Mödravård utanför EU-land med temporary resident permit?
hejsan!
Jag bor oxa i sydafrika och gravid, ar i vecka 26 nu! Har aven samma permit som du (jag ar gift med en sydafrikan) och skiftet fran temporary residence till permanent residence sker inte forst efter minst fem ar da man kan borja soka permanent residence/medborgarskap. Men...nar det galler sjukvard sa har det inte varit nagot problem alls for mig da jag min man skrev mig pa sitt medical aid. Jobbar du eller din kille? Om inte - jobbar nagon av hans anhoriga? Isafall se till att bli skriven pa hans eller nagon av hans anhoriga och man betalar en viss summa varje manad och har da tillgang till sjukvard i klass med sverige. Annars...har du bara sjukvard i tredje varlden klassen och allt vad det innebar.
Sydafrika har valdigt hog barndodlighet och det beror mycket pa att brist pa resurser och medecin. Dessutom har man varldens hogsta andelen hiv smittade i varlden och det medfor ocksa pafrestningar pa en redan anstrangd sjukbudget.
Men...sjukvarden ar gratis for barn och havandes kvinnor.
Medical Aid ar alltsa biljetten till din och ditt barn garanterade halsa om ni ska stanna i sydafrika och ett maste.
Tills du foder i sverige sa ar det jatteviktigt att du gar pa kontroller var fjarde vecka. Du kan tex drabbas av havandeskapsforgiftning som ar vanligare hos forstfoderskor och obemarkt sa kan du forlora ditt barn.
Procenten ar 5-7 % chans att drabbas (statistik runt om i varlden) men lagre i sverige. Symptomen ar inte alltid latta upptacka sa darfor ar det viktigt att du gar pa kontroller (blodtryck och urin)for att vara saker. Ta inga chanser. Man kan ha tur men spela inte pa roulette nar du ar gravid. Har flera ganger struntat i att ga till lakaren utomlands vid olika tillfallen da jag varit riktigt dalig men nu vantar man barn och har ansvar for en annans liv.
Om du gar till privat lakare och inte har medical aid sa ar det anda okej summor som det handlar om nar det galler rutinbesok. Vi betalade i forskott summan pa plats och sedan har vi fatt tillbaka pengarna av medical aid sa darfor har jag nagorlunda koll pa vad de kostar.
vi betalade 700 rand vid inskrivningen, eller forsta besoket. Sedan har vi betalat runt 250 rand per gang. Det ar hos gynekolog som man gar till till skillnad fran barnmorska i sverige. de kollar ditt blodtryck, urin och sa blir det ultraljud vid varje besok sa att du kan se bebben och hora hjartljud.
Lycka till nu! ga pa kontroller och betala vad det kostar annars tycker jag du ska aka hem tidigare till sverige. Sydafrika ar okej nar man ar turist eller student men det har inte samma skyddsnat nar man skaffar barn eller blir sjuk. Forlat om jag ar hard men man maste satta sitt barns sakerhet i forsta hand.
kramar!