Inlägg från: pumpkinpie |Visa alla inlägg
  • pumpkinpie

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Snart kan man äga lagenheter också, from 1 maj har jag för mig! Men än så länge finns det bara bostadsrätter.

• pumpkinpie

alltså lägenheter då menar jag förstås....

• pumpkinpie

Hmm, förstår den känslomässiga biten om ägande, jag skulle inte heller känna det som om jag ägde huset om jag hade lån, trots det är det ju jag som ägare. Vad gäller utmätning har det ingen betydelse, har du lån och skiter i att betala kan banken kräva sina pengar tillbaka, skiter du i att betala skatt kan fogden ta ditt hus, vare sig du har lån eller inte. Besittningskyddet är väl lika starkt i båda fallen kan jag tänka mig.

På ett sätt är det kanske bättre med bostadsrätt i så fall, som många tidigare har påpekat äger man inte lägenheten, man äger en andel i föreningens förmögehet. Får föreningen problem och banken tar huset har du ju i alla fall nyttjanderätt, hyrgäster kickar man inte ut hur som helst

• pumpkinpie
    Polly S skrev 2009-01-07 22:06:36 följande:
    fast ni äger ju inte besittningsrätten...
    ???

Jag är helt med på att man äger sitt hus även om man har lån, även om det kanske inte känns så. Vad jag försökte åskådliggöra, eftersom så många argumenterar att banken kan ta huset om man inte betalar, är att det inte spelar någon roll om man äger huset eller inte, man kan ändå bli av med det. Lite tillkrånglat kanske
  • pumpkinpie

Winnertaco skrev 2009-01-07 22:15:28 följande:

Jo, exakt så.Jag försöker säga att även om det KÄNNS som att man inte äger huset/bilen/poolen whatever så gör man det, rent juridiskt.Banken "tar" inte huset, de säljer det på exekutiv auktion med hjälp av kronofogden. Blir det pengar över av köpeskillingen efter att banken och kf fått sitt så får JAG de pengarna, eftesom JAG äger huset.
    I know, uttrycker mig lite slarvigt bara
  • pumpkinpie
    Polly S skrev 2009-01-07 22:20:13 följande:
    det kanske är du som är har svårt eftersom du inte har läst ekonomi på gymnasiet?
    Hehe, menar du företagsekonomin där man spelade det där affärspelet som hette Glasskiosken
  • pumpkinpie

Winnertaco skrev 2009-01-07 22:21:27 följande:

Så sant så. Och mina (mer eller mindre lyckade) ekonomistudier på högskolan har jag ju inte ens eftersom de ägs av csn. Jobbigt läge.
    Hmm, är det därför jag känner att jag inte tillgodogjort mig mina stackars ekonomipoäng, det klarnar alltså när man betalt av lånen, toppen
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!