Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Stinsen skrev 2014-03-03 08:21:36 följande:
    Minnie7 nu har jag läst i journalen och på mig har hon också bara sytt ihop slemhinnorna. Alltså inte muskulaturen eller tagit bort "gammal" slemhinna som jag förstår det.

Hur har ni andra fått era operationer utförda?
    Har läst lite om bäckenbottenframfall och det finns dem som anser det som idiotiskt att operera ett bakre framfall utan att reda i underliggande muskler.
    Exempelvis de finska paret som förespråkar en viss förlossningsteknik anser att det är självklart att det blir återfall av framfallet om man inte snäver ihop musklerna. Om man låter musklerna vara orörda/förslappade så faller det som sagt tillbaka vilket inte låter som en dum teori. Möjligtvis jävligt sund och smart :P

Dom menar på att hur ska endast slemhinnan orka stå emot om musklerna fortfarande ger vika?
    Känner mig en smula upprörd!
    Har ringt till mottagningen nu och väntar på att en sköterska ska höra av sig ang sjukskrivning....
    Funderar på om jag ska boka in telefontid med Katarina så jag kan få svar på alla mina frågor om vad hon gjort....jag fick ju inget samtal med henne efter operationen då hon inte tyckte att de var nödvändigt.
    På mig sydde de ihop bindväven och musklerna för att få så bra resultat som möjligt. Använde suturer som tar lång tid att lösas upp, stygnen satt i minst 8 veckor.

Niklas:
    Jag vet inte vad som är normalt, men jag ser fortfarande slidväggarna i öppningen även om jag inte är lika öppen som innan op. Det händer tyvärr fortfarande att jag får styra lite med handen/fingrar när jag är förstoppad för att få ut allt. 

I mitt fall fick jag inte ha sex på tre månader, men det beror ju på vad som rä gjort och hur. Maken var itne så sugen på att ha sex så länge det var stygn kvar heller, och inte jag heller så klart!!!
  • Gladhannapanna
    Stinsen skrev 2014-03-03 17:02:48 följande:

Jag fattar inte varför dom inte tar det säkra före det osäkra!?
    Hon har fortfarande inte ringt upp mig och hon hade skrivit i journalen att ingen sjukskrivning behövdes :-O

Sköterskan tyckte att det var märkligt :P
    Inte vet jag men hon kanske tyckte att jag inte behövde de för att jag var mammaledig då eller? Men hur ska jag kunna ta hand om ungen själv när jag inte kan lyfta.

Vem opade dig Gladahannapanna?

Jag opererades på KK Östra, SU av Eva Dahlgren. Hon har skrivit flera vetenskapliga artiklar i ämnet och undervisar på läkarlinjen i Göteborg.

Jag blev väldigt väl omhändertagen.

När det gäller återfallsrisk så kommer jag säkert att få återfall, jag bara hoppas att det dröjer flera år till. Jag opererades under 2010 så det är fyra år sedan de åtgärdade det främre och ca 3,5 år sedan det bakre opererades.

Idag har jajg "svaga slidväggar", men det hänger inte alls lika mkt som innan op så jag klarar mig bra än så länge, Hoppas hinna fylla femtio innan det är dags att operera igen. (fyller 42 snart) 
  • Gladhannapanna
    Wilhelmina1 skrev 2014-03-03 20:56:29 följande:

Gladhannapanna

Blev bara fundersam varför du tror att du också ska få tillbaka framfallet. Vad var dina problem? Var det något de sa till dig att du skulle räkna med?

Jag har helt enkelt taskig bindväv och hade nog tendenser till slappa slidväggar redan innan första förlossningen, är överviktig. 

Dessutom är risken för återfall hög när man drabbats tidigt. 
  • Gladhannapanna
    Stinsen skrev 2014-03-03 21:01:34 följande:
    Var på toa nyss och skulle försöka,alltså att trycka på är ju NO way. Men jag tänkte at jag sätter mig där och väntar ut "skiten".
    HALLÅ klart de inte kommer ut när det går samma väg som vanligt! Det vill som vanligt in i slidan,ingen skillnad alls förutom att det gör jävligt ONT och att halva mellangården sprack upp. Stygnen som ska börja lossna om ca 2 veckor har nu börjat lossna ! Vita trådar som hänger fram,en ramlade bort nyss.....

