Inlägg från: Drömtorpet |Visa alla inlägg
  • Drömtorpet

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:50:12 följande:

Och har man anlitat en mäklare så får man inte sälja utan att ge denne provision, eftersom man förbundit sig att låta mäklaren sköta affären.
    ja att anlitare gör att det både blir dyrt och du blir låst att inte kunna sälja till vem DU vill..
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:52:05 följande:

Okej, så det är bättre att ha 10 000 kr i fast avgift/mpn än 5000 kr/mån i fast avgift? Bättre att inte lägga nån kontantinsats alls även om det faktiskt får ner kostnaderna.Mysko ståndpunkt från någon som tidigare hävdat att det enda som betyder nått är låga månadskostnader och att det är idioti att fullbelåna ett hus.
    hur tänker du nu??

säg att ett lån hade kostat 7000kr i månaden+avgiften på låt säga 4000=12.000kr/mån

tar du inget lån slipper du ju den månatliga utgiften på 7000kr och lägenheten kostar dig bara 4.000kr/månad!!
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:53:20 följande:

Nej, vi övervägde om vi verkligen skulle sälja just nu, om vi kanske kunde få emr pengar efter sommaren, om det var värt att vänta eller inte. Det hade inte spelat nån roll hur högt budet hade varit, vi hade i alla fall övervägt det väldigt noga.
    funderar man inte på sånt INNAN man anlitar mäklare??
  • Drömtorpet

humle82 skrev 2009-01-08 22:56:33 följande:

det är det som gör skillnaden enligt mig.ingen kan ta ditt hus om du inte står i skuld till nån bank.
  • Drömtorpet
    Miss Daisy skrev 2009-01-08 23:10:05 följande:
    Jag vet inte vart du bor nånstans men här omkring finns det inga hus för 295 000, trots att det är lågkonjektur och allt. Det är ju stor skillnad på om man köper ett hus för fem miljoner och lägger en rejäl kontantinsats, då kan det ju handla om tusentals kronor i månaden.www.hemnet.se/objektlista/sokresultat
  • Drömtorpet
    Miss Daisy skrev 2009-01-09 00:44:54 följande:
    : - DJag skulle bli mer än förskräckt om nån fick föra sig att ringa på dörren och erbjöda sig köpa vårt hus med en portfölj fylld av pengar i ena handen (personen i fråga skulle nog behöva en portfölj eftersom jag tror det är lite svårt att gå runt med 4,5-5 miljoner i näven). Skulle nog till och med överväga att ringa polisen. : - D nej men alla vill inte ha så dyra hus heller..
    jag skulle inte vilja ha det om de så kastade det efter mig..
  • Drömtorpet

LDN skrev 2009-01-09 10:17:03 följande:

har inte läst vidare allt i hela diskussionenen, läste bara ikapp lite där jag slutade igår. såg att drömtorpet skrivit till virriga vera .--> inte ens för att få ner månadskostnaden och få mindre utgifter??löser man alla sina lån så klassas du som miljonär och får skatta därefter, så njä... man tjänar inte på att lösa ut alla sina lån, tvärtom. Man i princip rekomenderas att alltid ha lite lån på sitt hus för att slippa skatta som en miljonär.
    förmögenhetsskatten är borttagen
  • Drömtorpet

Tuttan af Goding skrev 2009-01-09 10:50:01 följande:

Winnertaco skrev 2009-01-09 10:45:22 följande:
    Eller kriminell :o Lite MC-klubb varning på att knacka dörr och be att få köpa ett hus kontant.
    hahaha...
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-09 11:48:06 följande:

kan tänka mig bankens min när man sen hystar in och ska försöka göra en kontantinsättning på 4-5 mille de har rapportplikt på allt över typ 20-30 iaf så fick vi besvara en massa konstiga frågor när vi satte in en större summa efter bankbyte (och alla fyra ungarna kring benen hade vi)var har ni fått pengarna från?Banken.Har ni kvitto på uttaget i det läget ville jag svara nåt riktigt olämpligt om var pengarna kom ifrånmen jag fick inte för gubben och host hade kanske inte vart helt lämpligt men nog undrar man över frågor när man kommer två vuxna och fyra barn för att göra en insättning så stor var den inte enskommer man då med portfölj full i pengar lär man nog räkna med ett förhör ...men en simpel bostadsrätt kan man få för nån krona i vissa delar i landet
    du har inte hört talas om överföring hör jag...
  • Drömtorpet

Reglementet skrev 2009-01-09 12:00:08 följande:

Inte heller jag skulle sälja huset till någon som ringde, varken om de ringde i telefon eller på dörren. Jag skulle definitivt anlita mäklare, det är mycket enklare så.
    enklare? varför skulle det vara enklare?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!