• Kim Olsson

Mödravård utanför EU-land med temporary resident permit?

Hej!
    Jag letar och letar men hittar inga svar på mina hundra frågor. Jag bor i Sydafrika med min sydafrikanska pojkvän, vi väntar vårt första barn i juni. Planen är att barnet ska födas i Sverige och jag är även inskriven på mödravården här då jag är hemma över jul men om två veckor åker jag tillbaka till sydafrika. Har jag överhuvudtaget någon rätt till mödravård där? Vilken försäkring borde jag ha? Jag har bara tillfälligt uppehållstillstånd giltigt till 2011 så kan inte skaffa syadfrikanska ID-handlingar eller något sådant alls.

Någon som har erfarenhet av mödravård utanför EU som kan komma med tips eller svar?

• Svar på tråden Mödravård utanför EU-land med temporary resident permit?
  • Kim Olsson
    Svar på #1
    Tack för ditt svar!

Jag bli i Sydafrika från mitten på januari då jag är i vecka 18. Tanken är sen att flyga hem ungefär så sent som möjligt, runt vecka 32 alltså. Jag har också funderat på om jag verkligen behöver gå på en massa kontroller så länge jag mår bra. Egentligen är det min familj i Sverige som oroar sig mest skulle jag tro. Så jag tror planen får bli att omk kontroll behövs så får jag betala som du säger.
  • Kim Olsson

oj här kom det massor av information på en gång, tack så mycket!

Jag ske definitivt be min pojkvän se till att den medical aid han har även täcker mig. Nu känns det iaf som det trots allt kanske går att få till kontroller utan att det kostar för mycket. Jag var mest oroad att det skulle vara hutlöst dyrt eftersom jag inte är Sydafrikansk medborgare.

Tankar på vad som händer om barnet föds alldeles för tidigt finns men jag försöker vara positiv. Medveten om att det blir dyrt det är jag iaf.

Åter igen tack, och du får vara hur hård du vill. Jag har ju noll erfarenhet då det är första barnet, jag behöver nog tas i örat ibland :)

• Kim Olsson

Hej igen!

Jag bor i Kapstaden så alla dina tips är hur välkomna som helst!Jag känner mig definitivt mer lättad nu med lite mer kött på benen. Blivande mormor och morfar är nog mer lugna nu också, har varit en del konstiga frågor då många har en skev bild av hur Sydafrika är.

Ser definitivt fram emot att återvända till hettan, bara en vecka i Sverige och vinter kvar!

Tusen tack!

• Kim Olsson

Åh vad bra nu hittar jag till och med till sjukhuset!
    Funkar det att ringa direkt och säga att jag vill ha en tid eller vill de att jag ska ha ett letter of referal? För något sådant har jag inte än så länge.

Tycker det känns väldigt skönt att veta att det finns fler svenskar som skaffat barn i Sydafrika! Mitt eviga sökande efter svar fick mig att börja tro att jag var den enda...

Kram kram!

• Kim Olsson

Jag ska få alla papper med provsvar och sånt med mig som dom har tagit. Förhoppningsvis hjälper det lite iaf.

På torsdag ska jag på det första ultraljudet här i sverige, ska bli spännande att se om det verkligen bor någon där inne! Sen på fredag flyger jag till Kapstaden. Väldigt bra att dom gör fler ultraljud där, så pappan får vara med och se sin bebis också:)

Ska ringa DR Jong first thing monday morning!

Svar på tråden Mödravård utanför EU-land med temporary resident permit?