Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Ny här men har haft framfall sen i somras. Fick det när jag var gravid i v 13, konstaterat främre slidframfall när jag var i v 15. Fick en ring som man ska sätta in och hålla det på plats. Använde den en vecka sen fick jag en svampinfektion. Sen fick jag åderbråck i underlivet som dock gjorde att framfallet inte trillade ut så jag har inte haft besvär under resten av graviditeten.
Fick en flicka för 2 veckor sedan :) Men nu har jag börjat få besvär av framfallet igen. Putar inte ut så mkt än så länge men om jag känner efter så är livmodertappen så långt ner att den ligger precis innanför hålet. Kan den gå tillbaka? Är ju bara så kort tid efter förlossning än. Men är lite orolig att den oxå hänger så långt ner. Vill ju ha sex snart men vet inte om det är möjligt så länge det är såhär.
Hur snart efter förlossning har ni opererat er?
Det du kan göra själv är att knipa, om framfallet kom redan under graviditeten borde itne musklerna vara av som flera av oss andra råkat ut för. Prata med din bm på efterkontrollen, om hon inte ser ngt framfall så bör du ändå söka en gynekolog som kan ställa rätt diagnos. Det är många i tråden som inte blivit tagna på allvar av bm.