• Anonym (Undrar)

Pengar till operation - Medical Finance?

Hejsan!

Har funderat på att ta ett lån för att göra en viktoperation, ca 115 000 kr, mycket pengar.
    Någon här som lånat pengar från t ex Medical Finance för att göra någon som helst operation? Är räntan hög om man skulle jämföra med ett "vanligt" banklån?

• Svar på tråden Pengar till operation - Medical Finance?
  • Anonym (Undrar)
    Bebbe2006 skrev 2009-01-07 23:15:58 följande:
    Banklån är definitivt bättre, men att låna till något man aldrig kan realisera, skulle jag inte göra.Tänk dig för hundra gånger.
    Hur menar du där egentligen?
  • Anonym

Ta ett vanligt lån. Med-Fin..tar massa räntor bara. En vän till mig som jobbar på bank tog lån via bank och skrattade åt mig då jag frågade varför h?n inte tog lån via medical.. dyrt, som attan sa h?n.

• Anonym

Sätt dig ner och jämför räntorna mellan vanligt banklån och lån från andra låneinstitut, på banken kan du få en ränta på 5-7% och Medical Finance verkar ligga på 5-15%, fast det är nog ytterst få som får 5% de flesta lär hamna på 15% eller däromkring. Sedan tillkommer kanske andra avgifter i form av aviavgift osv och i så fall kan räntan lika gärna ligga på 15-20%.

Så ett banklån är nog att föredra i ditt fall.

Har du inte varit i kontakt med landstinget angående din viktoperation, om de anser dig vara berättigad till en operation så betalar de den åt dig även om det innebär att du får vänta några år pga långa köer.

Sedan ska du ha i åtanke att efter du gått ner så mycket i vikt så kommer du med stor sannolikhet tvingas genomgå bukplastik och tex bröstlyft m.m. då du lär få en hel del överskottshud. Hur har du tänkt finansiera den delen, det lär också kosta 50-150 000 kr.

• Anonym

spara under en tid istället , gör något åt vikten under tiden och sedan operara dig . då har du en insats , du kanske inte behöver operera så mycket ( om du går ner lite själv först ) och du behöver inte låna hela summan , då blir månadskostnaden mycket mindre. är du med i något fackförbund ? då kan man låna förmånligt på banken med mindre ränta upp till 100 000 kr

• Bebbe2006

Anonym (Undrar) skrev 2009-01-08 02:37:52 följande:

Hur menar du där egentligen?
    Om du tar lån och köper en bil eller ett hus, t ex, så kan du ju sälja det om det skulle krisa. Dvs du har egentligen fortfarande pengar kvar fast i form av en bil eller ett hus. Sedan förändras ju värdet på saker och ting så summan är inte densamma, men antaglige är bilen eller huset fortfarande värt något.

Om du tar ett lån för att operera dig så har du redan förbrukat pengarna. Om det skulle krisa ekonomiskt så kan du ju inte sälja din operation.
  • Felicia6

Har du kollat upp möjligheterna att få operationen via landstinget? Om du har en övervikt på 40kg så borde du vara över bmi40 och då få den gratis.
    Jag gjorde en gastric bypass och fick den genom landstinget

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Bebbe2006

Anonym skrev 2009-01-08 08:35:59 följande:

Sätt dig ner och jämför räntorna mellan vanligt banklån och lån från andra låneinstitut, på banken kan du få en ränta på 5-7% och Medical Finance verkar ligga på 5-15%, fast det är nog ytterst få som får 5% de flesta lär hamna på 15% eller däromkring. Sedan tillkommer kanske andra avgifter i form av aviavgift osv och i så fall kan räntan lika gärna ligga på 15-20%.Så ett banklån är nog att föredra i ditt fall.Har du inte varit i kontakt med landstinget angående din viktoperation, om de anser dig vara berättigad till en operation så betalar de den åt dig även om det innebär att du får vänta några år pga långa köer.Sedan ska du ha i åtanke att efter du gått ner så mycket i vikt så kommer du med stor sannolikhet tvingas genomgå bukplastik och tex bröstlyft m.m. då du lär få en hel del överskottshud. Hur har du tänkt finansiera den delen, det lär också kosta 50-150 000 kr.
    Det var just det där med överskottshud jag också tänkte på. Bättre att gå ned dedär kilona i vikt genom att äta mindre = antagligen få pengar över att spara till den överskottsoperationen.
  • Anonym

låna INTE hos MF.... låna på en vanlig bank.

• Anonym (125)

Bebbe2006 skrev 2009-01-10 11:58:24 följande:

Anonym skrev 2009-01-08 08:35:59 följande:
    Det var just det där med överskottshud jag också tänkte på. Bättre att gå ned dedär kilona i vikt genom att äta mindre = antagligen få pengar över att spara till den överskottsoperationen.
    Har man ett matberoende så är det inte så lätt. Jag har själv 50 kilos övervikt och med över 10 år av bantning och så stora viktras och viktuppgångar (själv går jag fram och tillbaka mellan ca 85-125 kg) så förstör man kroppen. Det finns dom som kan gå ner och hålla det men har man ett kraftigt matmissbruk kan op vara den enda lösningen
  • pussgurkan86

har man en stadig inkomst så bör man ta ett lån hos banken. dom har billigare räntor än mf.

Svar på tråden Pengar till operation - Medical Finance?