• Love 4 ever

Albyl Minor

Jag blev rekomenderad av en vän att prova Albyl Minor då vi haft 3 missfall och läkaren vägrar skriva ut Tronbyl. Som jag fattat det innehålla båda sorter samma verksamna ämne.

Men man ska inte ta en hel tablett Albyl minor utan 1/4 är det alltså att man delar 1 tablett i 4 delar då och tar en av bitarna?

När ska man i såfall börja? Jag väntar på BIM nu så har nyligen haft äl.

Är 2oo9 vårt år??
  • Svar på tråden Albyl Minor
  • Spirit

En del av oss som självmedicinerar tar 1/2 tablett, vilket motsvarar lite mindre än 2 trombyl.

För att få typ 1 trombyl ska du ta 1/3 albyl.

Jag börjar vid äl.

• Love 4 ever

1/2 eller 1/3  tablett,men hur mkt vet man det är då? kan ju inte ta en hel precis

Är 2oo9 vårt år??
  • entjej

Love 4 ever skrev 2009-01-08 00:06:11 följande:

1/2 eller 1/3  tablett,men hur mkt vet man det är då? kan ju inte ta en hel precis
    Trombylen som delas ut av en del läkare är på 75 mg acetylsalicylsyra. Albyl minor är på 250 mg. 1/4 av 250 mg blir därför 62,5 mg. 1/3 av 250 mg blir 83 mg. Med andra ord blir det lite mindre eller lite mer än en trombyl. Valet blir ens eget hur man väger risk mot nytta. Jag skulle aldrig välja 1/2 tablett utan läkarordination. En halv tablett blir ju 125 mg. Mycket mer än en trombyl och dessutom mer än den övre gränsen för gravida som jag TROR är på 100 mg. Det finns risk med att få i sig för mycket acetylsalisylsyra. Som min läkare sa så kan man då börja blöda pga det. Effekten man vill åt är ju att blodet ska bli mer lättflytande så att inga små blodproppar bildas. Det är känt att en del som får missfall beror på små mikroblodproppar i moderkakan. Men om det blir för lättflytande så börjar man alltså blöda lättare och det är som du förstår inte bra.
  • Lilla frun

Hur länge ska man fortsätta med albylen?

• mamarazzi

entjej skrev 2009-01-08 10:07:54 följande:

Love 4 ever skrev 2009-01-08 00:06:11 följande:
    Trombylen som delas ut av en del läkare är på 75 mg acetylsalicylsyra. Albyl minor är på 250 mg. 1/4 av 250 mg blir därför 62,5 mg. 1/3 av 250 mg blir 83 mg. Med andra ord blir det lite mindre eller lite mer än en trombyl. Valet blir ens eget hur man väger risk mot nytta. Jag skulle aldrig välja 1/2 tablett utan läkarordination. En halv tablett blir ju 125 mg. Mycket mer än en trombyl och dessutom mer än den övre gränsen för gravida som jag TROR är på 100 mg. Det finns risk med att få i sig för mycket acetylsalisylsyra. Som min läkare sa så kan man då börja blöda pga det. Effekten man vill åt är ju att blodet ska bli mer lättflytande så att inga små blodproppar bildas. Det är känt att en del som får missfall beror på små mikroblodproppar i moderkakan. Men om det blir för lättflytande så börjar man alltså blöda lättare och det är som du förstår inte bra.
    Men flera har blivit ordinerade 2 trombyl av läkare dvs. 150 mg.
  • mamarazzi

Lilla frun skrev 2009-01-08 10:54:11 följande:

Hur länge ska man fortsätta med albylen?
    Även detta (som med allt annat) är det delade meningar. Vissa läkare säger till vecka 12 andra till vecka 24 andra hela graviditeten. och sen är det ju vissa läkare som säger INTE ALLS.

