• Erika20

När kan jag börja amma efter alkohol?

Hej.

Jag är bjuden på fest ikväll och har sparat (fryst) mjölk, samt köpt en amningspump. Frågan är, när kan jag amma imorgon igen?? Har hört att när man är nykter är mjölken nykter men när vet man det då!? Snälla, någon måste ju ha festat under amning, hur gjorde ni?

• Svar på tråden När kan jag börja amma efter alkohol?
  • Schnooglewookiemush

Du kan amma när som helst. Alkoholen förs inte över till barnet.

• Nilsfar

Alkoholhalten i bröstmjölken är lägre än i många fruktjuicer.

Det rör sig om en halt som är 15-20 gånger lägre än lättöl.

Enda anledningen att avstå är om du är så berusad att du kan skada ditt barn av andra anledningar.

• Mumselumsan

Ursäkta om jag tränger mig in i tråden med följdfrågor men är bara nyfiken.....

Är rätt grön på det här med amning och alkohol då det inte varit aktuellt men undrar nu då jag sett flera trådar om det, hur det kan komma sig att så lite går över i modersmjölken? Någon som vet det? Då allt annat ju verkar gå över.

Om en ammande kvinna skulle dricka en flaska vin och sedan amma efter några timmar, går då verkligen knappt någon alkohol över till barnet?

• Melly

Mumselumsan skrev 2009-01-30 15:47:04 följande:

Ursäkta om jag tränger mig in i tråden med följdfrågor men är bara nyfiken..... Är rätt grön på det här med amning och alkohol då det inte varit aktuellt men undrar nu då jag sett flera trådar om det, hur det kan komma sig att så lite går över i modersmjölken? Någon som vet det? Då allt annat ju verkar gå över. Om en ammande kvinna skulle dricka en flaska vin och sedan amma efter några timmar, går då verkligen knappt någon alkohol över till barnet?
    Alkoholen går över i bröstmjölken. Men att den späds ut så kraftigt så att det som barnet dricker när barnet ammar blir ju en dryck med nästan ingen alkohol alls.

Bröstmjölken får samma promillehalt alkohol som mamman får i sitt blod. Tänk om mamma super sig riktigt full så att hon har typ 2 promille alkohol i sitt blod då är hon ju helpackad. Men att när barnet ammar då så dricker barnet bröstmjölk som innehåller bara 2 promille alkohol och det är ju nästan ingenting alls.

Men att man ska förstås aldrig dricka så mycket när man ska ha hand om barn men det har inte med amningen att göra. Utan det är ju för att man inte kan ta hand om barnet lika bra om man är påverkad utav alkohol. Man kan tex tappa sitt barn.
  • Molta

Ungefär så här funkar det om jag fattat det rätt. Alkohol i ex. öl och vin mäts i volymprocent, dvs ölen innehåller en viss andel alkohol i förhållande till volymen vätska.

När man sedan dricker alkoholen späds denna ut i kroppen. Man brukar ju säga att man har en promillehalt i blodet. Nu pratar man alltså om andelen alkohol i förhållande till volymen kroppsvätska.

Samma promillehalt som du har i din övriga kroppsvätska kommer också att finnas i bröstmjölken. Det är alltså försvinnande små mängder alkohol.

Som någon skrev så innehåller ex. fruktjuicer och yogurt många gånger högre andel alkohol än bröstmjölken efter det att man druckit ett till ett par glas vin.

Men... viktigt är att man inte är berusad när man hanterar sitt barn! Och det brukar man ju oftast känna. Men samtidigt påverkas ju faktiskt ens omdöme av alkoholen så man bör nog vara lite försiktig. Speciellt om det är första gången på mycket länge man dricker

• SammysMamma

"Mammans mjölk innehåller lika mycket alkohol som det är i hennes blod. Koncentrationen liksom lukten och smaken av alkohol i bröstmjölken är som högst en halvtimme till en timme efter det att mamman druckit alkohol."

ifrån www.growingpeople.se/

• Mumselumsan

Nu förstår i alla fall jag

Man hoppas det är självklart för den stora massan att man inte dricker sig full när man har en bebis eller barn överhuvudtaget då de finns i närheten men däremot ett glas vin eller två är ju trevligt att veta att man faktiskt kan ta utan rädsla för att man berusar sin lilla vid nästa amning. För av den lilla mängd blir väl de allra flesta vuxna inte berusade

• eilien

Mumselumsan skrev 2009-01-30 16:06:50 följande:

Nu förstår i alla fall jag Man hoppas det är självklart för den stora massan att man inte dricker sig full när man har en bebis eller barn överhuvudtaget då de finns i närheten men däremot ett glas vin eller två är ju trevligt att veta att man faktiskt kan ta utan rädsla för att man berusar sin lilla vid nästa amning. För av den lilla mängd blir väl de allra flesta vuxna inte berusade
    När man inte drukigt en droppe på över 9 månder kan ett glas göra en lite snurrig i bollen =) tog två klunkar champange på nyår resten fick sambon dricka upp =)
  • wooonderchild

hmm jag har hört att man ska vänta 12 timmar efter det sista man drack.. stämmer inte de alltså..
    jag menar om jag skulle dricka idag och sluta nu kl 02.00
    så måste jag vänta till 14.00 dagen efter för att amma..

• Erika20

Tack så hemskt mycket, alla inlägg var kanon! :)

Svar på tråden När kan jag börja amma efter alkohol?