Inlägg från: storstadsmamma |Visa alla inlägg
  • storstadsmamma

Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?

• storstadsmamma

Hej sorry för det tidigare inlägget min dator var konstig.

Jag har en son på 18mån och har enligt FL BF 2 oktober men jag får nog redan på mer på RVUL på måndag. Jag behöver också några att bolla med.

Förresten bor jag inte i Sverige så jag har nog ännu mer funderingar kring allt konstigt som kan komma att komma i min väg i och med detta (första barnet fick jag i Sverige). Jag har tex redan varit tvungen att välja vilket sjukhus jag vill föda på och kommer vara tvungen att betala en massa pengar för att preliminärboka en plats till i oktober. Helt galet!

• storstadsmamma

Lilla G jag vill helst inte skriva vart jag bor eftersom jag vet att min snokiga svägerska finns härinne och gärna vill ha reda på om jag är gravid. Men om jag felstavar landet kan hon iofs inte söka på det. Så jag bor i H*ng K*ng :) det bör hon inte kunna söka fram:)

O ja det är inte så ovanligt att välja sjukhus innan men det är en himla massa att sätta sig in i när man är nygravid. Men jag valde helt enkelt det bästa så slapp jag fundera alltförmycket:) Det är landet har ju oxå det högsta ration snitt i världen så om man vill ha vanlig födsel kan det nog något av en kamp men som "tur" är skulle jag iallafall snittats så jag slipper det bråket.

Jag vet faktiskt inte vad de kan se på VUL den är ju ganska liten än (även om jag redan känner mig stor och svullen).

• storstadsmamma

jag fick ett katastrofsnitt första gången och var väl inte helt nöjd med den upplevelsen så jag vill gärna snittas med en gång denna gången för att slippa hamna i samma situation. Sonen var dessutom väldigt stor 4.5 kg och dom säger ju att 2an ofta är ännu större och har man snittats en gång ska det tydligen vara riskfyllt att föda stora barn på vanligt sätt.

zasata skrev 2009-02-12 07:33:24 följande:
    storstadsmamma: släkten är värst varför skall du snittas, tvärtt om Sverige då. Nu har jag drömt 3 nätter i rad att jag får misfall och det bara blöder och blöder och är helt öm i magen efter en liten vilde i sängen som legat och sparkat på magen *aj*
  • storstadsmamma

och där kom illamåendet som ett brev på posten...jisses vad jag mår dåligt och hela dagen och natten med. Typiskt nu när mannen är bortrest hela veckan och helgen med. Jag vet att det låter ganska illa i svenska öron men senast nästa månad ska jag se till att ha ett fulltidshembiträde inflyttat här hos mig som hjälp. Jag har inte orkat ta tag i det tidigare men nu finns det definitivt orsak. (99% av alla utlänningar har helper här)

• storstadsmamma

nej här där jag bor är det inte så farligt dyrt ca 4000kr i månaden och då gör de i stort sätt allt hjälper till med barn och hem. Det finns inga dagis förrän de är 2 här och då får man bara lämna barnen några timmar så det kan behövas avlastning. Det som jag nästan ser fram mest emot är att slippa laga mat. Det är ju ett ständigt matlagande sen sonen kom :)

• storstadsmamma

nu har jag varit på VUL och visst såg man ett litet hjärta picka på därinne:) BM trodde dock att bebben är typ en vecka mindre än vad jag tror men det kan väl inte stämma?! Vi gjorde det ju inte ens veckan efter ÄL.

Nu ska jag iallafall på VUL nästa vecka igen för att få boka sjukhuset..helt galet vilka rutiner det är här. Sen är det VUL resp UL en gång i månaden framöver. Undrar om det är så bra för bebben??

• storstadsmamma

Jag krypterar igen vart jag bort så inte snokiga familjemedlemmar kan söka reda på mina inlägg och luska ut att jag är gravid men jag bor i Höng Köng utan prickar då:)

Det tar en massa tid att åka till doktorn ständigt o jämt men jag jobbar inte så det är ok och så snart jag fixat helper som det kallas är barnpassningen också löst så det är ok.

Jag har dock läst att det inte ska vara bra för barnen att göra för många UL så undrar om jag ska neka att genomföra det några gånger.

Jag har läst att om man kan se ett hjärta på VUL så är risken för missfall bara 3%. Är det någon som vet något om det??

Bibabba skrev 2009-02-16 13:11:59 följande:
    Gud vilka söta byxor. Men man kan väl inte börja handla redan??? Förra gången lyckades jag hålla mig tills efter UL, men det är ju långt till dess! Det blir nog i början av maj om jag räknar rätt, en hel evighet tills dess ju!Storstadsmamma: Varför ska du göra så många VUL och UL??? Jag har för mig att du bor utomlands, men var? Kul att få se bebisen ofta, men det tar ju mkt tid också.
  • storstadsmamma

är det någon mer än jag som har gått över till GI dieten??? och då menar jag så högt GI som möjligt. Jag får typ bara i mig vitt rostat bröd vilket ju ska vara värsta GI höjdaren och kex, pga illamåendet.

Jag är dessutom sjukt trött och inte blir det bättre av att sonen inte vill sova på nätterna.

• storstadsmamma

zasata: det är ganska svårt att beskriva hur det är här..ganska annorlunda men fantastiskt... väldigt många hemmafruar så många att umgås med även på dagarna det finns superbrashopping, fina stränder, schyssta restauranger och mycket aktiviteter för barn..man tjänar mycket mer pengar än man skulle gjort i Sverige och kan således lyxa mer vilket ju är trevligt:)

• storstadsmamma

är det någon mer som har fått typ gravid mage?? Min mage är aldeles putig och det syns att jag är gravid speciellt när jag bär på sonen för då skjuts ju lixom höften fram och magen blir ännu större. Värst är det när jag ätit frukt då blir magen genast typ dubbelt så stor.

Vad jag förstår får man ju mage fortare andra gången men det är ju inte så kul att det syns när jag fortfarande försöker hålla det hemligt. I Svedala hade det ju funkat med kofta och sjal så hade ingen märkt något men jag har 28grader och sol.

• storstadsmamma

Igår var det dags för mitt andra VUL och denna gång i 4D läkaren lovade att skicka bilden på vad som mest liknar en heffaklump som screensaver. Man kan se små armar och ben och huvudet speciellt bra när 4Dn roterar.

Nu ska jag iallafall inte gå på några mer VUL utan om en månad är det UL som gäller uppenbarligen i 4D varje gång.

Allt såg iallafall bra ut och äntligen har illamåendet gett med sig lite. Men shit vilken mage jag fått och den verkar bli större för varje dag som går.

• storstadsmamma

Nu har illamåendet försvunnit och även delvis tröttheten. Faktum är att jag inte känner något alls längre så istället för att må illa är jag nu jätteorolig för att något ska ha hänt bebisen :(

• storstadsmamma

Jippie nu har de oönskade råden från vilt främmande människor börjat droppa in. ( japp tydligen syns det långa vägar att jag är gravid)

Idag när jag satte mig i taxin frågade taxi chaffören på väldigt dålig engelska (jag bor utomlands) "You drink coffe?? I smell coffee!" Jag hade varit på Starbucks men faktiskt inte beställt min vanliga defac latte utan en kopp te så jag säger " No no coffee" Han fortsätter väldigt uppfodrande "You with baby, no drinking coffee!"

Man tackar ödmjukast för rådet :)

Ska bli spännande och säkert väldigt frustrerande att se vilka olika råd de kan tänkas vilja ge en gravid kvinna i detta land. Dom håller ju liksom inte igen med åsikterna:)

• storstadsmamma

var på UL idag..10 fingrar och 10 tår och troligen en liten pojk:) Det är ganska overkligt att se den i 4 D när doktorn snurrar på den och har sig:)

• storstadsmamma

Ja allt ingår i försäkringen vilket är en himla tur. Totalt tror jag att det går på mer än ca 200 000 att få barn här. Men visst är det omfattande!!

Föresten sa min läkare att min livmoder ligger långt ner (om jag tolkade honom rätt) så troligen kommer jag inte kunna födanormalt. Men asch jag hade iallafall tänkt kejsarsnitt så det kanske kvittar men det är ju lite snopet att inte ens få välja.

Jag kommer ihåg att mina bröst ömmade hela graviditeten förra gången. Hoppas att det inte är likadant för dig miaelund utan att det blir bättre snart.

• storstadsmamma

sorry självklart menar jag moderkakan och inte livmodern:) Men han sa också att det kan försvinna men kan orsaka blödningar under graviditieten.

Jag snittade i ett katastrofsnitt förra gången. Vilket ju inte var helt lyckat eftersom man sövs ner och missar första timmen med bebis och kroppen var så chockad att min amning aldrig kom igång. Så nästa gång planerar jag ett planerat snitt vilket skulle kännas mycket bättre även om det är jättejobbigt efter snittet och man har ont länge och inte får lyfta något osv.

• storstadsmamma

jag velade länge med om vi skulle kolla ens det första testet för downs och vi valde bort det.

Min läkare säger att det är ingen ide att kolla om man inte tänker göra abort ifall det är downs och eftersom testet iallafall inte är hundraprocentigt ens om man gör moderkakstest vilket ju innebär en missfallsrisk på ett eventuellt helt friskt barn så sa vi nej. Jag tror inte att jag skulle kunna göra abort om min bebis hade downs det är ju lixom en färdig människa inne i magen. Och det finns värre åkommor än downs tycker jag, personerna verkar ganska lyckliga som har det. Men visst skulle det vara sjukt jobbigt.

• storstadsmamma

Delar vi med oss av förlossningsberättelser har jag en inte lika fin att bjuda på:)

Värkarna började på måndagskvällen och det kom lite blod så vi åkte in till sjukhuset och sedan hem igen:) Värkar hela natten och hela tisdagen och hela tisdag natt och på onsdagen åker vi in igen för då har vattnet gått. Nu får vi sova över på sjukhuset och jag får morfin för att kunna sova efter att inte ha sovit nått sen söndags. På tordagen har värkarna försvunnit på förmiddagen så vi får åka hem och sedan runt lunch kallar dom in oss igen och då sätter värkarbetet igång på riktigt. På fredag morgon blir det katastrofsnitt efter två drag med klocka eftersom sonens hjärtljud gått ner.

Denna gång blir det förhoppningsvis planerat snitt beroende på vart jag kommer föda!

• storstadsmamma

Ja det blir en liten kille till. Kollade in i magen idag 10 fingrar och 10 tår räknades och vi kunde tydligt se ansiktet :) Gullig:) Alla inre organen såg ut att vara i ordning och ingen gomspalt eller nått vilket ju är bra. Ser fram emot nästa månad då allt ska kollas igen ännu noggrannare.

Svar på tråden Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?