Inlägg från: Drömtorpet |Visa alla inlägg
  • Drömtorpet

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Polly S skrev 2009-01-08 22:03:54 följande:
    varför tjatar du på alla andra om vad man SKA göra då?har inte han förstått hur duktig du är på ekonomi?
    SKA göra jag har skrivit hur man KAN göra..hur du tolkar det är inte mitt problem...
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:03:57 följande:

Du kan bli uppmanad att sälja. Och du behöver inte få så många varningar, det beror helt och håller på styrelsen i föreningen.
    ja precis
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-08 22:04:22 följande:

men om du bor i bostadsrätt sitter du i princip som oss?om du inte betalar blir du av med bostadsrätten?fast skillnaden är väl att jag troligen får bra mye mer för mitt hus (som jag faktiskt skulle sälja långt innan banken började klaga)och då lätt kan lösa lånen
    pengar är inte allt för mig...finns andra värden i livet...
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-08 22:04:26 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:02:38 följande:
    Jo, slutar du att betala "hyran" till föreningen så kan jag garantera att du blir vräkt precis som i en hyresrätt.
    jo det klart men varför skulle man sluta betala hyran???
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:12:27 följande:

Ja, varför skulle man sluta betala ränta och amorteringar till banken? Antagligen av samma anledning som att man inte betalar hyran.
    betalar man en lägenhet kontant så har man ingen ränta eller amortering att betala,bara en avgift till föreningen!
    och den betalar man ju SJÄLVKLART!
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-08 22:15:13 följande:

nu skojar du va???fast nu hamnade vi på sidospårjag hävdar i vart fall att jag eller rättare vi är ägare till vårt hus.i lagens ögon, bankens och våraantar att du är ägare till din bostadsrätt?har man lån eller inte är oväsentligtman behöver inte ha lån för att bli av med saker eller tvingas sälja saker man äger om man hamnar i livskris, det handlar ju isåfall om att omprioritera för att levafast vi är rätt trygga i att inte behöva sälja på mkt lääänge och självfallet har vi räknat att vi fixar det även om nån blir långtidssjuk, arbetslös
    man hanmnar inte i kris om man har tänkt FÖRE!!
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:18:30 följande:

Och man kan även ha slängt in en stor kontantinsats och sedan väljer man att i princip inte amortera. Vem äger huset då? Ägen man halva då? Om man har halva värdet belånat?
    att slänga in en stor kontantinsats gör inte mycket på totala boendekostnaden...
  • Drömtorpet

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-08 22:26:53 följande:

Svar på #257Betalar DU avgiften till föreningen du bor i? Betalar du ens en del av den avgiften? Om man nu så SJÄLVKLART betalar DEN avgiften.
    det är den som äger lägenheten som betalar avgiften inte dens sambo...
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-08 22:28:11 följande:
    Svar på #259kriser går inte alltid att planera för eller emot.
    det får man ta med i beräkningen...precis som att man räknar på arbetsöshet,sjukdom,en inkomst mm..
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-08 22:28:17 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:37:01 följande:
    Du skulle inte vilja upplysa oss om hur man köper sitt boende på 3 timmar eller hittar en hyreslägenhet att flytta in i på 3timmar?
    ja hur svårt är det jag har redan 10st potetiella lägenheter som jag är intresserad av som passar min plånbok,men ringer mäklaren och säger att man vill ha den,eller ringer man ägaren direkt(slår på adressen på eniro)
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!