Inlägg från: Plantago |Visa alla inlägg
  • Plantago

Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?

Hejhej!

Tänkte hoppa med i denna tråd. Vi har en tjej som är född i januari 2007 och nu väntar vi förhoppningsvis ett litet syskon med BF 10:e oktober. Tyvärr känns det som graviditeten ligger på is sen besked efter KUB-test i fredags. Vi fick risken 1/21 att föda ett barn med Downs Syndrome. På onsdag ska vi göra moderkaksprov. Jag är lite orolig hur provet ska kännas och fasar för att vänta på svar. Jag vet att man kan få sämre prognoser och sen få veta att barnet är helt friskt. Mätningarna är ju godtyckliga och jag har hört att även om nackspalten är tjock på fostret är det inte alltid ett tecken på att något är fel. Jaja, moderkaksprovet ska ge ett klart besked!

• Plantago

Idag gjorde jag moderkaksprovet. Det var helt ok. Inget ont, bara en märklig känsla och lite snurrigt efteråt av anspänningen. Rådet var att vila efteråt och låta någon annan laga maten idag. Så jag har ju knappt vågat gå på toa... Känner mig inte sååå orolig men man blir ju lite nojig över hur rörlig man kan vara när de säger så. Nu får vi vänta en vecka på svar.

• Plantago

Snacka om att jag blev orolig när de ringde från sjukhuset redan IDAG! (Vid avvikande svar kan de få svar efter 3 dagar annars minst en vecka...) Men allt var OK!!!! Puh. Nu kan vi andas ut och njuta av att det ligger ett litet nytt knyte i magen! Det har kännts som att graviditeten har legat lite på is.

Angående könssvar vet jag inte om man kunde få veta det redan med moderkaksprovet?! Jag resonerar lite att det spelar mindre roll om vi får veta eller inte denna gång. Första gången ville jag absolut inte veta och var bombsäker på att jag hade en Alvin Mikael i magen, men ut kom Kajsa-Lotta Mikaela... Blir det en kille denna gång ska han däremot inte heta Alvin...

I Uppsala blir vi automatiskt kallade till RUL men kallelserna är sena så det kan dröja till ett par veckor innan det är dags.

• Plantago

oktobermammsen: Jag gillar namn på J... Jonas, Jonatan, Jonny, Johanna... men min man gillar nog inget av dem...

• Plantago

Oj vilka flitiga skrivare!
    Vi är i fjällen och (nja) njuter. Jag har så ont av foglossning. De få skidtag jag tog gjorde så ont efteråt. Inte kan man sitta skönt heller när vi är nio som ska samsas framför teven. Jag har redan behov av kuddar och fotpall...
    Snabbt slut. Min tur att natta!
    Hej på er och en kram till zasata!

• Plantago

mia: Hade en liknande upplevelse igår!! Det brast toltalt efter att jag kom hem från jobbet. Jag ville bara gråta. Jag blir sååå knäckt när jag inte kan göra det jag vill. Jag hatar att inte klara mig själv och inte kunna jobba på som vanligt. Det har blivit sämre och sämre men jag hoppas hela tiden att det ska bli bättre. Jag hade en tid hos sjukgymnast redan innan fjällenresan, men sköt fram den pga moderkaksprovet. Sen blev det ju inte bättre under fjällenvistelsen (trots minimal ansträngning med varken långa skidturer eller promenader). I onsdags hade jag ny sjukgymnasttid innan första dagen på jobbet efter 11 dagar ledigt och då kände jag mig nästan helt obesvärad av foglossningen. Sen blev det genast mycket värre efter jobbet. Och då har jag ändå bara jobbat två veckodagar och en helgdag (=3 tim kortare) denna vecka. Jag jobbar redan bara 75%. Jobbar i blomaffär vilket betyder mest stående jobb med många tunga obekväma lyft. Förra gången jobbade jag heltid men blev sjukskriven 50% från ca 2,5 månad innan BF och HP 50% sista 2 mån. Lång utläggning men jag kom väl också fram till att jag måste kontakt läkare på måndag. Känner mig alltid som världens svikare på jobbet...
    Jag är lite orolig för att behöva tjafsa med fk vid eventuell sjukskrivning... Jag har fått för mig att de är hårdare nuförtiden

Lunchdags!
    Kram till er!

• Plantago

Jag säger som tidigare talare angående barn tätt. Det kan inte vara farligt och det finns ju så många fördelar också. Vi hade också gärna haft barn tätare... Men man får ju inte alltid som man vill... Min mamma hade 13 mån mellan mina äldre syskon. Jag förstår inte ens att man har mage att kommentera det!

Jag fick tid till läkare onsdag om 1½ vecka men det känns ok. Jag har 4 jobbdagar innan dess och då hinner jag känna efter lite mer. Jag vill så gärna att det ska gå att jobba ett tag till. Den här läkaren är även knuten till barnmorskorna så då är den troligen mer van vid gravida... Förra gången fick jag gå till min vanliga husläkare.

• Plantago

Sitter här och är förvånad att jag inte känner av foglossningen så mycket efter första arbetsdagen på tre dagar!! :-O

Och så många spännande förlossningsberättelser att läsa! Det kan verkligen gå till såå olika. Själv hade jag en supersnabb. Vaknade av värkar 01.30 och tänkte att nu har jag många timmars väntan framför mig. Vilade och badade och hade lite kontakt med förlossningen. Till 05.30 var vi inne på BB och då hade jag kräkts upp alla middagsmat innan vi åkte. Efter en plågsam CTG-mätning och lagom kyliga sköterskor upptäckte de till allas förvåning att jag var fullt öppen. Sen gick allt på en gång - vattnet forsade på väg till förlossningsrummet och Kajsa-Lotta klämdes ut på 40 minuter kl 07.07. Helt fantastiskt och lite chockartat när det gick fort. Tyvärr föddes hon mitt i peronalbyte så jag fick ligga med benen i sär i minst 30 min. och vänta på att bli sydd...
    Vi pratade om förlossning på inskrivningen då vi oroar oss att det ska gå ännu fortare nu. Vår barnmorska sa dock att det sällan komprimeras till så jättemycket fortare när det gick så fort som för oss. Men man vet ju inte - det kanske blir en jättelång variant denna gång...

• Plantago

Jag använder också foglossningsbälte åtminstone alla dagar jag jobbar. Just nu känns det ont i alla ställningar (sitt, gå, stå, ligga) och jag har såå ont i halsen och är såå trött. Känns som jag kommer vara riktigt neg när jag ska träffa läkaren imorgon ang foglossningen...

Bältet köpte jag under förra grav. på Gula Rehab. Inte alls så dyrt. Max 300!

Jag skulle leta mammabyxor idag och blev så trött på att allt är slut. Man ska tydligen gå på stan jämt. Jag tycker alltid det är slut på storlekar. Jag hinner nästan aldrig kolla i affärer och då vill jag att det ska finnas ett fullt sortiment när jag äntligen ska handla. Dessutom har ju Lindex slutat med mammakläder sen förra grav. Neg. igen... förlåt! Vad finns det mer för affärer?

Svar på tråden Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?