk inte fattar!!!!

"En som vet" forklarar val jattebra, tror ni inte pa vad hon/han skriver???? Ar man svag och tror att man ar skit hur skall man da kunna saga att, "Nej, det har ar inte bra. Jag behover ga harifran"???? Det ar val inte sa mycket att forsta?? Det bara ar sa, ta in den informationen, och om ni nagonsin kanner nagon som hamnar i den situationen sa ha lite medkansla. Jag tycker egentligen inte att det hanldar sa mycket om att forsta varfor nagon ar tillsammans med nagon som far en att ma daligt, utan att bara finnas dar fastan folk gor saker som man inte riktigt forstar, (vad det nu an ar!!!).

Moch, Den som ar dummast ar defintivt den som misshandlar, men den som blir misshandlad ar nog inte helt komplett sjalsligt. Att kalla dem dumma ar dock forolampande. Man gar val inte in i ett forhallande for att bli daligt behandlad??? Jag tror att det ar manga som gar in i ett forhallande for att bli alskade, det ar fel. Man borde ga in i ett forhallande for att alska. Om fler gjorde det tror jag att varlden skulle se valdigt annrolunda ut.

• julmusten

Det var en anonym som tog upp den fortraffliga poangen att vi sitter ofta och tanker pa varfor kvinnorna gor som de gor, men aldrig varfor mannen, trots att allt de gor finns tillgangligt for alla man, (fysisk styrka, skallord etc.).

Otroligt bra poang maste jag saga. Jag vet inte hur latt det ar att spinna vidare pa den i den har traden dock, som ju handlar om kvinnorna!!!!

Jag forstar inte riktigt vad Bimsan forsokte saga. Kan du forklara dig lite??? Det later namligen som att du sager att det ar kvinnans eget fel att hon har hamnat i den relationen hon har!!!! Om sa vore fallet, (vilket jag inte tror ar ett medvetet val om det nu skulle vara sa over huvud taget!!!), sa ar val de tinget som man som medmanniska behover trycka upp i deras ansikten???? Det om nagot borde val fa dem att stanna annu langre?? "Ja, men det ar ju mitt fel. Da ar jag ju verkligen helt dum i huvet och skall stanna har och ma piss"!!!!

Jag tror att det viktigaste att gora ar att fa dessa manniskor att kanna att de har ett varde igen. Da far de den styrka de behover for att ta sig ur, och kanske till och med forsta varfor de hamnade dar till och borja med.

Jag tror inte att alla manniskor som hamnar i taskiga forhallanden kommker fran taskiga forhallanden sjalva. Jag tror inte att det hjalper att man har haft en brokig uppvaxt, men jag tror att vem som helst kan hamna dar. Man behover bara kanna sig lite for tjock, lite for ensam, lite for konstig, lite for anything. Hittar man da den dar manniskan som far en att inte kanna sig for tjock, eller ensam, men som samtidigt vill forandra pa en etc. sa ar det kort!!!

• julmusten

Moch, jag skulle ha skrivit den som bli misshandla ar nog inte helt komplet sjalsligt _heller_.

Jag skrev lite for snabbt dar. Jag tror absolut att de som misshandlar gor sa pga nagot, och det ar val tyvarr pa grund av att vi vet att det ar sa som manga stannar i forhallanden som inte ar bra. De tror att de kan hjalpa att fa manniskan att forsta varfor de ar sa destruktiva!!!

Folk som hamnar i destruktiva forhallanden, (var sig det handlar om misshandel, otrohet, missbruk, whatever), gor ju oftast det for att de har en historia. Jag tror dock att historien inte behover vara enbart for att ens foraldrar upptradde pa samma satt, utan for att man inte kanner sig hel, (det later sa javla flummigt men ni forstar vad jag menar val??). Kanske for att foraldrarna jobbade for mycket, inte riktgti visade kanslor sa som skulle ha gynnat en bast, man blev mobbad, eller utfryst mycket som liten etc. etc. etc.

Sedan om de ar den som misshandlar, eller den som blir misshandlad spelar mindre roll. De har bada inte fatt den kanslomassiga grunden som vi diskuterade innan, och det ar darfor det blir fel.

Jag tror att det ar mojligt att bygga upp den kanslomassiga grund som behovs for att kunna fa ut maximalt av ett forhallande, men jag tror att det bara ar en sjalv som kan fixa det. Andra manniskor kan inte komplettera ens liv, de kan fylla upp det med varden som lar en sjalv att komplettera det!!! Det ar for fa som tanker sa idag tyvarr!!

Oj, nu ar jag inne pa varsta Depak Chopra stuket har Ledsen att det blir sa flummigt, men det blir latt det, speciellt pa sondagsmorgonar innan frukost

• julmusten

Anonym, (en som vet), tack for komplimangen!!! Jag missade den tidigare!!!

Desiderata, (och aven ni anonyma som delar med er), tack for att ni delar med er!! Jag tror att det hjalepr manga, (for det ar sakert en massa som laser har, men som inte skriver nagot!!!).

• julmusten

desiderata och en som vet, det ar sa intressant att lasa era inlagg.

Desiderata, jag tycker det ar bra att du forklarar att du var tillsammans med vad som i dina vanners ogon verkade vara varsta catchet, for jag tror att de flesta tror att man som ar grymma ar arbetslosa, loosers som bara sitter och vill fa hela varlden att ma lika daligt som de sjalva mar. Det dar manipulativa finns hos alla tror jag. Beroende pa hur ens hjarna ar uppbyggd och hur ens liv har varit tidigare i livet sa blir det kortslutning.

Ni borde komma och hanga med mina kompisar, for vi ar alldeles for upptagna med att diskutera Johnny Depp, (so delicious), och choklad, (even more delicious), for att overhuvud taget snacka om karlek och man i allmanhet. Nagon gang i bland sager nagon av mina singla kompisar att de onskar att de kunde hitta en bra man, men det ar inga av de som har man som sitter och mar daligt, (sa vitt jag vet i alla fall!!).

Det kanns som att det ar en ratt sa svensk foreteelse faktiskt. Hela livet cirkulerar runt det dar forhallandet som inleds efter en vecka, och sedan flyttar man ihop efter tva, for att forlova sig i tredje!!! Nog for att dating kanske verkar konstigt, men far ju faktiskt lite tid pa sig att lara kanna manniskor pa det sattet, och man far tid for sig sjalv med!!!! Sa ut i varlden och dejta tjejer!!!! Det kanns som ni har haft nog av grodor, don't you think????

• julmusten

Jattebra skrivet. Jag ar inte sa fortjust i Unni direkt, men det dar forklarades verkligen urbra. Hoppas fler ser det.

• julmusten

Jag forstar inte dina inlagg Bimsan.

Tror du att folk medvetet gar in i forhallanden som far dem att ma daligt???

Laste du Unni Drougges test? Den forklarar jattebra det som bade desiderata och en som vet har forsokt att saga.

Jag kanner till nagra som har jatteforvantningar pa karleken med, de ar kanske inte overlyckliga i livet, men de misshandlar inte, och de blir inte misshandlade sjalva. Att hamna i destruktivt forhallande tar mer an bara daliga val och forvantningar, (fran alla hall och kanter).

• julmusten

Ahh, laste om det tre ganger och tror att jag kanske forstar vad du sager Bimsan.

Att folk som ar vana vid drama etc. ser inte hur en manniska kanske ar mer destruktiv an de forst tankt, typ???

Det kanske ligger lite i det, men jag tror att majoriteten av de som misshandlar ar sadana som desiderata har varit utsatt for; de som utat sett verkar vara helt normala och verkligen bra manniskor. Ungefar som att majoriteten av homosexuella man ar inte frisorer och otrolig feminina, (men det finns ju en och annan san med!!).

Svar på tråden Varför är så många tjejer ihop med idioter??