Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

Retrovagnstrådens Biografi tråd

Jag är: jag_af
    Jag bor: på Gotland, en mil söder om Visby
    Jag fick min första retrovagn: våren 2006, fast egentligen 1982 när vi köpte vagn till vår första dotter men den var ju inte retro då. Finns kvar än i dag och har använts av våra fyra barn.
    Jag jobbar: med bokföring i min mans firma. Dessutom pluggar jag, förra terminen på Konstskolan, i år på Lernia.
    Jag gillar förutom retrovagnar: äldre keramik, gärna Uppsala Ekeby, möbler, matlagning.
    Jag har nu dessa vagnar: 31 st retrovagnar. Den äldsta från 1965 och den yngsta från början av 90-talet nångång:

Gesslein: 11 st varav 7 st Royal, en sittvagn Royal, en sittvagn med plastsuflett, 2 st fashion combi och en panorama.

Silver Cross: 4 st varav 2 Tenby, en Durham Rose och en Trident.

Mothercare: 1 st.

Awn: 1 st utan chassi.

Brio:7 st, en Combinette från slutet av 80-talet, en i galon från 1965, en Noblesse 1984, en rödsvart 1980 med grön sittdel som har eget chassi numera, en roströd från 70-talets mitt/slut och en Trendie från ca 1990.

Emmaljunga: 54 st, en Ringo från ca 1988, en med guldbrodyr (inkl sittdel) från 1979, en med spakchassi och två liggdelar från ca 1970, en Emelie från mitten av 80-talet och en Princess från början/mitten av 80-talet.

Ora: en från 80-90-talet.

Ja, det blev inte fullt 31 (32 med awn utan chassi) men resten kommer jag inte ihåg just nu

Bilder på många av vagnarna finns i mitt galleri.

• jagäraf

Obs! Jag har inte 54 st Emmaljunga, skulle ändra 4 till 5 och glömde visst ta bort första siffran

• jagäraf

Måste bara göra ett litet tillägg till min "presentation": Det jag kanske gillar mest förutom retrovagnar är musik. Och då absolut inte skvalmusik slentrianmässigt från radion, vilken jag i princip aldrig har på, utan aktivt lyssnande på musik och musicerande själv. Jag gillar allt från viss klassisk musik, typ Tchaikovskis pianokonsert nr ett till japansk dataspelsmusik. Jag spelar själv piano och har även en liten samling sådana, närmare bestämt två stycken i samma rum, ett piano och en flygel från ca 1910 av märket Grotrian-Steinweg (Steinweg flyttade sedemera till USA och blev Steinway...). Tre av mina fyra barn spelar och sjunger (piano, gitarr, fiol) och mina stoltaste ögonblick i livet är just när de sjungit, som senaste nu i december när min yngsta dotter sjöng "Oh, helga natt" i Visby Domkyrka. 
    Så - nu vet ni lite mer om vad jag pysslar med.

Svar på tråden Retrovagnstrådens Biografi tråd