• pseudonym1

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Minnie: Vad synd att det inte gick o få hos honom! Vad är tvt?

Nu blir jag galen av beslutsångest snart!
    Jag har ju en tid bokad på strandkliniken och hon kommer att göra det som jag vill ha fixat!
    Det har känts jättebra sen jag bokat men i fredags så ringde min pappa...
    Han hade varit hos en läkare som rekommenderade honom att säga till mig (pappa vet om mina symtom lite och vad övriga gyn sagt) att ta kontakt med deras gynekolog då hon ska vara bra på att få iväg folk till rätt ställen...

Jag skrev en egenremiss i fredags och fick tid idag... Så idag va jag där och hon sa samma, dvs att mitt urinrör dippat ngt och att slidväggar fram men framförallt bak är förslappade. Ett lätt slidväggsframfall tyckte hon.
    Jag fick papper att fylla i ang hur jag kissar i två dygn och sen efter det så skulle hon skicka vidare en remiss till sahlgrenska för bedömning...
    Jag berättade om att jag har bokat op 30/7 och hon kunde inte svara på om jag får komma före det men sa att hon skulle skriva i remissen att jag önskar svar/komma då jag har en op inbokad.
    Hon kunde inte heller svara på mina möjligheter att få hjälp utan sa bara "ja, man kan få operation om man har besvär" så där blev jag inte mkt klokare...
    Så hon säger så vilket inte betyder mer än att jag kan få det men hon kan inte säga ngt... sen har jag tidigare gyn som sagt att det inte är tillräckligt illa för att åtgärda än och inte ens velat skicka iväg en remiss...

Det finns en chans att jag får veta innan op i stockholm men nu kokar det över i mitt huvud...
    Jag måste betala op 10 dagar innan operationsdag och jag har redan bokat tågbiljetter fram och tillbaks.
    Jag vill kunna förbereda barnpassning och även veta lite hur jag ska göra över sommaren på mitt jobb (sem, jobba eller sjukskrivning).

Jag har ju dessutom bokat bröst och bukop den 24/9 pga operationen på strandkliniken och att jag velat att det ska gå 2 månader mellan,...
    Men hur sjutton ska jag göra nu?
    Ska jag avboka sthlm och se vad de säger och ta bröst och buk i slutet av augusti ist för att ta stockholm senare i nov ngt?
    Tänk om jag avbokar sthlm och går till landstinget och sen blir det bara "tyvärr, inget som behövs åtgärdas just nu" Då är hela min höst fuckad känns det som
    Jag kanske låter hetsig men jag har ganska mkt kontrollbehov och vill veta hur saker o ting blir och planera efter det... Mår skit i psyket när jag inte vet och allt bara ändras hela tiden...
    Det finns en chans att jag får reda på om landstinget gör ngt eller ej innan op i sthlm men det vet jag ju inte förrens senare...
    Ska man chansa på att man får veta och får man inte det så kör jag sthlm?

Mådde så bra nu de sista dagarna då jag hade fasta datum men nu mår jag skit igen...
    Vill ju inte betala 44000 om jag kan få hjälp via landstinget heller men det är ju inte alls säker jag får det.
    Dessutom vet jag inte exakt vad de isf kommer att hjälpa mig med... På strandkliniken vet jag exakt vad som ska åtgärdas men här vet jag inte...
    Jag "lider" ju en del av att jag är så stor i slidan och inte känner av ngt vid sex längre... Är det ngt som fixas? Eller kommer det med köpet om man åtgärdar bakre slidvägg?
    Känner att jag hellre betalar för att få det som jag vill än att göra en gratis "halvoperation" om ni fattar vad jag menar...

Snälla, nån som kan komma med ngt bra råd? Jag vet varken ut eller in vad jag ska göra nu!

