• TeeTee

Skidsele

Skall åka till fjällen nästa vecka. Det blir första gången med min 2-åring, och jag hoppas att han skall få åka lite skidor. Någon som vet om det brukar gå att hyra skidsele där man hyr skidor?

• Svar på tråden Skidsele
  • resemamman

Hej! Vad menar du med skidsele? Till barnet? Eller till dig att dra barnet i pulka efter dig?

Barnpulkor brukar gå att hyra på många anläggningar.

Sele till barnet (med "koppel") verkar bli mer och mer vanligt. Men farligt!! och inte särskilt bra. Åk med barnet mellan benen istället. Eller sätt en stav framför dig som barnet får hålla i.

• resemamman

Det har hänt en del olyckor när man använt sele. Jag anser att de ger en slags falsk säkerhet, vill du att barnet ska lära sig så börja med att det får åka mellan dina ben i början. Efter ett tag kan man kanske åka bredvid varandra med en stav. Om du inte åker själv och aldrig har provat skulle jag föreslå att ni går skidskola båda två så att ni kan åka tillsammans senare.

Linorna bakom barnet är svåra att se för andra åkare som kan komma dundrande in i dem. För att inte tala om alla föräldrar som inte orkar koppla bort sele/linor när barnet ska åka lift. Tänk dig scenariot linor fästa i barnet intrasslade i liften...

Sele kan möjligen användas om man måste transportera sig mellan olika skidområden och barnet inte klarar att åka själv. Men inte som ett sätt att lära sig åka skidor!

• TeeTee

Kan man gå skidskola med en 2-åring? brukar det inte vara 3-årsgräns?

• ninmid

Går säkert att hyra på vissa ställen, men nog lättast att du ringer dit just ni ska o kollar.

Min dotter på 3,5 gick i skidskola där förra veckan och då var det en liten tjej med i gruppen. Hon kan inte vart mer än två år så det varierar nog också. Samma där, lättast att du ringer dit du ska o kollar. Är ju inte högsäsong nu så hon kan säkert få gå. Annars kan man ju ta privatlektioner.
    Bilder från mini rodinis höstkollektion 2009! petitfashion.se/
  • resemamman

jag skulle inte sätta en tvååring i skidskola. 3 år tycker jag är gränsfall. De är inte motoriskt redo för skidåkning på det sättet. Bäst är att börja skidskola vid 4-5år, tycker jag. Innan dess är det mest snölek, och det kan man utmärkt göra med föräldrarna!

• ninmid

Fast i gruppen som min dotter gick åkte dom skidor, alltså ingen snölek. Där var dom 2-3 år. Alla barnen hade jättekul. 

Klart att ingen blev ett skidproffs eftersom dom är så små, men tycker det är ett bra sätt att indroducera dom till skidåkning. Det är ju inte så att dom bara släpper dom i backen ; )
    Åkte helt själv när jag var tre år, så det är ju olika.
    Perfekt med skidskola om man vill hinna åka lite själv också, lite som en barnklubb.
    resemamman skrev 2009-01-20 10:47:48 följande:
    jag skulle inte sätta en tvååring i skidskola. 3 år tycker jag är gränsfall. De är inte motoriskt redo för skidåkning på det sättet. Bäst är att börja skidskola vid 4-5år, tycker jag. Innan dess är det mest snölek, och det kan man utmärkt göra med föräldrarna!
    Bilder från mini rodinis höstkollektion 2009! petitfashion.se/
  • Alexa12

VI köpte en skidsele på stadium för 150kr. Annars kostar det att hyra ca 30kr per dag om de nu har en, så det kanske lönar sig att köpa en. Vi tycker det fungerar bra att åka med den på barnbacke, har ej prövat på de stora.

• helleik

Hej,  Jag är född och uppvuxen i Telemark, - skidåkningens vagga i Norge. Jag har alltid varit naturintresserad och har önskat att dela detta interesse med mina barn. När den yngsta, var tillräckligt gammal fick jag en idé! Jag hade tidigare använt skidsele med min hund och hade utrustningen kvar. Jag kom på idéen: Vad händer om hunden och jag byter roller? Jag gick från tanke till handling. Och det fungerade ? perfekt! Nu blev skidåkning något hela familjen hade glädje av! Och vi gick långt, mer än 20 km! Thora fick massor av skidträning, balansträning, frisk luft och hon kunde åka långt. Det hade inte varit möjligt utan skidsele! Jeg har nu startat produktion av skidselen, du kan se den på http://123ski.no/?lang=sv
    I nedförsbackar är repet ansluten till baksidan av barnet så att du fungerar som en broms.
    I alpin skidåkning, är det också möjligt at använda två rep så att man kan träna slalomåkning.
    Mvh
    Helleik Rabbe

Svar på tråden Skidsele