• jaghetersophia

    För tunn livmoderslemhinna?

    Gjorde VUL idag på dag 14 och min slemhinna var bara 6mm...förra gången var den 7 mm på dag 12.

    Räcker 6 mm för ett bli gravid? :(..tycker det låter tunnt..

  • Svar på tråden För tunn livmoderslemhinna?
  • Sagn

    Min gyn är inte nöjd förrän jag har en slemhinna på 8 mm. Men jag har ingen aning om vad som krävs för att man ska kunna bli gravid.

    Min slemhinna växer ganska dåligt nu när jag äter pergotime, så jag får äta progynon för att bättra på tillväxten. Kolla med din gyn om han/hon kan skriva ut ett recept på sådana.

  • Liviakiri

    Jag gjorde VUL efter kur med Pergotime i fredags.
    Min slemhinna var oxå bara 6-7 mm, vilket gyn tyckte var lite litet, men eftersom jag även hade en stor fin äggblåsa (20 mm) så tyckte han ändå att det var värt att ta Ovitrelle för att få igång en ÄL.
    Så kört är det nog inte att bli gravid, trots att den är tunn, för då hade han ju inte tyckt det var nån idé att sätta igång ÄL, men kanske svårare för eventuellt befruktat ägg att fastna?

  • jaghetersophia

    att man måste vara så himla påläst för att få hjälp..varför kan de inte själva komma med förslag på vad som ska göras för att min slemhinna ska bli tjockare :(

  • Strix

    pergotime är känt för att kunna påverka slemhinnan så att den blir tunnare. Man kan som Sagn sa få medicin för att hjälpa till. Det tunnaste en hinna varit som har lett till graviditet är 4 mm så 6 mm ska räcka, även om det inte är optimalt. Det viktigaste är istället att den är treskiktad, vilket syns på VUL. fråga läkaren om den är det.

  • jaghetersophia

    Fats jag kom på att om jag har ägglossning 1-2 dagar efeter ultraljudet som beräknat och sen tar dte ju en vecka innan ägget i så fall fäster i livmoderslemhinnan så då kanske den hunnit växa till sig tills dess i så fall *hoppas*...

  • Liviakiri

    Jag fick spruta hos gyn som skulle sätta igång ÄL inom 24 timmar, men det är ju sant, att det tar en vecka innan ägget ska fastna! Tack för den iaktagelsen jaghetersophia, den gav mig lite mer hopp!! :)


    jaghetersophia skrev 2009-01-21 07:19:44 följande:
    Fats jag kom på att om jag har ägglossning 1-2 dagar efeter ultraljudet som beräknat och sen tar dte ju en vecka innan ägget i så fall fäster i livmoderslemhinnan så då kanske den hunnit växa till sig tills dess i så fall *hoppas*...
  • jaghetersophia

    Jo vi får hoppas för det bästa för oss båda *ler*... Jag försökte gripa lite efter halmstrån igåg för att få lite hopp tillbaka så jag läste ju på så mycket som möjligt :)


    Liviakiri skrev 2009-01-21 07:57:45 följande:
    Jag fick spruta hos gyn som skulle sätta igång ÄL inom 24 timmar, men det är ju sant, att det tar en vecka innan ägget ska fastna! Tack för den iaktagelsen jaghetersophia, den gav mig lite mer hopp!! :)
  • jaghetersophia

    fick nu följande svar av fertilitetskliniken:

    Hej!
    Har rådgjort med Dr Mikael Lood. Först vill jag lugna Dig med att slemhinnetjocklek på 6-7mm innan ägglossning ej är anmärkningsvärt. Vi har ingen erfarenhet när det gäller Pergotimestimulering med samtidig Progynonbehandling och enligt Dr Lood finns det ej något dokumenterat som styrker detta. Hoppas Du är nöjd med svaret.
    Med vänlig hälsning / Gunilla, barnmorska

  • Liviakiri

    Tusen tack för det svaret! :)
    Då kan jag hoppas lite extra, med andra ord!
    Nu håller jag tummarna för att vi båda har befruktade ägg och jävlaranamma slemhinnor som håller kvar dom! :)
    Kram!


    jaghetersophia skrev 2009-01-23 22:23:05 följande:
    fick nu följande svar av fertilitetskliniken: Hej! Har rådgjort med Dr Mikael Lood. Först vill jag lugna Dig med att slemhinnetjocklek på 6-7mm innan ägglossning ej är anmärkningsvärt. Vi har ingen erfarenhet när det gäller Pergotimestimulering med samtidig Progynonbehandling och enligt Dr Lood finns det ej något dokumenterat som styrker detta. Hoppas Du är nöjd med svaret. Med vänlig hälsning / Gunilla, barnmorska
Svar på tråden För tunn livmoderslemhinna?