![Gladhannapanna](/avatar/thumb/gladhannapanna/3b4d299c9e15418e69fd38e4bc7f8923.jpg)
-
Jag hade problem emd att bajsa och det händer fortfarande att jag måste hjälpa till med handen, men jag kan ju gå och leva vanligt annars så det är inget stort bekymmer för mig! Försöker se till att inte bli hård i magen så brukar det funka bra!Fi skrev 2013-01-29 21:34:28 följande:Snöfrun; Hade du något problem med att tömma tarmeb? Jag bor i Skåne, har ingen aning om man kan operera sig privat här nere nånstans? Någon som vet?
-
Jag tror att det är normalt med viss sänkning, om man tänker på vad en graviditet väger med bebis, vatten, moderkaka...
Nu skriver jag något som kan uppfattas om pekpinne, men det är inte min mening!
Hur mycket tittade ni innan ni blev gravida, vet ni att det är så stor skillnad i utseendet?
Jag ser fortfarande slidväggarna när jag tittar, men jag tror att det är normalt och det bekymrar mig inte. Jag känner efter mycket mer i mitt underliv än jag gjorde innan jag fick barn. Jag försöker att inte tänka så mycket på det, jag är opererad och är nöjd med skillnaden mot hur det var före op. Jag kan inte springa eller hoppa men jag kan promenera och lyfta utan att få besvär och det är skönt! Sexet påverkas inte alls.
Jag vill absolut inte förminska er sorg och era besvär, utan hoppas att ni också hittar ett sätt att förhålla er som inte låter detta ta all er energi! Jag hoppas naturligtvis också att ni ska få träffa vettiga läkare som kan hjälpa er!!!! -
Erica: jag opererade framväggen våren 2010 och kommer inte ihåg så mkt. Kanske kan du läsa i den äldre tråden... Vet att bakväggsoperationen var mycket jobbigare efteråt!!!
-
Erica: jag var sjukskriven i fyra veckor efter op.... Tog det väldigt lugnt mm. Min läkare var noga med att jag inte fick anstränga mig alls under läkningen!
-
Ninny: jag är inte ensamstående men min yngsta var ca ett när jag gjorde första operationen. Hon fick klättra upp till mig i soffan, bytte på golvet etc. Funkade ganska bra faktiskt.
-
Mitt bakre framfall hängde aldrig utanför och det beskrevs som en "grav defekt" av läkaren på KK östra/SU.Fi skrev 2013-02-26 13:12:08 följande:Jag har för mig att skillnaden är att vid slappa slidväggar så är det bara just slidväggarna som hänger ner men vid framfall har bakomliggande organ följt med ner dvs blåsa, tarm, livmoder. Jag tror att om man fått slappa slidväggar så utv det så småningom till ett framfall eftersom man inte har ett lika bra stöd kvar, men det kan dröja ett tag innan det blir så. Jag har också fått höra att jag endast har försvagningar i slidväggarna men inget framfall. Att urinblåsan och livmodern blir något sänkt efter en vaginal förlossning. Jag var hos gyn senast igår och fick då höra att 90% ser ut som jag efter en vaginal förlossning. Allt är högst normalt! Jag undrar om det verkligen stämmer? Konstigt att man inte hört något om det tidigare isf. Man kan ju undra om andra kvinnor inte kollar efter, eller bryr de sig bara inte? Jag hade inte heller brytt mig särskilt mycket om det inte var så att jag hade besvär. Nu känns det som att jag har en tampong som är halvvägs ute hela tiden, jag tar in luft och kan inte tömma tarmen ordentligt
Har läst lite på de amerikanska sidorna och där har de en fyra gradig skala på prolapser. Här i Sverige verkar det som att man bara klassas som att ha framfall om allt hänger utanför. Det motsvarar grad 4 i USA. Jag skulle gissa på att jag hade fått diagnosen grad 1-2 både vad gäller bak, fram och livmodern om jag bott i USA. Hur går det för dig annars Jorban, med graviditet och allt!
Jag tror att de flesta inte bryr sig hur det ser ut så länge de inte har besvär, för mig känns det självklart att kroppen förändras efter en förlossning, men det är inte ok att ha besvär som begränsar ens liv i vardagen!
Jag är opererad och min gyn har konstaterat att jag har svaga slidväggar och att det förmodligen kommer att behöva opereras igen längre fram, jag hoppas att "längre fram" dröjer många år till! (tre år sedan min första operation nu, 2.5 sedan min andra)
-
Fi: jag vet inte exakt men det påpekades vid varenda gynundersökning av både bm och gynekologer. Hade ju främre med, men har för mig att det mer eller mindre fyllde öppningen. En läkare hade ett finger i analen och konstaterade att väggen mellan slidan och tarmen var väldigt tunn, muskler som släppt mm.
-
Jag op främre först och bakre ca sex månader senare.
-
Jag har fått en menskopp av en väninna (oanvänd!) tyckte att det kunde vara ett alternativ till bindor och tamponger. Men det gick itne alls!!! Det gick inte att sätta den så högt upp i slidan som det är tänkt, den stack ut nertill och det kan ni ju själva tänka er hur obehagligt det känns!!! Jag kände med fingret och min livmodertapp är max fem cm upp i slidan. inget som stör mig till vardags, men nog är det ganska lågt eller?
-
Säkert inte så ovanligt efter att man fött barn, men jag tror att den suttit högre tidigare. Vet att de sagt ngt om att livmodern är "något sänkt"...Fi skrev 2013-03-05 10:59:32 följande:Minnie7; menar du att du ser urinröret när du särar på de yttre blygdläpparna? Jag har tyvärr inte heller hittat någon info om detta
men det var ju bra att du tipsade om Martin S i Malmö då jag bor i Skåne.
GHP; min tapp sitter också typ 5cm in vilket är högst normalt enl gyn(?) dock hindrar det mig från att använda tampong och förmodligen även menskopp då