Mumselumsan skrev 2009-01-30 15:47:04 följande:
Ursäkta om jag tränger mig in i tråden med följdfrågor men är bara nyfiken..... Är rätt grön på det här med amning och alkohol då det inte varit aktuellt men undrar nu då jag sett flera trådar om det, hur det kan komma sig att så lite går över i modersmjölken? Någon som vet det? Då allt annat ju verkar gå över. Om en ammande kvinna skulle dricka en flaska vin och sedan amma efter några timmar, går då verkligen knappt någon alkohol över till barnet?
Alkoholen går över i bröstmjölken. Men att den späds ut så kraftigt så att det som barnet dricker när barnet ammar blir ju en dryck med nästan ingen alkohol alls.
Bröstmjölken får samma promillehalt alkohol som mamman får i sitt blod. Tänk om mamma super sig riktigt full så att hon har typ 2 promille alkohol i sitt blod då är hon ju helpackad. Men att när barnet ammar då så dricker barnet bröstmjölk som innehåller bara 2 promille alkohol och det är ju nästan ingenting alls.
Men att man ska förstås aldrig dricka så mycket när man ska ha hand om barn men det har inte med amningen att göra. Utan det är ju för att man inte kan ta hand om barnet lika bra om man är påverkad utav alkohol. Man kan tex tappa sitt barn.