• KSB

Duktus, fler som gjort operation?!Orolig!

Hej!
    Har en liten Melvin som föddes 23+6 och har nu blivit så stor så han skulle varit i vecka 29+1 och nu har det visat sig att duktus åter öppnat sig och att man måste ta till operation till hjälp?! För mig innebär detta att jag kommer förlora honom, vet inte varför jag tror det. Är det någon som gjort sådana operationer och allt har gått bra, att de inte fått andra sjukdomar och så? Läkarna säger ju att man oftast inte får något annat eller så?
    Ni kanske kan berätta om era erfarenheter både bra och dåliga?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Duktus, fler som gjort operation?!Orolig!
  • lugna gatan

Hej! För vår Pricilla (född v 29+3) så hjälpte inte läkemedlet att stänga ductusen. Det man sade till oss var att så länge hjärtat orkar med och inte påverkas så mycket, då väntar man med op, kanske kan man leva med det hela livet.

Men i v.32 fick hon en hjärtsäcksinflammation som gjorde att hon fick akut hjärtsvikt, vänster kammare hade lagt av och höger försökte att trycka ut blodet i blodomloppet vilket ductusen hindrade. Då beslöt man sig för att operera.
    Hon hade ett väldigt svagt hjärta, operationen var väl inte så svår i sig, men det var riskfyllt just för henne - efter två veckor var hon helt återställd!
    Hon klarade det trots en elak luftrörsinfluensa, så är din lille frisk för övrigt så borde allt gå jättebra. Men det är ju olika för varje litet barn hur de reagerar.

Nu är hon 7½ mån (5 korr) och ärret syns knappt längre!!!

För oss föräldrar var det en jättejobbig tid, så jag förstår hur det känns. Det kändes som att gå runt i en konservburk där allt bara ekade. Men det blev bra tillslut.

• MsBeauty

Min son föddes i v. 24+2 och opererades för ductus när han var en vecka gammal. Det gick jättebra, läkaren gick igenom operationen innan och förklarade att det är ett enkelt ingrepp som han gjort massa gånger och att det aldrig gått fel (när han gjort det). Den kan inte heller öppna sig efter de stängt den. Operationen tog väl ca 20 minuter. Han syresatte sig lite sämre efter operationen och så fick han ju morfin m.m. men det var väntat. Allt gick i alla fall bra, det kom inga komplikationer varken under operationen eller efter.

• MsBeauty

Just det, han har ett stort ärr över halva ryggen nästan, vet inte varför det blivit så stort. Men förhoppingsvis tycker han bara att det är tufft när han blir större.

• Proletariatet

Jag kan bara instämma i det MsBeauty skrev, fast vår dotters operation tog lite längre tid. Tog tnärmare vå timmar innan kirurgerna slutligen kom och berättade att allt gått bra.
    Hon var två veckor gammal när hon gjorde operationen (född v.24+1) och vägde runt 650 (kommer inte ihåg exakt, finns att läsa i mina gamla blogginlägg).
    Hennes ärr är också stort, och det växer ju mer i takt med att hon gör det, men läkaren sa att hon skulle bli snygg i bikini ändå
    Hoppas allt går bra med lillgrabbens operation, till oss sa också läkarna att det var en "rutin" op, även om det känns jobbigt iom att det är i närheten av hjärtat och att de är så små.

• MsBeauty

allt i allt tog det också ca 2 timmar här, men det var transporten som tog tid sa de. operationen gick jätte snabbt på sonen i alla fall =)

• Proletariatet
    MsBeauty skrev 2009-01-17 01:38:15 följande:
    allt i allt tog det också ca 2 timmar här, men det var transporten som tog tid sa de. operationen gick jätte snabbt på sonen i alla fall =)
    Fast de hade ett op-rum på avdelningen så hon transporterades bara några meter.
  • MsBeauty

Botebotrollen skrev 2009-01-17 11:14:42 följande:

Fast de hade ett op-rum på avdelningen så hon transporterades bara några meter.
    jaha... ja hos sonen var det i en helt annan byggnad. men de kanske gör på nåt annat sätt nu, jag vet inte faktiskt
  • Proletariatet

TS: Har de sagt när operationen ska bli av? Jag kommer ihåg exakt hur nervöst det var, men berätta gärna vilken dag så kommer vi tänka lite extra på er då!

• lugna gatan

Pricilla opererades på östra i göteborg, normalt brukar de utföra op på neonatalavd. op.rum, men på henne var man på barnsjukhusets operation och hon fick ligga på barnIVA i två dygn.

På östra använder de sig av en "ny" teknik för att barnen inte skall få bestående ärr. De sätter en tejp (vanlig vit kirurgisk papperstejp) rakt längs med ärret över stripsen. Den byts endast om den blir för smutsig el lossnar. Pricillas byttes när stripsen skule av, sen hade hon den nya i 7 veckor.
    Fråga om detta!
    För nu kan man knappt se ärret, men där dränet satt tejpade vi inte och där har hon ett runt rött ärr som en femtioöring ungefär, medans det långa ca 12cm ärret knappt syns.

Svar på tråden Duktus, fler som gjort operation?!Orolig!