• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Smärtan sitter som inuti på något sätt, på var sin sida (antar att det är muskelfästena). Brännande liksom. Inte haft molvärk i magen alls förrän idag. Men jag tror ev mensen är på g. Idag blöder jag i stort sätt inget från själva operationen men har binda ändå. Det kommer lite flytningar.
    Sjukskriven i 4 veckor. Fick inte heller så mkt info om eftervården. Bara att jag inte fick lyfta på 4 veckor. Har fixat så någon ör med mig hemma 24/7 eftersom jag inte kan ta hand om sonen på 1 år.
    Jag tar det lugnt och ligger mest. Absolut inga promenader. Har inte varit utanför dörren än.
    Känner inte så mkt tryck nedåt längre men däremot känner jag mig lite öppen igen (!!!). Tror inte jag är så svullen längre, eller det känns inte så. Men det känns skört och spänner ibland och jag vågar inte vara och känna efter. Vill inte riskera att stygnen går upp. Kliar gör det hör också lite av och till. Är faktiskt först idag (dag 7) som jag känner att jag inte behöver ta smärtstillande så ofta.
    Bara inte stygnen släpper för tidigt då tror jag detta kan bli jättebra!
    Äter Movicol två ggr/ dag för att bajsa. Det funkar fint och jag behöver inte ta i alls.

• Minnie7

Kollade i mina papper och där står att man ska ta det mycket lugnt de första veckorna. Men det är inte specificerat exakt vad man får/ inte får göra förrutom hopp, lyft och dylikt. Undvika sex 1 månad. Men jag väntar nog minst två för säkerhetsskull. Lyfta vill jag helst inte göra förrän efter 6 veckor men måste börja lyfta sonen om 3 veckor (4 efter op). Ska undvika det så mkt det går förstås. Han väger dock "bara" 10 kg så han är ju ingen bjässe. Tyngsta är nog att lägga ner honom i spjälsängen tror jag. Man får böja sig så djupt. Ska kolla med min kompis om hon kan stanna hos mig en vecka till.

• Minnie7

Härligt Hibiscus med erkännande! Sådant är så himla skönt- att ens känsla varit rätt. Så kände ju jag också när gynekolog efter gynekolog sagt att allt ser normalt ut hos mig och sedan kommer hon och ser på en gång att musklerna är av.

Jag ska inte på något återbesök alls faktiskt. Om inte det sker via mitt hemlandsting men det tror jag inte.

Jag ska också ta det oerhört lugnt de två första veckorna. Bära max 1 kg har jag tänkt. Och äta movicol i en månads tid för att fasa in vanligt bulkmedel sedan. Är min plan iaf.

• Minnie7

H: Mmm, härligt att du också fick en positiv sjukhusvistelse. Ja- hängmatteform har ju min främre slidvägg också. Är så himla jobbigt. Hoppas det går att knipa bort det nu när man förhoppningsvis kommer kunna knipa. Hon trodde ju det skulle bli bättre med tiden. Det hoppas jag verkligen!

• Minnie7

Ska kolla bak i tråden. Har för mig att jag läst något där om cykling etc. Tack!

• Minnie7

Två små- känner mkt igen mig i din historia även om jag sprack mkt.
    Även om du skulle tränat upp din bäckenbotten ännu mer efter förra graviditeten så kunde detta ha hänt. En väninna till mig rider och har en grymt stark bäckenbotten. När hon skulle föda sitt första barn var det lite besvärligt just pga stark BB. Trots det fick hon besvär, så det är ingen garanti. Du behöver inte ha skuldkänslor alls.

För det andra så verkar din mellangård klarat sig fint under förlossningen. Om man spricker mkt där kan viktiga knipmuskler skadas. Om du börjar knipa regelbundet nu och intensivt kan besvären komma att minska efter hand och slidväggen dra sig uppåt igen samt besvären minska.

Tyvärr är det väl så att utseendet där nere ofta förändras och att många upplever hålet blockerat. Kan vara något man tyvärr får leva med om man inte vill åtgärda det kirurgiskt.

Hela din upplevelse av skav och tyngd kommer troligtvis bli bättre med tiden, både när du slutat amma (om du gör det), men ffa när mensen återkommit och några månader efter det. För mig blev det bättre men hade en grym öppen känsla pga att mina muskler var avslitna och det skulle aldrig blivit bättre spontant.

Hoppas du på något sätt kan finna lite hopp i detta meddelande iaf. Ta det lugnt med promenaderna och överansträng inte din bäckenbotten innan då återfått ett bra knip. Och lyft inte onödiga saker om någon annan kan göra det istället. Man har inte lyftförbud men kan tänka på det om någon annan finns i närheten.

Kram till dig!

• Minnie7

Försök hålla avföringen mjuk och inte bli förstoppad. Finns medel på Apoteket, förutom fibrer och så hemma. Drick mkt vatten.
    Kan vara så att kraften att bajsa har minskat lite nu efter förlossningen pga trycket. Men det brukar återhämta sig tack och lov. Jag hade heller ingen kraft att ta i. Fick stå upp och bajsa den första månaden men set blev successivt bättre. Jag drack nog mjukgörande för magen i tre- fyra månader. Sedan gick det bra att sluta.

• Minnie7

Lycka till!!! Ska tänka på dig! Var bara lite förberedd på att de kommer säga att allt ser normalt ut och att det bara är att vänta . Vill inte vara pessimisstisk- bara realist. Återkom!

• Minnie7

Har ju också en svullnad i mellangården men jag inbillar mig att det är för att jag faktiskt har en mellangård igen. Där har varit tomt innan. Tror det kommer jämna ut sig med tiden.
    Jo tack, den värsta pulserande smärtan släppte igår så jag är nere på den ordinerade dosen smärtstillande nu. Ligger mest i soffan. Har lite tyngdkänsla då och då, känns sårbar och känslig därnere men det känns ok ändå. Kliar lite ibland. Har sparsamt med gula flytningar så jag använder ett litet trosskydd.
    Funkar bra att bajsa men jag tror inte heller allt kommer ut. Men jag är inte alls hård i magen så jag antar att det är ok. Längtar tills jag kan känna efter på riktigt hur det känns därnere. Tittade med spegel för några dagar sedan men blev lite förskräckt när det inte var så mkt ihopsytt som jag trodde. Har bestämt mig för att inte titta igen på ett tag utan gå på känslan. Känns ganska ok.

• Minnie7

H: Tar du något mjukgörande för avföringen? Jag fick Movicol utskrivet och det har varit kanon. Tar två påsar/ dag.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder