• Philofix

Är det omöjligt att få ett beviljat kejsarsnitt efter det som hänt mig? Läs TS

Måste fråga er som vet om det är svårt att få igenom ett planerat snitt i Stockholm?

Jag har fött tre barn vaginalt och med igångsättning varje gång pga komplikationer.

Första förlossningen tog nästan 6 timmar, men jag öppnade mig helt på mindre än 2 timmar och hade väl fött strax därefter om jag inte hade blivit värksvag av EDA som gavs när jag var öppen 9 cm. Dem ansåg att jag var för trött för att orka med ett utdrivningsskede efter ett så snabbt öppningsskede. Efter det förlossningen var jag rätt så klar i huvudet eftersom det dröjde 4 timmar från fullt öppen tills barnet föddes, men under öppningsvärkarna var jag helt väck och tog väldigt mycket lustgas eftersom jag hade värkstorm och inte kunde förmedla vad jag kände.

Andra förlossningen så tog det nästan 4 timmar. Dem sista 2 cm + utdrivningsskedet gick på mindre än 1 tim. Efter deb förlossningen så var jag så borta och så ledsen eftersom jag inte hann med själv vad som skedde.

Tredje förlossningen var hemsk. Från första värken tills hon var ute tog det 2 tim och 44 min. Jag hängde inte med alls. Jag minns att jag la mig i sängen efter att stått upp i 1 tim för att jag mådde så illa.
    Fick då världens värkstorm och tog lustgas hela tiden som jag blev uppmanad till. Mitt i allt så bad jag om EDA och det var inget snack om att jag skulle det. Sedan så försvinner jag tills jag känner att det trycker på nåt hemsk i ryggen och tar i. BM var bara inne på rummet för att säga hejdå då det var skiftbyte. Hon hör att jag krystar helt plötsligt och ska undersöka mig för att se var jag befinner mig och finner att huvudet är på väg. På med handskarna och ropa på förstärkning och sedan är det bara att försöka få in mig i sängen samtidigt som hon försöker hålla emot medans jag vrålar att hon ska ta bort den förbannade handen. Jag fattar inte själv var det är som händer förrän jag känner en hel kropp slinka ur mig.

Jag mådde då fruktansvärt dåligt. jag fattade inte att hon var född, jag kunde inte knyta an förrän flera dagar senare. jag var som drogad hela dagen efter det och jag orkade inte hålla ögonen öppna.

Ingen kan förstå att jag kan vara så missnöjd med den drömförlossningen enligt dem och dem var så stolta över min bedrift. men jag känner inte så. jag känner mig på nåt sätt hur konstigt det än låter för er, mig snuvad på förlossningen.

N undrar man om man har någon möjlighet att få ett kejsarsnitt beviljat om man skulle ha lyckan att berikas med en liten till? Vad tror ni? Jag vet inte om jag skulle fixa att må såhär dåligt och bli deprimerad en gång till.

Jag kan nästan ställa in mig på att det skulle bli en igångsättning igen om jag inte får ett kejsarsnitt beviljat.

Är det medicinska skäl nog eller humanitärt skäl nog eller måste jag kämpa med näbbar och klor?

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Svar på tråden Är det omöjligt att få ett beviljat kejsarsnitt efter det som hänt mig? Läs TS
  • Teskedsmamman

Ta upp det med din BM, och börja där... och låt dig inte "pratas väck" helt klart är att det går snabbare varje gång....

Min första tog 22 tim på förlossningen och andra inte ens 3 timmar, kändes som en enda lång värk och ingenting hanns med.. så jag förstår vad du menar.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Philofix
    Teskedsmamman skrev 2009-01-20 01:36:34 följande:
    Ta upp det med din BM, och börja där... och låt dig inte "pratas väck" helt klart är att det går snabbare varje gång....Min första tog 22 tim på förlossningen och andra inte ens 3 timmar, kändes som en enda lång värk och ingenting hanns med.. så jag förstår vad du menar.
    Tror du att igångsättningarna är skälen som gör att det gått så snabbt? Jag har funderat mycket på hur det skulle gå om jag inte blivit igångsatt.

Och som du skriver så kändes den senaste förlossningen som en enda lång värk.
  • Musslan

Min förlossning (förstföderska) gick blixtsnabbt. Jag öppnade mig från 4 cm till 10 cm på 15 minuter och det var som en enda lång värk och jag var inte närvarande alls, jag var HELT VÄCK. Så jag förstår absolut vad du menar. Det var det mest obehagliga jag varit med om. Jag tänkte hela tiden "såhär ont får det inte göra, min kropp klarar inte mer nu."

Min förlossning slutade i urakut snitt eftersom barnet fastnade precis i öppningen.

Jag kommer definitivt att försöka få snitt nästa gång. Jag kan inte tänka mig att gå igenom en sån smärta igen. Och inte bara smärtan - jag var liksom helt väck samtidigt. Och det var så ansträngande och jobbigt att jag tillslut inte orkade hålla ögonen öppna ens. Och jag behövde inte kissa på jättelänge efteråt för jag hade svettats SJÖAR liksom.

Eftersom min första gick så fruktansvärt snabbt tänker jag att nästa kanske bara säger PLOPP. Och det är väl bra, men inte med tanke på att den också kanske fastnar på vägen! Och vi bor på landet, 1 timme från BB. Så jag kommer absolut att försöka få igenom ett planerat snitt. Annars vill jag inte ha fler barn.

Jag vet inte ALLS vilka möjligheter det finns att "få" snitt för att man själv vill det. Men jag kommer att kämpa för det!

• Suri

Bara säg till din BM att du vill ha ett samtal med läkare på kvinnokliniken/spec mödravården (eller var man nu går där du bor) och planera kommande förlossning. Det är inte din BM som tar detta beslut.
    be henne skicka en remiss och förklara att din förmodligen sista förlossning skall vara perfekt. Var bestämd och lämna inget utrymmer för henne att ifrågasätta dig.

Så gjorde jag. Ingen ifrågastatte mig.
    Inte läkaren heller. Efter att jag förklarat läget, gick inte in på detaljer direkt. Utan var mer bestämd, så tog han upp kalendern och frågade om "9 oktober skull vara en bra dag för mig"?

Nu har jag en 3 månaders som förlöstes med planerat snitt. Så lugnt och fantastiskt som jag ville.

Lycka till!

• Teskedsmamman
    Philofix skrev 2009-01-20 13:45:07 följande:
    Tror du att igångsättningarna är skälen som gör att det gått så snabbt? Jag har funderat mycket på hur det skulle gå om jag inte blivit igångsatt. Och som du skriver så kändes den senaste förlossningen som en enda lång värk.
    Igångsättning brukar vara tvärtom, att det går långsamt....
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Philofix
    Teskedsmamman skrev 2009-01-20 14:26:51 följande:
    Igångsättning brukar vara tvärtom, att det går långsamt....
    Inte för mig. Har tre igångsättningar bakom mig och de går bara snabbare och snabbare, senaste tog bara 2 timmar och så var jag fullt öppen.

Första öppnade jag mig på 1 tim och 50 min. Hade jag då inte fått EDA så hade jag fött mitt första barn på drygt 2 timmar. Alla sa innan att det skulle ta DYGN, och så gick det betydligt fortare...inte ens 6 timmar tog det och det ENBART på den där EDA.
Svar på tråden Är det omöjligt att få ett beviljat kejsarsnitt efter det som hänt mig? Läs TS