Jag självmedicinerar med albyl minor och tänker ta till vecka 12.
  • entjej

mamarazzi skrev 2009-01-08 14:44:22 följande:

entjej skrev 2009-01-08 10:07:54 följande:
    Men flera har blivit ordinerade 2 trombyl av läkare dvs. 150 mg.
    Jag har hört att Falun ger 75 mg trombyl till alla sina patienter under ruvningen. De jag läst om från andra ställen har också blivit ordinerade 75 mg trombyl. Om du säger att en del blivit ordinerade 2 trombyl så är det väl så men det är inget jag känner till. Jag har dock för mig att jag läste en medicinsk utredning och där anses allmänt att 100 mg är den övre gränsen för gravida. Jag antar att de läkare som skriver ut 150 mg har skäl för det. Personligen skulle jag aldrig ta mer än 100 mg på eget bevåg! Då skulle jag kräva utredning innan. Är jag en person som behöver det eller inte? Behöver man det inte kanske man annars kan risker att det börjar blöda från livmodern pga för hög dos acetylsalisylsyra. Det var vad min IVF-läkara sa i varje fall.
  • mamarazzi

entjej skrev 2009-01-08 15:37:30 följande:

mamarazzi skrev 2009-01-08 14:44:22 följande:
    Jag har hört att Falun ger 75 mg trombyl till alla sina patienter under ruvningen. De jag läst om från andra ställen har också blivit ordinerade 75 mg trombyl. Om du säger att en del blivit ordinerade 2 trombyl så är det väl så men det är inget jag känner till. Jag har dock för mig att jag läste en medicinsk utredning och där anses allmänt att 100 mg är den övre gränsen för gravida. Jag antar att de läkare som skriver ut 150 mg har skäl för det. Personligen skulle jag aldrig ta mer än 100 mg på eget bevåg! Då skulle jag kräva utredning innan. Är jag en person som behöver det eller inte? Behöver man det inte kanske man annars kan risker att det börjar blöda från livmodern pga för hög dos acetylsalisylsyra. Det var vad min IVF-läkara sa i varje fall.
    Tråden jag hänger i lider vi av upprepade missfall och de flesta har inte gjort IVF. Anledningen till att många av oss måste självmedicinera är att det är få läkare i Sverige som bryr sig om upprepade missfall. De "tror" helt enkelt inte på det och är inte alls lika långt gångna som man är i andra länder när det gäller forskning. De läkare i Sverige som har forskat inom ämnet talar varmt för blodförtunnande medel så som acetylsalisylsyra.

Men visst förstår jag dina argument för att inte ta för mycket också. Men när man sitter med säg 5 mf i bagaget och har tidigare testat en lägre dos av trombyl/barn albyl så är man rätt villig att testa vad som helst.
  • entjej

mamarazzi skrev 2009-01-08 16:05:36 följande:

entjej skrev 2009-01-08 15:37:30 följande:
    Tråden jag hänger i lider vi av upprepade missfall och de flesta har inte gjort IVF. Anledningen till att många av oss måste självmedicinera är att det är få läkare i Sverige som bryr sig om upprepade missfall. De "tror" helt enkelt inte på det och är inte alls lika långt gångna som man är i andra länder när det gäller forskning. De läkare i Sverige som har forskat inom ämnet talar varmt för blodförtunnande medel så som acetylsalisylsyra.Men visst förstår jag dina argument för att inte ta för mycket också. Men när man sitter med säg 5 mf i bagaget och har tidigare testat en lägre dos av trombyl/barn albyl så är man rätt villig att testa vad som helst.
    Av det lilla jag läst här på familjeliv så håller jag med om att läkarna inte verkar så kunniga om "upprepade missfall". Det är dåligt. Man ska inte behöva självmedicinera om sådana saker. Förstår naturligtvis att det kan vara värt att pröva nya saker då man haft flera missfall. Jag svarade bara allmänt att jag inte skulle ta 150 mg i dos efter typ Ett missfall.
  • mamarazzi

entjej: DET håller jag verkligen med dig om!!! jag skulle inte ta albyl minos ALLS efter ETT missfall. Efter 2 skulle jag kunna tänka mig att rekommendera 75mg.

Svar på tråden Albyl Minor