Inlägg från: Drömtorpet |Visa alla inlägg
  • Drömtorpet

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

alltså det är därför viktigt att tänka över sin ekonomi 14varv extra innan man tar beslut i en fråga..klarar man av att betala oavsett vad som händer??

• Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:40:41 följande:

Ja, det är så det KÄNNS för dig, men det är inte så rent juridiskt.
    winnertaco ta och läs på lite eller fråga din baktjänsteman eller varför inte läs villkoren för ditt lån....
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-07 21:39:53 följande:
    är det skillnad på att köpa bostadsrätt och hus? är det OK att låna till det ena men inte det andra?
    nej för min del är det inte ok att låna till nåt utav det...
    och ja,jag vet vad du tänker..men jag kan inte styra över en människa jag inte träffat..(sambon hade lån innan vi träffades,men det är snart slutbetalt,sedan ska vi köpa hus kontant)
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:41:38 följande:

Även om du har betalt bilen kontant kan kf ta den om du inte betalar din elräkning. Till exempel.
    jo,men därför är man noga med att betala alla räkningar.
  • Drömtorpet

Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:41:58 följande:

Vi kan ta som ett exempel.Min mormor köpte sig en lgh. Hon tog lån på banken. NÄR hon hade betalat tillbaka alla pengar var lgh hennes. Nu har hon sålt lgh och köpt en ny lgh för vinsten på lgh som var hennes efter att hon hade betalat tillbaka lånet. Lgh nr 2 är hennes egendom från början då hon gick i vinst och inte har skulder på varken lgh nr lgh nr2 eller nånting annat.
    word!!!!
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:43:10 följande:

Du, jag är påläst så att det räcker. Jag kan villkoren för mina lån, tack så mycket. Att huset är satt som säkerhet är ingen överaskning för mig, men det är fortfarande jag som äger huset (eller halva i alla fall). Det är nog du som borde läsa på lite.
    ja exakt huset är satt som säkerhet,betalar du inte lånet varje månad,tar de huset!!
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-07 21:47:11 följande:
    varför fortsätter man då betala ränta på ett lån (var det 200 000 kvar=) man inte behöver och lägger undan andra pengar till hus?DÄR har du ju en helt onödig utgift ni kan dra in på!lån är ju djävulens påfund har jag försått av dig!
    visst KAN vi slutbetala lånet vilken dag som helst,men vi väljer att ha en buffert/start till vårt nya hus istället..
  • Drömtorpet

Fröken Svår skrev 2009-01-07 21:47:11 följande:

Man äger ingenting om man inte betalat av sina skulder.
    exakt vad jag har sagt....men många här vägra tro på det..
  • Drömtorpet
    Miss Lau skrev 2009-01-07 21:47:52 följande:
    Som redan sagts, skilj på avtalet med banken och äganderätten!Kanske finns det låneavtal som reglerar att äganderätten till ett visst föremål inte övergår innan lånet är helt löst men för fastigheter fungerar det inte så. Äganderätten till en fastighet registreras hos inskrivningsmyndigheten så det är bara att ringa dit och höra vilka som står som ägare till husen runtomkring er.
    Lagfarten är äganderätten
    pantbrevet gör att banken kan ta huset om inte lånet sköts på rätt sätt..
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:48:57 följande:

Nej, de säljer huset. Och blir det en vinst så får jag den, inte banken, eftersom det är jag som äger huset.
    nej banken tar vinsten för lånet du hade men inte betalade!!
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!