Någon som har tips på bok om förslossningsrädsla?
Ngon som har tips på bok eller dylikt mot förslossningsrädsla?
Ngon som har tips på bok eller dylikt mot förslossningsrädsla?
Tyvärr har jag inget boktips men jag gick en profylaxkurs när jag var gravid och livrädd för förlossningen.
Ledaren för kursen hjälpte mig mycket med tankemönster och sånt...
Det slutade med att jag klarade mesta delen av förlossningen hemma, kom till BB lagom till krystvärkarna
Hej, det finns en bok som heter "Rädd att föda". Kan inte säga att den hjälpte mig direkt, men jag är extremt rädd, tyckte ändå att den var bra och intressant. Det finns också en bok av Berit Sjögren (har för mig att hon heter så, nåt med Sjö i alla fall), har glömt vad den heter men den finns på biblioteket.
Japp, "Förlossningsrädsla" av Berit Sjögren. Det finns också en bok som heter "Psykosocial obstretik" där Berit Sjögren medverkar. Båda finns på bibblan och är lite "akademiska" men innhåller också guldkorn för oss som är rädda.
"Rädd att föda - din väg att våga" är rätt ny och jag ser den i första hand som en hjälp till självhjälp. Att ställa diagnos på sig själv och få reda på hur man bäst går vidare. Jag som är/var väldigt rädd håller med om att den inte hjälpte mig så mycket - men jag vet andra som har fått ut väldigt mycket av den boken.
Det finns en bok som kom 2003 och heter "Att bli mamma" av Malin Bergström. Den handlar om allt möjligt i mammablivandet men tar också upp förlossningsrädsla. Hon som har skrivit den är psykolog och jag tycker att de olika delarna om förlossningsrädsla är otroligt bra. Den har faktiskt gett mig mycket hjälp - det handlar om varför man är rädd och hur man är rädd och jag är en sån person som behöver insikt för att kunna möta rädslan. Den boken finns också på bibblan.
Det är vad jag har i bokhyllan
Boken "Innan du föder" blev jag rekommenderad av min bm. Den ska lära ut hur man slappnar av osv så man får en så bra och lugn förlossning som möjligt.
Det finns en bok som heter "Att föda som en man" av Tove Karlsson. Den handlar inte bara om förlossningsrädsla men tar upp ämnet.
Gå in på uppsatser.se coh sök på förlossningsrädsla. Där finns några akademiska uppsatser på C-och D nivå. Annars kan jag rekommendera min gamla chefs bok: Förlossningsrädsla av Nicole Silverstolpe, chefsbarnmorska på Danderyds förlossning.
God läsning!
Hej
Jag är också skiträdd, jag har läst den där "rädd att föda" men den skulle jag inte rekommendera att börja med. Den kan du ta när du fått någon slags grundgenomgång hur en förlossning går till, annars är den rätt avskräckande.
De böcker jag tycker har varit minst skrämmande har faktiskt varit böcker som riktar sig till pappor! Mer fakta, mindre känsla och roligare!
"Pappor föder barn" hade berättelser som man kan hoppa över men faktadelarna mellan var skitbra och inte alls skrämmande.
Överhuvudtaget rekommenderar jag dig som är rädd att snacka mer med pappor än med mammor. För förlossningsberättelser är kvinnornas lumpensnack medan männen ser det mer utifrån. Det blir mindre "krigshistorier" och mer "först händer A, sen B och sen C".
Och undvik alla bilder i alla böcker!
Sen tycker jag att vanliga skönlitterära böcker hjälpt mig. Belinda Ohlson har skrivit nån, Ann Söderlund och Hanna ? skrev också en bra bok. Undvik dock Skugges som hade omvänd effekt för mig.
Är för övrigt fortfarande skitskraj fast det bara är en månad kvar, men böckerna jag tipsat om har hjälp mig framåt mot att våga. Sen tipsar jag såklart också om att gå i en auroragrupp (det gör jag också), där får man jättebra stöd.
Maila gärna om du vill ha fler tips!