• LindaLampa

Vilken kaffebryggare är bäst??

Jag ska köpa en ny kaffebryggare, men jag är såå confused på vilken jag ska köpa.. Jag vill ha en snygg bryggare och ett riktigt gott kaffe. Inte för meckig kaffebryggare. Funderade på Moccamaster (har aldrig druckit kaffet, men det sägs ju att det ska vara mkt gott), men tycker att bryggaren är rätt ful..
    Finns det någon lika bra men snyggare bryggare?
    Myyyycket tacksam för tips från alla kaffedrickare där ute!

• Svar på tråden Vilken kaffebryggare är bäst??
  • LindaLampa

Vad kul att du just har varit o köpt en, jag kollade in den med glaskanna idag (på Coop), de hade inte den med termos.
    Lite dumt det där att man behöver brygga minst en halv kanna för att det ska bli gott, jag undrar hur det kommer sig, och om det också gäller för den med glaskanna, vet du det? För på morgonen vill jag bara brygga nån enstaka kopp till mig själv, inte en halv kanna. Då försvinner ju kaffet ur kaffeburken hastigt..

Känner igen det där med att man tappar räkningen efter en sisådär 5 skopor

sagvil skrev 2009-01-12 18:12:02 följande:
    Jag har preciiis varit och köpt den termosbryggaren ni pratar om här ovan.  Gott kaffe blev det och de sa i affären att termosen håller värmen... Det återstår att se...Lite meckigt var det med locket dock, jag fick hjälpa min sambo att hälla, =) men han lär sig väl han oxå. Man bör brygga minst halv kanna för att det ska smaka godast och hålla sig varmt. Men som sagt så köpte jag den för typ 1 timme sen så jag har inte hunnit pröva det själv men det står i handbokenDet finns en indikator som visar när man haft i tillräckligt med kaffepulver, vilket passar mig perfekt. Jag kan tappa räkningen på väg till 5 om det vill sig....Tror bara det fanns i en färg..svart/rostfri med lite röda detaljer.
  • Trisse78

Jag brygger ofta bara några koppar kaffe och det blir iallafall gott

• Skakis

Vi har Perculator och det blir himmelst gott kaffe i den. 4 koppaqr eller 10 spelar ingen roll, lika gott ändå. Jag tycker inte alls att det är meckigt att hålla på med, det enda man behöver tänka på att det är att dom billigaste varianterna har så stora hål i silen och då blir det sump i kaffet *urk* Köp en riktig för en 500-hundring sen har du en kaffekokare som håller hur länge som helst.

• sagvil
    Svar på #31
    Jag köpte den i en teknikaffär, där fanns båda. En halv kanna är 5 koppar, eftersom vi är två personer som dricker kaffe på morgonen så blir det inte så mycket svinn på det för oss. Hur det är i glaskannan vet jag inte men jag har hört att det inte blir gott om man gör mindre än 3 koppar i allmänhet. Men jag vet inte. har nog inte funderat över det... Där behöver man ju inte heller bekymra sig över att det ska hålla värmen, det gör det ju så länge plattan är på.
    Det som var bra med de här två bryggarna (termos o glaskanna) är att de har rätt temperatur när de brygger. 93C när det brygger och 85C ner i kannan.
    Jag är ingen expert...jag bara återger vad de sa i affären igår....=)   
    Värt att veta är oxå att de flesta (kolla det innan du köper bara) har 30 dagars öppet köp, det innebär att man kan prova bryggaren i 29 dagar och sen lämna tillbaka den om man inte är nöjd! Det är bra!!!
    ♥ Två prinsessor ♥
  • sagvil
    Svar på #36
    Det trodde jag oxå men jag fick lämna tillbaka den jag köpte först som var asdålig.... Den hade jag ju använt men det gick bra. När jag sen köpte den här nya, i en annan affär, så frågade jag innan hur det funkade och i den affären gick det oxå bra att pröva och byta....MEN, det kan vara variera mellan affärerna så man bör ju fråga innan.
    ♥ Två prinsessor ♥
  • Blondie 80

Ja, för det är ju svårt för affären att sälja en använd vara.Reklamera kan man ju alltid. men öppet köp på använd vara ska man nog fråga en extra gång om.

• LindaLampa

Hej igen
    Känner du eller din man till bryggaren Philips café gourmet? Den är rätt snygg tycker jag, och har den funktionen att den kokar upp vattnet innan den släpper den igenom kaffefiltret. Jag kan inte hitta någon recension om den dock, vet inte om den är ny på marknaden kanske.

Trisse78 skrev 2009-01-12 18:03:00 följande:
    LindaLampa skrev 2009-01-12 14:01:29 följande:
    Har pratat med min man nu. Han säger att de effektmässigt fungerar lika bra. Däremot stänger den med termosen av sig när när vattnet är slut och man måste vrida locket rätt annars så går värmen ur. Han är osäker på om den med termosen finns i alla färger, men det märker du ju Den med glaskanna har en inbyggd timer och stänger av sig efter 2 timmar, det är bra om man skulle glömma bort att den är på tycker jag.Hoppas du hittar en kaffebryggare som du vill ha och blir nöjd med. Du får gärna kontakta oss igen för fler frågor.
  • Trisse78

LindaLampa skrev 2009-01-13 13:20:54 följande:

Hej igen Känner du eller din man till bryggaren Philips café gourmet? Den är rätt snygg tycker jag, och har den funktionen att den kokar upp vattnet innan den släpper den igenom kaffefiltret. Jag kan inte hitta någon recension om den dock, vet inte om den är ny på marknaden kanske.
    Den är okej, men tar ganska lång tid på sig att brygga. Min svåger hade den för ett par år sedan, en nackdel som jag tyckte var att den inte rymmer så mycket, så man får brygga många gånger om man är några stycken som gillar kaffe.
  • LindaLampa

Måste bara säga att det blev en Moccamaster till slut
    Och den är inte så ful ändå, lite retro fulsnygg sådär. Och sicket gott kaffe! Det var sambon som la in vetot och då blev det en Moccamaster.
    Tack för alla tips

• halloj77

Bra val, du kommer att vara nöjd länge!

• Blondie 80

Säger också bra val! Den är nog rätt klassisk i utseendet tack vare "fulsnyggheten"

• Liten skrutt

LindaLampa skrev 2009-01-13 13:20:54 följande:

Hej igen Känner du eller din man till bryggaren Philips café gourmet? Den är rätt snygg tycker jag, och har den funktionen att den kokar upp vattnet innan den släpper den igenom kaffefiltret. Jag kan inte hitta någon recension om den dock, vet inte om den är ny på marknaden kanske.
    Vi har en sådan. Den gör jättegott kaffe som dessutom är riktigt varmt och inte sådär ljumet som vissa andra bryggare gör. Dessutom är den ju snygg att ha på köksbänken också
  • fialottan

Skulle någon kunna rekommendera mig en bra kaffepress? Gärna en som inte kostar alltför mycket, några hundralappar är väl prisklassen som jag hade tänkt mig. Är IKEAs kaffepress bra? Såg att den kostar 79:-

Svar på tråden Vilken kaffebryggare är bäst??