Vafan är det för människa som utfört denna op?
    Jag har inte gjort ett endaste dugg sedan operationen. Inte lyft,inte gått inte gjort någonting mer än att ha legat i sängen.....Allvarligt så orkar jag inte med det här Gråter !
    Hela operationen och allt har varit skit från början,hon ville ju inte ens prata med mig efter operationen,inte sjukskriva mig och hon ringer inte ens trots att vi och sköterskorna lämnat meddelande flera gånger i snart en veckas tid........
    Nej!!!!!!! SÅ vedervärdigt kasst!!! Jag hade nog ringt 1177 om jag var du, de brukar kunna fixa akuttider till akuten, iaf här där jag bor!
    Du behöver helt klart kollas!!!!
  • Gladhannapanna

Bra rutet Stinsen!!!! De förtjänade varje ord och förhoppningsvis så lärde de sig ngt på kuppen!

Skönt att det ser bra ut och att du blev väl bemött till slut!!!!

• Gladhannapanna

Åh vad arg och ledsen jag blir när jag läser om hur ni blivit bemötta och är själv oerhört glad över vad bra jag blivit omhändertagen hela vägen!!!!

• Gladhannapanna
    Wilhelmina1 skrev 2014-03-10 17:48:33 följande:

Har läst nu om era operationer som blivit fel och att ni måste gå till privata kliniker. Det är ju helt vansinnigt!!! Jäklarns vård som först sabbar våra underliv (ialla fall vissa har väll varit med om taskiga förlossningar och eftervård) och sen måste vi skramla ihop själva för att få vettig vård så vi blir bra igen. Finns det verkligen inget bra sjukhus i sverige inom landstinget som kan detta?? Man kan ju åka hur långt som helst för att veta att man får proffsig vård. Den där bäckenbottenkliniken då?
    Var anses vara bäst på framfallsoprerationer?

Jag opades på KK Östra i Göteborg! Jättebra!!!
  • Gladhannapanna

På KK Östra och SU Sahlgrenska görs dessa operationer hela tiden. jag träffade flera andra patienter som opats för samma sak som jag. Jag blev ju väldigt väl omhändertagen och väl bemött både på sjukhuset och hos min gynekolog innan. 
    Jag går hos Anna Welander på Göteborgs kvinnoklinik. De utför inga operationer där men skickar remisser vidare. gbgkk.se/

Min första bm på mvc konstaterade framfall på efterkontrollen efter första barnet, sedan gick jag till Anna Welander ett halvår senare och hon sa att det nog skulle behövas en operation för att det skulle bli bra men att jag skulle få de barn jag ville först. Min andra bm på mvc tyckte inte att det var något större problem att prata om även om läkare redan konstaterat att det behövde opereras. Förlossningsläkaren som undersökte mig inför andra förlossningen tipsade mig om att be om en remiss ca sex månader efter förlossningen för att operationen skulle kunna ske ca 12 månader efter. Det är tydligen bäst att vänta ett år för att hormonerna ska vara tillbaka på normala nivåer. Jag slutade amma helt 10 månader efter förlossningen för att jag ville få tillbaka mensen innan operation. 
    Mitt främre framfall opades i mars 2010 av en äldre läkare som jheter Hamark, planen var att opa även det bakre men han fick avbryta pga blödningskomplikation.Han gick i pension i september 2010. Det bakre opades i oktober samma år av Eva Dahlgren, hon jobbade eg på Sahlgrenska men var på KK Östra några timmar i veckan och om jag fattade det rätt valde man henne till min operation för att hon är mest erfaren och jag hade komplikationer vid första operationen. 
    Det som jag tycker varit negativt är att jag inte fick träffa Eva på inskrivningen utan det var en annan läkare som gjorde undersökningen inför den operationen, men Eva pratade med mig innan jag sövdes. Jag vet att det var ytterligare en gynekolog med vid andra operationen, en sköterska förklarade det med att hon ville lära sig mer av Eva även om hon brukade operera själv också. 
    Eva gav mig sitt direktnummer efteråt och svarade faktiskt när jag ringde och var orolig för infektion i såret. 

Oj, det blev långt och ni kanske inte alls är intresserade....

• Gladhannapanna
    Hemligkvinna skrev 2014-04-04 09:22:45 följande:
    Nu ringde sekreteraren och sa att jag får min vårdvalsremiss och då får min operation på ds. Glad
    Åh vad skönt!!!
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder