Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Solstorm: ska skriva till dig lite senare ikväll.
Solstorm: ska skriva till dig lite senare ikväll.
Solstorm: Enl BM så är det normalt att ha slidväggsförsvagning och därmed att den främre väggen hänger mer än innan förlossningen. Inget man får info om innan dock . Det kan ta upp till ett år innan de går tillbaka och inte helt säkert att det gör det heller. Många ser helt enkelt helt annorlunda ut därnere efter en vaginal förlossning. Männen brukar inte känna någon skillnad.
Jag tycker personligen att sexet inte alls känns som innan. Mitt urinrör har lossnat och ramlat ner och det känns så att säga. Inte skönt alls så sex förekommer inte här innan op.
Vad gäller framfall så brukar man inte op innan det gått ett år efter förlossningen för att ge kroppen en chans att laga sig själv. Knipövningar och bålträning är det enda man kan göra själv.
Känner du av det i vardagen eller ser bara underlivet annorlunda ut?
Hade själv önskat mer info om detta innan förlossningen.
GHP: Jo fast det åker tillbaka ut sedan igen. Detta gnager på blygdbenet. Inte nice!
Nu har jag beställt journalkopior för ev anmälan till patientskadenämnden. Ska ta med dem till Linköping nästa gång.
Attans Mani! Jag fick ju också en blödning efter min op- dock 11 dagar efteråt. Skönt att den kom nu på dig (om den nu var tvungen att inträffa) och inte efter du kommit hem. Hoppas det känns bättre snart!!
UP: Var det bakre plastik och op av mellangården? Här kan man gå hem samma dag men jag sov över en natt i Linköping eftersom resvägen var lång (21 mil). Så stanna du en natt!
Ok. Men konstigt om du inte vet ifall du ska sova över natt eller inte.
GHP: Hur mkt blödde du när äldsta dottern föddes och vet du varför?
Ok. Jag blödde ju mer än normalt jag också men tror det var pga bristningarna. Ska bli intressant om det står i journalen jag beställt.
Mm, samma här. Blödning upp till en liter normalt. Jag blödde 1800 ml men vet av erfarenhet hur attans svårt det är att uppskatta blödning... Mådde iaf skrutt av det. Lika skruttit mådde jag efter blödningen pga op komplikationen. Borde mått sämre eftersom man har större blodvolym som gravid men tyckte nästan det var värre då. Tryck över bröstet så det man reste sig upp och så himla andfådd. Uscha...
Efter blödningen nu sist fick jag iaf blod och hämtade mig snabbt.