• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hmm- Ghp. Du hade ont i ca 6 v om jag kan utläsa det rätt. Jag har ju ff efter snart 16 v. Hoppas det blir bättre...
    Verkar iof som om jag är öm efter sutureringen från förlossningen också. Generellt sätt öm i slidmynningen. Knepigt.

• Minnie7

Är liksom öm rent generellt i hela mynningen och inuti en liten bit. Skaver och irriterar hela tiden. Men även trycköm runt ärret och från förlossningen. Hela mynningen känns sårbar och konstigt känslig.

• Minnie7

Jag ska ta upp det nästa gång jag träffar gyn Linköping. Har bara nämnt det i förbifarten innan. De andra problemen var liksom värre. Nu börjar de dock göra sig påminda. Tror själv det är drag i vävnaden neråt hela tiden som påverkar och drar i ärren. Och det kanske försvinner iom TVT op.

Skönt att du är så bra pseudo??? Inte vid alls någon cm innanför mynningen nu då utan som ett rakt rör??

• Minnie7

Som här då- mer trångt mellan fram och bakväggen. Men jag får lätt in två fingrar och kan röra dem sidledes.

• Minnie7

Ja- det är verkligen skönt att vara mer hel igen! Vi håller tummarna att du ska fortsätta må kanon!!!

• Minnie7

Mysan: Det är ju bara du som känner hur det är. Står du ut med att vänta på op och kan tänka dig föda vaginalt igen så gör det. Är dock lite förvånad att de går med på att göra en TVT om du inte är klar med barnafödandet. Vad sa din läkare om det? Jag ska ju göra en inom några månader. Kissar du på dig mkt? Själv varken springer eller hoppar jag ju med när jag nyser kan det rinna urin .

Jag gjorde kejsarsnitt med mitt första barn och skulle definitivt göra om det igen. Så- om det är det som skrämmer dig behöver du inte vara orolig. Ett planerat snitt är faktiskt det säkraste sättet att födas på och komplikationer hos mamman är numer ovanliga. Oftast handlar det om en ytlig sårinfektion då eller känselbortfall runt snittet ( som eg inte är en komplikation) men vad är väl det jämfört med de skador den vaginala förlossningen orsakat?!

Lycka till oavsett vad du väljer!!

• Minnie7

Vet inte alls hur en graviditet påverkar skadorna man redan ådragit sig. Verkar vara väldigt individuellt- en del påverkas inte mkt medan andra mer. Vaginalt skulle jag aldrig vågat mig på igen (även före op). Är helt klart det värsta jag varit med om i hela mitt liv och jag skulle aldrig chansat att göra mina skador värre. Men om man gillade att föda vaginalt kan man ju testa igen. Läkarkåren säger ju att skadorna inte förvärras då.

En TVT åtgärdar ju egentligen urinläckage och inte alls förslappade slidväggar så det är ju helt olika ok. De placerar ett band löst under urinröret som håller det på plats sp det under kan bukta under tryck. Är en väldigt dyr op (instrumenten) och inget som görs på privatkliniker så om jag var du skulle jag definitivt ta chansen via landstinget.
    Urinträngningar alltså... Har jag ju också/ har haft i omgångar. Just nu dricker jag gullrisdroppar och joniserat silver för att hålla det i schack. Varför tror de att du har trängningar? Gjort någon cystoskopi? Har tagit upp det i stort sett all mina gynbesök men ingen verkar bry sig. Efter min op nu så blev det jättejobbigt ett litet tag. Låg i soffan och tog Ipren då det sprängde upp i blåsan. Kissade på schema- Max 4 ggr/ dygn.

• Minnie7

Mie: Ta upp din önskan om KS med din BM så får hon boka tid för snittsamtal tycker jag.

• Minnie7

Jag har värk runt slidområdet när jag har mens men ingen tyngdkänsla direkt. Hade även ont så innan förlossningen så det är väl bara så min kropp funkar helt enkelt. hoppas någon annan kan svara på din fråga.

Vad gäller lyft så vet jag inte riktigt på vilket sätt man kan sabba resultatet sas. Jag fick ju en blödning 11 dagar efter min operation och då var de inne med spekulum mm, sydde och grejade och det ansågs inte påverka op resultatet från plastiken. Men då lyfte jag ju inte eller krystade iof.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder