Inlägg från: Balehead |Visa alla inlägg
  • Balehead

Försvaret, vad tycker du?

Allmän värnplikt för alla, män som kvinnor. Sedan kanske inte alla ska tas ut till stridande förband, eftersom det finns många sätt att hjälpa till att försvara landet. Jag tror att nationen skulle vinna på att alla tvingas ta ställning till vad de skulle göra i händelse av krig. Lite utbilding i överlevnad, basic sjukvård mm vore inte heller dumt.

• Balehead

Bra inlägg av Grenadjären. Och om jag är rätt informerad så är väl ett av försvarets problem just nu att det är på tok för många hövdingar på i stort sett inga indianer?

Sen är jag gammalmodig nog att tycka att lumpen faktiskt förvandlade många pojkar till män... Jag är tacksam över många av de färdigheter som min man har med sig från försvaret - allt ifrån sängbäddning till fjällvana.

• Balehead

När gamlingar förirrar sig ut i skogen, eller när skogsbrand eller översvämningar hotar så brukar de flesta vara väldigt glada över att hemvärnet finns att kalla in. Vad många inte tänker på är, precis som Grenadjären skriver, att det kräver rätt mycket att bygga upp en organisation som är beredd att rycka in och hjälpa allmänheten med några timmars varsel. Det vi som samhälle behöver försvaras mot behöver inte alla gånger vara en fientlig yttre angripare.

Svar på tråden Försvaret, vad tycker du?