entjej skrev 2009-01-08 15:37:30 följande:
mamarazzi skrev 2009-01-08 14:44:22 följande:
Jag har hört att Falun ger 75 mg trombyl till alla sina patienter under ruvningen. De jag läst om från andra ställen har också blivit ordinerade 75 mg trombyl. Om du säger att en del blivit ordinerade 2 trombyl så är det väl så men det är inget jag känner till. Jag har dock för mig att jag läste en medicinsk utredning och där anses allmänt att 100 mg är den övre gränsen för gravida. Jag antar att de läkare som skriver ut 150 mg har skäl för det. Personligen skulle jag aldrig ta mer än 100 mg på eget bevåg! Då skulle jag kräva utredning innan. Är jag en person som behöver det eller inte? Behöver man det inte kanske man annars kan risker att det börjar blöda från livmodern pga för hög dos acetylsalisylsyra. Det var vad min IVF-läkara sa i varje fall.
Tråden jag hänger i lider vi av upprepade missfall och de flesta har inte gjort IVF. Anledningen till att många av oss måste självmedicinera är att det är få läkare i Sverige som bryr sig om upprepade missfall. De "tror" helt enkelt inte på det och är inte alls lika långt gångna som man är i andra länder när det gäller forskning. De läkare i Sverige som har forskat inom ämnet talar varmt för blodförtunnande medel så som acetylsalisylsyra.
Men visst förstår jag dina argument för att inte ta för mycket också. Men när man sitter med säg 5 mf i bagaget och har tidigare testat en lägre dos av trombyl/barn albyl så är man rätt villig att testa vad som helst.