Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

HK: så jäkla tråkigt!!!! Usch jag vet inte vad du ska göra... SVT hade ju ett program om patienter som inte fick hjälp, finns det kvar? Isåfall kan du ju kontakta dem. Det är väldigt många kvinnor som skulle uppskatta om du gick ut och visade hur eländigt en del blir behandlade och vilka skador som nonchaleras i vården!!!

• Gladhannapanna
    Gott svart kaffe skrev 2014-01-29 09:40:14 följande:

Jag har en fundering. De flesta sjukhus gör väl framfallsoperationer, hur kommer det sig att många då vänder sig t.ex. till Linköping? Blir man inte tagen på allvar i sitt eget landsting eller är operationerna svåra att genomföra? Läkaren jag träffade när jag var gravid sa att jag skulle vända mig till Eva i Linköping som en del av er andra har träffat. Jag blir lite ledsen eftersom framfallsoperationer görs på mitt sjukhus. Jag har dessutom ingen "diagnos" mer än vad läkaren trodde hade hänt så det är konstigt att hon hänvisar mig dit utan att ha sett mig som icke-gravid och gjort en genomgripande undersökning. Under graviditeten hade jag mindre besvär än vad jag har nu och slemhinnorna är ju svullna då så en undersökning som är gjord då kan ju knappast vara tillförlitlig. Jag känner mig mycket sämre nu men om det är sämre än innan denna tredje graviditet vet jag inte.

Jag blev opererad i Göteborg och blev klart förbättrad!

Jag undersöktes av en förlossnigsläkare i slutet av andra graviditeten och det var hon som sa att jag behövde opereras. Har blivit väl bemött hela tiden aldrig behövt kämpa för att få hjälp.
  • Gladhannapanna
    Minnie7 skrev 2014-01-31 17:09:28 följande:

Detta är även vad jag lärt mig:

"Om man blir gravid efter en framfallsoperation kan man behöva diskutera förlossningssätt, eftersom en förlossning via slidan kan leda till att man får tillbaka sitt framfall." (Från 1177)

Det tolkar jag som att det ffa är vaginala förlossningen som är boven

Det beror nog på vilken operation man har gjort, i mitt fall har de tagit bort så mycket vävnad att en vaginal förlossning är uteslutet. Trots det är det hundra procents återfallsrisk.
  • Gladhannapanna
    MsCaptaine skrev 2014-02-04 16:24:46 följande:

Hej, här kan ni läsa och lyssna på reportaget;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5775700

Jag tycker att det blev riktigt bra, jag hade stora utläggningar till reportern innan att det var viktigt för mig att mina synpunkter kom fram ordentligt. Han har lyckats bra tycker jag.

Mitt förra inlägg försvann.

Jag har lyssnat och tycker att det var ett riktigt bra reportage och att du var superbra och modig!!!

Tusen tack för att du delade med dig!!!!
  • Gladhannapanna
    Hemligkvinna skrev 2014-02-05 11:25:56 följande:

ups råkade klicka iväg det för tidigt.

Jag är i alla fall rejält nervös nu inför besöket i morgon. Hoppas att katarina är lika ödmjuk nu som sist och att jag faktiskt får hjälp.

Har skrivit ihop ett brev till henne som hon ska få läsa och så ska hon få journalanteckningarna från ds där både utlåtande, undersökningsfynd och operationsberättelse finns med. Ska även höra med henne om anmälan om vårdskada och utlåtande på det, då jag bestämt mig för att anmäla. Det är nu eller aldrig, då det måste göras detta år för att vara giltigt.

Nån som vill läsa mitt brev till läkaren? Det är väl nästan ett helt A4

Bra ide med brev. Jag läser gärna men bara om du vill!
  • Gladhannapanna
    Hemligkvinna skrev 2014-02-05 19:15:14 följande:

gladhannapanna
    Nu har du meddelande här på sidan.
    Hojta till om någon annan vill läsa om ni vågar, för det är inte lite problem jag har.

Hittar inget i inboxen än i alla fall....
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder