• Danne123

Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?

Och mer än så.

Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande:

Mälaröbo skrev 2009-01-22 19:42:43 följande:
    Jag tycker att det finns många tillfällen när det är ok. Det är omöjligt att rabbla upp alla. Nödbrott tycker jag kan vara ok. Att slå någon för att försvara sig ÄVEN om det råkar bli lite för hårt osv.Det är lagligt. Du får använda det våld som nöden kräver när du blir överfallen tex.
    Läs "BrB 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet" så står det lite om vad man kan göra utan att bli straffad.

lagen.nu/1962:700
  • Danne123

Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:05:51 följande:

Varför ska man få ta i mer än nöden kräver?
    För att nödvärnsrätten ger dig rätt att bruka mer våld än nöden kräver. Det där är en märklig myt som lever kvar av någon anledning. Det är desto märkligare när det står uttryckligen annat också. Det ska inte vara UPPENBART OFÖRSVARLIGT. Att använda oförsvarligt mycket våld är per default mer våld än nöden kräver, men likväl kan du undgå straffansvar.
  • Danne123

Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 22:22:15 följande:

Så definiera "mer våld än nöden kräver". Hur mycket våld är mer våld än nöden kräver?Det är ju en tolkningsfråga, precis som "uppenbart oförsvarligt".
    Att inte använda mer våld än nöden kräver skulle jag kalla försvarligt våld. Det är vad som får användas vid nöd. Nödvärn tillåter mer än så.
  • Danne123

Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 23:25:46 följande:

Ja, jag frågar inte vad lagen säger. Jag vet vad den säger. Du jämför ju två paragrafer. Syftar du på nödparagrafen så är ju det lika mycket en tolkningsfråga som nödvärnsparagrafen. Och dom är ju tänkta att användas olika. Då finns ju excess också som ytterligare ger utrymmer för mer våld.
    Detta behöver man knappast vara språkforskare för att kunna se skillnaden. Nödvändigt och oförsvarligt. Ser du inte skillnaden?
    Du får använda mer våld än vad som är nödvändigt. Alltså blir det fel att säga att man inte får använda mer våld än nöden kräver.
    Det jag ville säga var att nöd-paragrafen ger utrymme för mindre våldsanvänding (försvarligt våld) och nödvärnsparagrafen ger utrymme för oförsvarligt mycket våld. Att använda nödvändigt våld som du skrev tidigare i tråden passar dörfär bättre in i nöd-paragrafen och inte i nödvärnet. Behöver inte blanda in excess i det här öht.
  • Danne123

Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 23:44:42 följande:

Alltså, vi menar samma saker men det har inte jag begripit förrän nu. Det krävdes ett inlägg som även ett litet barn skulle kunna förstå innan JAG begrep vad du försökte säga.Och jag är nykter. Så jag är nog bara trög.
    Vi är nog båda två lite tröga ibland. Skönt att vi är överens iaf
Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?