• pseudonym1
    Minnie7 skrev 2012-06-18 15:13:12 följande:
    Pseudo: Den op du troligtvis kommer bli erbjuden via landstinget (som det låter på det du beskriver) är en bakre plastik samt TVT, dvs samma som jag. Vid en bakre plastik öppnas bakre väggen och de puttar tillbaka tarmen, syr med stygn för att stabilisera väggen och sedan sys musklerna ihop igen och mellangården återskapas. Man blir trängre i mynningen då men tror inte det är samma sak som slidförsnävning. Eller?!
    En TVT är en inkontinensop som är rutin. Ett band fästs som ett U runt mellersta delen av urinröret och stabiliserar. Det är därför du ska fylla i papper på hur du kissar och vid besöket kommer de fylla din blåsa med vätska (200 ml tror jag) och be dig hosta. Om du inte läcker då (i gynstolen) räknas det inte som inkontinens. Är själv osäker på huruvida den op skulle hjälpa mina besvär av att urinröret hänger, däremot hjälper det mot inkontinensen.

Förstår din frustration- är likadan. Man vill vara ha ett slut på skiten.
    Tack så mkt för era svar allihop! Känns så skönt o ventilera när det bara snurrar i skallen!!
    Minnie: Det här bandet, är det ngt som bara stabilicerar? För på strandkliniken så förstod jag det som att hon skulle typ fästa tillbaka både blåsa och urinrör men jag vet inte exakt hur...

MsCaptain: Vad trist att du har så dålig erfarenhet av landstinget men det verkar ju inte va så ovanligt tyvärr...
    Jag resonerar iaf lite som du! Jag tror att OM landstinget gör ngt så är det bara det absolut mest nödvändiga...
    Det är möjligt att det blir lite tajtare när de fäster ihop musklerna men privat så kommer man kunna styra det där mkt mer (om det funkar medicinskt dvs).
    En gynekolog har sagt att det inte är framfall utan bara förslappade slidväggar. En har sagt att det är ett begynnande framfall och hon idag tyckte det var ett lätt framfall... Inte lätt med så många bud!

Än så länge så lider jag inte så mkt fysiskt av det mer än att det kan va lite svårare att bajsa och lite skavkänsla ibland... Jag lider mest psykiskt och jag har oxå fått uppfattningen att det inte har någon betydelse här.
    Jag överdriver inte när jag säger att jag verkligen inte känner ngt vid sex. Jag kan konstatera att mannen är inne men det är ingen skön känsla och allt känns bedövat på ngt sätt för att det är så stort...
    Hade varit jäkligt intressant om en man kom till en läkare och klagat på att orsaker som påverkade hans sexliv.. Stora trumman hade man väl slagit på då misstänker jag!!

Jag känner mig tryggare med privat då jag troligtvis är ett gränsfall för landstinget och framförallt att jag nu kan ställa lite mer önskemål och krav... Jag betalar mkt hellre 44000 och får det som jag önskar än gratis och halvgjort.
    Tror jag kommer lämna in kisselappen och sen avvakta och se men behålla operationstiderna.
    Hör de av sig innan så får jag se vad de säger och vad de isf anser om ngt ska göras. Och hör jag inget innan eller det bara anses att man ska göra ngt litet så kör jag sthlm
    44000 är mkt men jag har en del pengar från bodelningen från separationen och jag har räknat med detta samt det som brösten o magen kommer att kosta.
    Det är ingen struntsumma men inte heller någon katastrof.
    Men jag kör nog och ser om de hör av sig innan!
  • pseudonym1

Ja, det här va verkligen en djungen!!
    Ibland blir jag nervös över hur "duktig" hon är på strandkliniken... Många verkar ju göra så extremt noggranna undersökningar innan operationsteknik väljs och mig tittade hon bara på genom en vanlig gynundersökning...
    Men jag tror faktiskt att jag kommer att göra som såhär att jag behåller båda mina operationsdatum och försöker kolla läget fram tills dess.

Gyn idag sa att hon skulle skicka iväg remissen på torsdag och skriva att jag har op-tid i juli och att jag önskar bedömning fort. Operationen kan avbokas senast 10 dar innan i sthlm så det är ju några v kvar...
    Jag kommer ringa o ligga på ang att jag vill komma innan dess och förhoppningsvis så får jag en bedömning innan operationsdatum i sthlm så får jag se vad de säger.
    Och händer inget innan så kör jag nog privat ändå. DEt är så mkt runt omkring och framförallt mitt psykiska lidande som gör att jag känner att pengarna får komma sekundärt. Går det via landsting så blir jag glad men jag orkar inte förlita mig helt på det och skjuta upp allt.

Sen sommaren 2010 då pappan till barnen stack när jag va gravid med andra så har allt varit ett helvete. Bråk om bodelning, bråk om barnet och graviditeten helt själv för att sen ha grabben näst intill ensam iaf 9 månader...
    Jag är helt slut och de är sakerna som jag ska göra är verkligen viktiga för mig och jag vill ta tag i det nu så mitt liv kan fortsätta känns det som...
    Livet blir väl inte en dans på rosor efter men jag vet att jag kommer må så mkt bättre och jag är trött på att må skit nu!!
    Så jag får se om det håller och bli en liten finne i häcken på dom där så de tar mig fort och annars får det bli sthlm

• pseudonym1

Mscaptain: Förstår precis hur du menar!
    Jag har många dåliga sidor men en sak som är bra är att jag absolut inte är klen! Jag brukar strida och ta mig genom det mesta men den här separationen tog knäcken på mig...
    Förutom att han lämnade i graviditeten och bodelningsstriden men jurister högt och lågt så har det varit en massa annan skit som fullständigt knäckt mig och allt har kommit retroaktivt...
    Trodde jag klarat av allt hur bra som helst men när jag började må bättre så kom en trötthet som jag aldrig varit med om... Så jag måste tänka på mig själv lite nu och välja mina strider!

Har iaf ringt till eva på strandkliniken nu och talat in på hennes mobsvar att jag önskar lite mer genomgående fakta om exakt hur hon tänkt genomföra op osv. Tycker man har rätt till det när man ska lägga sig i narkos att faktiskt veta vad de gör med en.
    Blir lite oroad över ex det att man gör utredning med kisseschema osv för inkontinensop och här tittade hon bara och konstaterade att urinrör + blåsa dippat och ska åtgärdas... Återkommer med info hoppas jag om hur allt ska göras.

• pseudonym1

Jag känner mig oxå som sagt orolig över privat av den anledningen att det finns ett vinstsyfte och att man kanske då ger sig på att operera saker som inte skas opereras men så oetisk får jag hoppas att de inte är!
    Det hon gick genom var sånt som jag själv tycker bör åtgärdas men sen vet jag ju inte om en läkare inom landstinget skulle hålla med...

Ang träning så sa ju hon på strandkliniken att hon inte tyckte att löpning va ngt kvinnor skulle hålla på med alls, särskilt inte efter förlossningar. Hon menade oxå att våra leder är mkt skörare före och under mens och att det då kan bli förslitningar på ex knän...
    En annan gyn sa att han tycker att det är bra med löpning eftersom det stärker bäckenbotten så jag vet i sjutton vad som gäller...
    Ska löpa som en toka innan operationen iaf för sen vet jag inte om det blir ngt mer... Kommer iaf vara väldigt försiktig med det första året och sen känna av o kolla!
    springer flera mil i veckan och en del halvmarathontävlingar och löpningen är ofta min enda möjlighet till träning genom att jag kan springa med vagnen så det är en stor sorg om man inte kan fortsätta med det sen
    Men jag har märkt att spinning ger mig lika stor endorfinkick och det borde ju va ok!
    Crosstrainer skulle jag gissa att det går bra då det inte alls är stötar som det är på löpningen..

Minnie: Jag kanske missat det men fick du inte hjälp med alla dina besvär vid operationen? Om inte, varför?

