• Anonym

Varför är så många tjejer ihop med idioter??

Ja du, det är jag som skrivit tråden om 'avprogramering' och kan tillägga att i mitt fall handlar det antagligen om en komplicerad relation till min pappa som misshandlade mig psykiskt under hela uppväxten. Det märkliga är att jag har bra självförtroende när det gäller min karriär men uselt när det gäller män. För min syster, som vuxit upp med samma far, är det tvärtom. Hon har varit tillsammans med bra killar i långa stabila relationer men kan inte lita på sin intellektuella förmåga trots att det går bra för henne ändå. Själv har jag träffat den ena idioten efter den andra.
    När jag ser på mig och mina ex utifrån inser jag hur sjuka våra relationer måste ha verkat för andra. Jag är framgångsrik inom mitt yrkesområde, är omtyckt av mina nära och kära och ser ganska bra ut. Ändå har jag tragglat med hopplösa typer som har missbrukat och haft psykiska problem. Jag antar att de speglade min egen självbild, jag förtjänade inte bättre än så. Sen tror jag att det är ett sätt att undvika att ta itu med sina egna problem. En skitstövel tar så mycket tid och energi att du inte behöver rannsaka dig själv. En bra karl som ger dig utrymme kan vara skrämmande för någon som inte är van vid respektfulla relationer, det väcker så mycket sorg över allt det man saknat. Skitstöveln känns mer bekant.
    Jag drömmer ibland om en varm famn att vila i men bara några sekunder, för sen kommer tårarna och rädslan. Jag vet faktiskt inte om jag någonsin vågar igen.

• Anonym

Man kan ju vända på det också och fråga varför inte mannen lämnar relationen om han nu kritiserar kvinnan konstant, kallar henne vidriga saker och trycker ner henne. Mot slutet av vår relation sa jag åt mitt ex att det bara var att gå när han började vara elak mot mig. Han blev alldeles ställd eftersom han inte alls ville det utan försökte hålla mig kvar genom hot och kontroll. Jag tror att alla sorters kvinnor kan hamna i den här typen av relationer men männen följer ett visst mönster och uppför sig ofta på det här sättet mot alla kvinnor de träffar. Det handlar alltså inte så mycket om en viss kvinnotyp utan en viss manstyp.
    Visst måste varje kvinna ta ansvar för sig själv men jag skulle vilja att det fokuserades mer på männen som misshandlar. Det är ett strukturellt problem eftersom kanalerna finns där för varje man att använda, dvs det fysiska övertaget och den verbala nedvärderingen av kvinnor (tänk bara på hur många fula ord det finns för kvinnor och jämför med hur få det finns för män), men långt ifrån alla män väljer att använda dem.

Svar på tråden Varför är så många tjejer ihop med idioter??