Inlägg från: Hoppentoss |Visa alla inlägg
  • Hoppentoss

Hur är lagen med underåriga som spelar Lan på betalbutiker?

Hej!

Min son är 14 år och brevid deras skola har det öppnat en Lan och spelbutik.

Sonen smiter dit på raster och efterskolan och spelar.

Min fråga är vad säger lagen om Lan i betalbutiker.

Finns det en åldersgräns?

Jag har på känn att detta kan blir ett problem.

Hur får man reda på regler om just detta?

Tossan

• Svar på tråden Hur är lagen med underåriga som spelar Lan på betalbutiker?
  • Hoppentoss

Skall göra det. Det finns småbarn som är där och spelar på skoltid.

SilverEmma skrev 2009-01-20 18:50:49 följande:
    Gå till butiken & prata med dom, det är deras ansvar att minderåriga inte spelar betalspel. Är dom minsta rädda om tillståndet så börjar dom hålla koll på vilka som spelar...
    [/citat]

Det trodde jag med. Hur kollar man upp det?
    Jag vart osäker då det är dataspel som man betalar för.
    SaramedM skrev 2009-01-20 18:47:26 följande:
    [citat]
    18
  • Hoppentoss

Hej tack för era svar.
    Ja det är LANbutik som jag menar.

Det är att han har tidigare haft stora problem med spelande och kan ej sluta i tid.

Sedan är det en del undommar som skolkar.
    Min son skolkade en gång. Det var då jag skrev in denna fråga för att vara förberedd på problemen som kunnde komma.

Min son har sköt sig så det har funkat

Jag är däremot forsatt nyfiken. Det är många killar i skolan som skolkar och är där.

Dom glömmer tid och rum.

Han som har buriken borde porta barnen på skoltid och välkomna dem efter skoltid så skulle det inte vara problem.

Bubblan2 skrev 2009-02-28 23:59:11 följande:
    Vad menar du med "Lan och spelbutik" och "Lan i betalbutiker"?LAN är en förkortning för de engelska orden för lokalt nätverk vilket innebär att man har ett antal datorer kopplade så de kan "prata" med varandra, mycket enkelt beskrivet. Att LANa är även ett uttryck för när personer träffas, kopplar ihop sina datorer och spelar med/mot varandra eller helt enkelt bara "umgås" genom datorerna. Ett mycket bra exempel är världens största LAN, DreamHack, i Jönköping.Mest troligt är det som inlägget här ovan skriver, ett internetcafé där de kan betala för att använda datorerna.Det finns nog ingen lag som begränsar just "spelandet" på datorer på ett internetcafé, så som det finns för enarmadebanditer och liknande spelautomater.Det du troligen skulle kunna luta sig emot är att man inte får sälja varor och tjänster till barn och ungdom om de inte har föräldrarnas medgivande. Kommer tyvärr inte ihåg var åldersgränsen går.Det blir lite lösare efter en viss ålder och om summan inte är för stor. Är det därtill deras egna pengar är det också lite mer generöst enligt lagen.Får jag fråga varför du anser att det är ett problem?Blir det för dyrt eller är det själva spelandet du oroar dig över?
Svar på tråden Hur är lagen med underåriga som spelar Lan på betalbutiker?