• pseudonym1
    Minnie7 skrev 2012-06-20 18:24:48 följande:
    Nja- jag fick hjälp med bakre framfallet och att musklerna var av. Känns bättre på den punkten så där är jag nöjd. Men- urinröret besvärar mig fortfarande och en slags skavkänsla i mynningen. Känns som jag liksom gått sönder där och det är jättestort, flikigt och konstigt ömmande stundtals. Hon kan inte se något konstigt med mitt urinrör men jag känner ju att det har sjunkit ner. Så min tanke är att det inte sjunkit ner så pass mkt att de vill åtgärda det. Hon sa att om jag inte skulle haft problem med inkontinens så skulle hon aldrig op mig och visst har jag inkontinens, MEN känslan av fyllnad i slidans mynning, trängningarna och att jag måste putta upp urinröret när jag sätter mig är mkt värre. OCH så känner jag mig osäker på om man kan göra något åt detta efteråt OM jag bara sätter in ett TVT band först. Vet att man kan göra tvärtom (först prolapsop och sedan TVT) men åt andra hållet?? Blir nog värre med det.

Så- jag funderar på om det är för att min slidmynning är stor som allt åker ner? Jag har ju blivit lite trängre i mitten iom bakre plastiken men åt sidorna är det fortfarande väldigt brett. Känns liksom bara köttigt där. OCH stor slidmynning gör ju landstinget ingenting åt så det skulle hon nog inte ens kommentera så det frågade jag aldrig om.

Därför funderar jag på en privat konsultation också. För att se vad hon säger. Kanske kan man inte göra något åt slidmynningen iom att jag redan är op vad vet jag? Blir nog att boka ett besök dit i sommar om vi ska dit på semester. Någon som vet om det är semesterstängt något? De borde väl ha semester där också. Kanske stängt v 29-31??
    Eva som verkar va den enda som man kan vända sig till där skulle haft semester hela juli och augusti men det ändrades så hon kommer att vara där en del ändå i både juli och augusti. Men jag har för mig att de har iaf operationsfritt v29 och 30 om jag inte minns fel... Ring imorgon o kolla hur det ser ut!
  • pseudonym1

Snöfrun: Vad underbart att läsa!
    Skönt att du känner dig så bra och att du läkt fint!
    Hur länge sen va det du opererades nu igen?

Känns både bra o inte att höra det där om löpning... Jag kör ju gärna 4-5 löppass i veckan och alltid minst en mil + att jag älskar att springa gbg-varvet osv så där får jag väl tänka om...
    Har de sista åren drömt om att åka till new york och köra NY-marathon men det är väl bara att glömma
    Men någon skön runda i skogen då och då kanske man kan göra så får jag satsa mer på spinning för att få mitt endorfinberoende tillfredsställt

• pseudonym1

SNöfrun: Vad skönt att du känner dig såpass bra så fort! Jag har nojja för det där med inte lyfta i 3 månader men jag antar att man ska vara jätteförsiktig i början och sen längs med vägen så kan man börja lyfta lite.... För det kan ju inte vara att man inte får lyfta alls i 3 mån och sen på dagen så är det fritt fram...

Minnie: Jag känner mig stor både utanför och inne eller hur jag ska beskriva...
    Jag både ser och känner att själva öppningen är stor och allt känns och blir då uppfläkt på ngt sett.
    Iom att öppningen är så stor så har även inre blygdläppar ändrat vinkel och ligger mer i utåtriktning.
    Men framförallt så känner jag mig stor inne... Stoppar jag in 2 fingrar så är det så att jag kan flytta runt dessa långt innan väggarna tar emot. Känner mig framförallt stor i bredden om du förstår hur jag menar.

• pseudonym1

Har förresten märkt en grej det sista... Inte så fräscht men jag har börjat hålla emot bakre slidvägg när jag behöver göra nr 2 och gud vad mkt lättare det går... Det är inte så att jag inte kunnat innan men det går jättemkt lättare när jag trycker tillbaka och jag slipper känna att det känns som att bakre väggen helt ska åka ut!

• pseudonym1

Är torra, ömmande slemhinnor ngt som är vanligt att man känner efter en operation och är det ngt som isf oftast sitter ett tag efter eller är det permanent?
    Kan va lite orolig över att ärren som kommer att bli kommer att ge problem efteråt...

O är det nån som vet om det är väldigt vanligt med återfall när man opererat slidväggarna? Jag trodde på ngt sett att det var rätt hållbart efteråt men förstår ju att det kan bero på ens grundförutsättning och hur man sköter sig efteråt...

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder